Stadsbussen blijven nog minstens tot begin 2023

“Het decreet ‘basisbereikbaarheid’ zal ook in onze vervoerregio ten vroegste begin 2023 van start kunnen gaan”. Dat antwoordde schepen Hanssens en tevens voorzitter van de Vervoerregio op tal van vragen van PVDA-gemeenteraadslid Jef Maes die vooral hekelt dat er zovele bushaltes verdwijnen en de onduidelijkheid voor de reizigers groot is. “Dit betekent dat de stadsbussen nog minstens tot begin 2023 in Sint-Niklaas zullen blijven rijden en dus niét vanaf januari 2022 zoals eerst aangekondigd. Maar uitstel is geen afstelen dat is wat we eigenlijk willen.”

Toen in 2020 duidelijk werd wat het “decreet basisbereikbaarheid” als effect zou hebben in onze stad, was er grote commotie. 83 bushaltes zouden sneuvelen. Die commotie is anno 2021 nog altijd niet gaan liggen, want een groot deel van de bevolking ziet het nog altijd niet zitten dat de stadsbussen zouden verdwijnen. PVDA-gemeenteraadslid Jef Maes: “Heel wat busgebruikers zijn ongerust en willen weten waar we staan. Welke bushaltes gaan blijven? En hoe moeten oudere mensen, minder mobiele mensen,… zich dan verplaatsen? Wanneer gaan de nieuwe dienstregelingen bekend zijn? Tot wanneer gaan de stadsbussen blijven rijden? Die bussen zijn eigenlijk aan vervanging toe. Gaan die nu al vervangen worden door nieuwe bussen of gaat men die blijven oplappen? Komt er eindelijk één reisplanner van deur tot deur voor alle vervoersmodi, met aankomstgarantie? Blijft het eenheidstarief van De Lijn ook in de toekomst bestaan of zullen de reizigers met een wirwar aan verschillende tarieven geconfronteerd worden?”

Schepen Hanssens gaf toe dat de situatie verre van duidelijk is en beaamde dat de onzekerheid niemand dient. Maar er moeten nog heel wat zaken opgelost worden, ook in de regio, waardoor het nieuwe plan nog meer dan een jaar op zich zal laten wachten. Het is ook nog niet zeker dat de tarieven voor alle soorten vervoer en in alle regio gelijk zullen zijn. Het kan dus zijn dat je verschillende tarieven gaat betalen voor verschillende diensten in verschillende regio's.

Jef Maes (PVDA) wees er ook op dat de kwaliteit van de stadsbussen ondermaats is.  De huidige stadsbussen zijn erg oud en zijn aan vervanging toe. Volgens de schepen zit een verbetering er de eerstkomende jaren niet in. Op de huidige stelplaats zijn geen elektrische laadpunten voorzien en het staat niet op de planning van de Lijn om dat te voorzien.

Steeds meer mensen en organisaties komen in verzet: de TreinTramBusgebruikers en Greenpeace zijn niet te spreken over de plannen. De PVDA-petitieactie tegen het afschaffen van de stadsbussen en de 83 haltes in Sint-Niklaas loopt nog steeds. Jef Maes: “We zitten nu al boven de 2.600 handtekeningen en zolang het nodig is, zetten we onze actie voort.”

Jef Maes: “De busgebruikers zitten niet te wachten op de doorvoering van dit decreet, zeker niet zoals het nu loopt. Het kan niet dat we de auto zoveel mogelijk uit het stadscentrum proberen te bannen en tegelijkertijd het openbaar vervoer afbouwen. Dit schaadt de bereikbaarheid van de stad, en de luchtkwaliteit in het centrum. In tijden van klimaatcrisis is het onbegrijpelijk om het openbaar vervoer af te bouwen. Bovendien zijn er heel veel mensen die de bus nodig hebben en géén alternatief hebben.”

Teken en deel onze petitie: https://sint-niklaas.pvda.be/de_stadsbussen_moeten_blijven