Skip to content

PVDA geschokt: 102 bushaltes geschrapt in Sint-Niklaas

PVDA geschokt: 102 bushaltes geschrapt in Sint-Niklaas

Uit nieuwe informatie blijkt dat er nog 16 extra bushaltes zouden worden geschrapt in Sint-Niklaas en deelgemeenten bij de invoering van het nieuwe plan basisbereikbaarheid op 1 januari 2024.  Dit komt bovenop de eerdere aankondiging van de schrapping van de vier stadsbuslijnen en 86 bushaltes.  PVDA Sint-Niklaas is geschokt en herlanceert zijn petitie voor het behoud van de stadsbussen en alle bushaltes, die ondertussen meer dan 3.200 keer werd ondertekend.

Eerder kondigde het stadsbestuur al aan dat de vier stadsbuslijnen zouden verdwijnen en 86 bushaltes in Sint-Niklaas en deelgemeenten zouden worden geschrapt. Nu blijkt dat daarbovenop nog 16 extra bushaltes zouden verdwijnen, enkele voorbeelden: in de Azalealaan, de Breedstraat, het Brugsken en de Driekoningenstraat in Sint-Niklaas en de Lage Bokstraat en de Bookmolenstraat in Belsele.  Ook de bushalte aan de begraafplaats Heimolen zou verdwijnen.

PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman: “Wij zijn geschokt.  De impact in onze stad was al zeer groot: onze vier stadsbussen, alle haltes in de Clementwijk en de Don Boscowijk en 16 haltes in Nieuwkerken (waaronder aan het station) zouden verdwijnen.  Nu zijn er plots nieuwe plannen om nog eens 16 extra bushaltes te schrappen.  Niemand kan toch begrijpen dat de bushalte aan de begraafplaats Heimolen zal verdwijnen?  Het stadsbestuur verwacht dat mensen naar de bushalte Roskamstraat gaan en vervolgens 500 meter over een moordstrookje in de Waasmunsterse Steenweg wandelen.  Onverantwoord.  Nu er eindelijk duidelijkheid is over de definitieve plannen, zullen we onze campagne voor het behoud van alle bushaltes herlanceren.  Wij leggen ons hier niet bij neer en roepen busgebruikers op om zich actief te verzetten en mee actie te voeren.”

Onder druk van busreizigers, de vakbond ACOD-ABVV en PVDA (o.a. via onze petitie en verschillende acties aan het Stationsplein, Glycinenplein, de Voskenslaan en het Fabiolapark) werd het plan al twee jaar uitgesteld, kwam er uiteindelijk een nieuwe stadslijn, werd de halte aan het Fabiolapark definitief gered en werden de haltes in de Voskenslaan en het Brugsken tijdelijk gered.  Al meer dan 3.200 mensen tekenden onze petitie “De stadsbussen moeten blijven!” (https://sint-niklaas.pvda.be/de_stadsbussen_moeten_blijven).

Nieuwe stadslijn geen oplossing voor kaalslag

“Uit de informatie blijkt ook dat de stadslijn slechts om het uur zal rijden, terwijl de huidige stadsbussen elke halte om de 30 minuten bedienen,” legt Chris Wauman uit.  “Dit is dus niet enkel een achteruitgang in het aanbod, maar ook in frequentie.  Het is totaal geen alternatief voor de kaalslag in onze stad.”

Daarnaast hebben we vernomen dat de invoering van de nieuwe elektrische bussen in onze stad ook wordt uitgesteld.  “Deze nieuwe bussen zouden normaal hun intrede doen in september bij aanvang van het nieuwe schooljaar, maar volgens onze informatie wordt dit uitgesteld naar 2024.  Het is precies of men niet wil dat busreizigers ontdekken hoe comfortabel en goed onze stadslijnen zouden kunnen zijn, vooraleer ze geschrapt worden.”

Teken en deel onze petitie

Gemeenteraad al maanden niet geïnformeerd over de extra impact

In meerdere gemeenteraden (oktober 2022, april 2023, mei 2023) weigerde het stadsbestuur in te gaan op de vraag van PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman tot een volledig overzicht van de impact van de invoering van de basisbereikbaarheid op 1 januari 2024 in Sint-Niklaas.  Via een schriftelijke vraag bekwamen we alsnog een overzicht (met de datum 24 januari 2023 in de bestandsnaam) waaruit blijkt dat er plotseling 16 extra bushaltes zouden worden geschrapt.  “Het is ondemocratisch dat het stadsbestuur de gemeenteraad op geen enkel moment actief heeft geïnformeerd over de extra negatieve impact en informatie heeft achter gehouden, terwijl de schepen van Mobiliteit de voorzitter van de Vervoersregio is en het stadsbestuur de gewijzigde plannen mee heeft goedgekeurd.”