PVDA Deelt 102 Zakjes Nootjes Uit Als Protest Tegen Schrappen 102 Bushaltes

“Als er in Sint-Niklaas 102 bushaltes worden geschrapt dan blijven er enkel nog peanuts over van het busnet in onze stad,” vertelt PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman terwijl hij zakjes nootjes uitdeelt aan busreizigers.  Vlaams parlementslid Jos D’Haese: “In de week van de mobiliteit willen we ijveren voor meer en kwalitatief beter openbaar vervoer.  Dat is nodig als écht alternatief voor de auto om o.a. de files en luchtvervuiling aan te pakken.”

Een vijftiental actievoerders van de PVDA delen op maandagochtend 102 zakjes nootjes uit aan de busgebruikers als protest tegen het schrappen van 102 bushaltes.  Met deze ludieke actie willen ze de aandacht vestigen op het feit dat vanaf 1 januari 2024 de vier stadsbuslijnen zouden geschrapt worden.  Er zou één nieuwe stadslijn komen, met bussen om het uur, in plaats van nu om het half uur.  Maar belangrijke wijken zoals de Don Boscowijk en de Clementwijk en het station van Nieuwkerken vallen zonder bus.  Het meest in het oog springend is het schrappen van de bushalte aan de begraafplaats Heimolen.  PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman: “Als er in Sint-Niklaas 102 bushaltes worden geschrapt dan blijven er enkel nog peanuts over.  Het is dan ook onbegrijpelijk dat het stadsbestuur akkoord ging om nog 16 extra bushaltes te schrappen t.o.v. van de vorige plannen.”

‘Stop met gerommel in de marge en kom met een echt noodplan.’

Ook PVDA-fractieleider in het Vlaams Parlement Jos D’Haese is vroeg uit de veren om nootjes uit te delen.  “De Vlaamse regering moet absoluut meer gaan investeren in het openbaar vervoer, want veel mensen hebben die bus nodig.  Om naar hun werk te gaan, om te gaan winkelen, familie te bezoeken enz.  De Vlaamse regering heeft jarenlang bespaard op De Lijn, waardoor de busvloot op sommige plaatsen stokoud is, zoals ook in Sint-Niklaas.  Hierdoor worden steeds meer ritten afgeschaft om technische redenen.  In de eerste vijf maanden van dit jaar al drie keer meer dan in heel 2019”, zegt parlementslid Jos D’Haese (PVDA).  Hij heeft een duidelijk boodschap voor Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD): “Stop met gerommel in de marge en kom met een echt noodplan.”

Daarnaast hebben we vernomen dat de invoering van de nieuwe elektrische bussen in onze stad ook wordt uitgesteld.  Chris Wauman: “Deze nieuwe bussen zouden normaal hun intrede doen in september bij aanvang van het nieuwe schooljaar, maar volgens onze informatie wordt dit uitgesteld naar 2024.  Het is precies of men niet wil dat busreizigers ontdekken hoe comfortabel en goed onze vier stadsbuslijnen zouden kunnen zijn, vooraleer ze geschrapt worden.”

Petitie voor behoud stadsbusnet al meer dan 3.400 keer getekend

Sint-Niklaas is één van de steden die het zwaarst getroffen is door de nieuwe plannen van de vervoerregio Waasland, met goedkeuring van het stadsbestuur.  En dat terwijl de schepen van mobiliteit de voorzitter is van de vervoerregio!  De PVDA dringt aan bij het stadsbestuur om de plannen op te schorten en zich mee te verzetten tegen deze kaalslag.

PVDA Sint-Niklaas herlanceert haar petitie voor het behoud van de stadsbussen en alle bushaltes.  De petitie is ondertussen al meer dan 3.400 keer ondertekenden en heeft als resultaat gehad dat de plannen werden uitgesteld en verschillende bushaltes, o.a. Fabiolapark, zijn behouden.

Online petitie “De stadsbussen moeten blijven!”:

IMG-20230918-WA0033

20230918_082923