De stadsbussen moeten blijven! - Petitie

petitie_stadsbussen

De stadsbussen moeten blijven!

NIET MINDER MAAR MEER OPENBAAR VERVOER

Vanaf 1 januari 2024 zouden de vier stadsbussen van Sint-Niklaas verdwijnen en zouden er niet minder dan 102 bushaltes geschrapt worden. Dat zijn er 16 meer dan oorspronkelijk voorzien. Geen bussen meer in de Clementwijk en de Don Boscowijk, noch aan het station van Nieuwkerken of begraafplaats Heimolen.

Dankzij de acties van de PVDA ism. de vakbond ACOD-ABVV en vele busreizigers hebben we deze plannen twee jaar kunnen tegenhouden, komt er ook een nieuwe stadslijn (wel met een wachttijd van 60 minuten i.p.v. de huidige 30 minuten) en hebben we de bushalte aan het Fabiolapark definitief gered. Maar op 1 januari volgt alsnog de kaalslag, met goedkeuring van het stadsbestuur (N-VA, Open VLD en Groen).

Dit is totaal onbegrijpelijk. Openbaar vervoer is dé sleutel voor heel wat zaken: de vele files, luchtvervuiling, de klimaatdoelstellingen, minder auto’s in de stad, enz… Het zijn vaak de minst kapitaalkrachtigen en de oudere mensen die de bus nemen. Zij zullen geen bushalte meer vinden vlakbij hun woning. Voor een aantrekkelijke stad zijn er meer, betere én liefst gratis bussen nodig en niet minder.

Strijd loont! Dat hebben onze acties bewezen. Maar vandaag moeten we weer in actie schieten.

Daarom eisen wij:

• Behoud van het stadsbusnet

• Niet minder maar meer en beter openbaar vervoer

Akkoord? Teken en deel onze petitie!

Chris Wauman
voorzitter PVDA Sint-Niklaas (gemeenteraadslid)
Chris_Wauman
tekenen
3.888 ondertekenaars. Op naar de 5.000!