Getuigenissen van problemen met het nieuw vervoersplan in het waasland
27 januari 2024
Ik heb 3 jaarabonnementen voor mijn kinderen ... In het weekend rijdt geen enkele bus nog van of naar Meerdonk. D.w.z. dat taxi mama minstens 3x per weekend heen en weer moet rijden naar Sint-Niklaas of Sint-Gillis-Waas willen ze hun hobby's nog kunnen uitvoeren of naar een fuif gaan... Chiro, turnen, voetbal en stilaan komt daar dus ook uitgaan bij.
In Sint-Niklaas is het aantal bussen tussen het station en de school VTSN verminderd van 5 tot 1. Ten gevolge moeten honderden kinderen van het station tot aan de school lopen zonder begeleiding. Dit veroorzaakt gevaar rond het station en op de weg. Er is al een ongeval gebeurd.
Door gezondheidsproblemen kan ik niet meer per auto rijden. Boodschappen doen naar de donderdagse markt, een bezoek aan mijn vader van 93, naar de kliniek, bezoek aan dochter of vriendinnen, ... is niet meer zo van zelf sprekend. Er rijdt nog een bus van Stekene grens Koewacht naar Sint-Niklaas, vertrekken voor 8u en met een terug rit vanaf 16:30u (overvol met schoolkinderen). Voorheen had je elke 2 uren een bus = geen overdreven frequentie, maar haalbaar. Het zal ook een mindere omzet voor de wekelijkse marktkramers betekenen, want hun cliënteel zijn voornamelijk mensen die met de bus komen. En wat als je geen gsm of pc hebt, om alles via hoppin te regelen?
De bus Stekene Polderstraat naar Sint-Niklaas. Voorheen op 43 min, nu 1u37... De moeilijkste verbinding tussen 8u en 9u 's ochtends...
Vroeger had je bus 3 en 4 die naar Bellestraat en Nieuwkerken reden. Ik had net bus 82 gemist, met als gevolg dat ik ongeveer 45 minuten aan het station moest wachten op de volgende bus 82!
Ik gebruik af en toe (bij slecht weer) de bus (lijn 31 in Meesterstraat) en ik heb nog een bus, dus in die zin heb ik niet echt een probleem. Ik wil wel reageren op de idiote situatie die er gecreëerd is in het Wallenhof door hier een "rustplaats" te voorzien voor de lijnbus daar waar op dezelfde hoogte wagens geparkeerd staan. De doorgang wordt op deze manier geblokkeerd wanneer de bus er geparkeerd staat. Het gevolg is dat automobilisten die vanuit de Meesterstraat het Wallenhof indraaien geconfronteerd worden met een geblokkeerde rijbaan en allerlei maneuvers beginnen uithalen om rechtsomkeer te kunnen maken. Regelmatig wordt hierdoor een file gevormd in de Meesterstraat. Eveneens leidt dit tot gevaarlijke situaties voor fietsers en voetgangers. Begin deze week reden er op een gegeven moment zelfs 2 lijnbussen gelijktijdig door het Wallenhof! Wat ook de reden mag zijn van die rustplaats....een dergelijk formaat voertuig hoort gewoon niet thuis in een woonwijk, zelfs niet wanneer de parkeerstrook zou worden opgegeven! Einde discussie wat mij betreft.
Wij wonen in de nieuwe Watermolenwijk en tot voor kort kon je verschillende bussen nemen in de Watermolenstraat/dreef namelijk stadslijn 2 en de 27 naar Sinaai/Eksaarde. Er was dus een ruim aanbod aan bussen per uur.... Echter de bus naar Eksaarde is nu volledig afgeschaft. Deze is vervangen door flexvervoer en neemt een totaal andere route. Door het sportkringpark dat nu in aanbouw is mogen we nog van ‘geluk’ spreken dat stadsbus 1 nog haltes heeft in de Watermolenstraat/dreef. Echter werd de meest gebruikte halte (Lage Bokstraat) aan de ingang van onze wijk afgeschaft. Vermoedelijk om aan te moedigen om de halte ‘Timmermanslaan’ te gebruiken. Echter een week voor de wijziging van het vervoersplan werd het bushokje ‘Timmermanslaan’ afgebroken. Er staat nu zelfs helemaal geen halte meer. Er is totaal geen duidelijkheid meer in de straat van waar je nog kan op- en afstappen. Het hangt dus van de goodwill van de chauffeur af of hij je wil meenemen. Als je volgens ‘hem’ verkeerd staat... Er staat nergens info over welke nu de opstapplaatsen zijn. Ook door de afschaffing van bussen rijden er nu heel veel minder bussen, waardoor het sportkringpark een stuk minder goed bereikbaar wordt. Slechts 1 bus om het halfuur als je geluk hebt. s’Morgens wil dit dus zeggen dat er slechts 1 geschikte bus is als je op school wilt geraken in de stad nl. deze van 7u30. Rijdt deze niet (wat reëel is en reeds is voorgevallen) dan kom je sowieso te laat op school en/of moet je alsnog de auto nemen. Heel wat mensen uit onze wijk en omgeving worden hier letterlijk in de kou gezet. De Lijn is er echt een zootje van aan het maken. Heel fijn dat de stad Sint-Niklaas tussenkomt in de buzzy-pas abonnementen maar op deze manier wordt dit totaal nutteloos en is het eerder een kat in een zak geworden.
Wij wonen als gezin in de voorste helft van Nieuwkerken(in de buurt van De Ster) dat wil zeggen Nieuwkerkenstraat, Heihoekstraat, Houtzagerijstraat en nog 2wijken in de buurt. Die mensen en wij hebben nu geen bus meer in de straat!!!
De bus Nieuwkerken Wallenhof komt tot in de Meesterstraat en daar stopt die dan een 10tal min. en dit 2x op een uur! De mensen die op de bus zitten die naar Sint-Niklaas moeten gaan, moeten er daar uit om er dan weer terug op stappen bij vertrek. Terwijl de bus gewoon zit te wachten!!! Op de tijd dat de bus daar stopt voor die 10min kan die evengoed tot aan het rond punt van De Ster rijden om zo dan weer terug te keren, dan kunnen de mensen van de voorste helft van Nieuwkerken ook de bus pakken.
Als mijn kinderen naar school gaan, moeten ze al vroeg de bus pakken om 1 op tijd te zijn en 2 dat de bus niet helemaal vol zit. De ene dochter gaat hier in Nieuwkerken-waas nog naar school, zij moet nu eerst de bus pakken naar Sint-Niklaas om dan zo weer terug te komen met de bus naar de andere helft van Nieuwkerken-waas( in het dorp). Dit als de overstap het toe laat want als de 1ste bus te laat is zal de 2de bus die ze moet nemen al weg zijn! De andere dochter kan nu de school gaan openen bij wijze van spreken, als ze een latere bus zou pakken staat ze gegarandeerd recht op de bus en is het te druk, of de bus zal gewoon al doorrijden omdat die te vol zit. Daarom dat ze een eerdere bus neemt om te vermijden wat ik hierboven heb gezegd. WIJ VINDEN DIT NIET OK, ZE MOETEN LUISTEREN NAAR DE MENSEN DIE NOG EEN BEETJE VAN DE WERELD WILLEN ZIEN DANKZIJ DE BUS!!!
Beste, men heeft de halte aan Velle Kerk (lijn 95) geschrapt wat op zich niet zo ́n grote ramp is aangezien we een halte in de Beeldstraat als alternatief hebben. Maar nu mijn 2 zonen met de bus naar school in Sint Niklaas rijden, rekenen ze er ook op dat de nieuwe lijn 931 daar ook langs komt en hen meepakt. De chauffeurs volgen de juiste route niet of laten hen staan wanneer de bus te vol is. Wat maakt dat ik hen op 4 dagen nu al 2x heb opgepikt en naar school of een andere halte heb moeten brengen. Daar betalen we als ouder toch niet 2x een jaarabonnement van 220€ voor? Ik begrijp dat het voor iedereen een aanpassing is, maar dit is geen service waarvoor je betaald hebt. En ze willen nog opslaan???
Ik moet nu 2 bussen nemen om op mijn werk te geraken en wegens werken in de straat van mijn werk was er geen bus terug en ook geen vervanghalte.
Deze zomer is mijn mama overleden, zij was de enige in ons gezin met een rijbewijs, dus speelde zij vaak als taxichauffeur wanneer de bussen weer eens vertraging hadden.
Ik ben 19 jaar en student aan Karel De Grote hogeschool te Antwerpen en nam tot 6 januari altijd de bus vanuit Moerzeke naar Sint-Niklaas om zo de trein naar Antwerpen te nemen. Ik heb als hogeschoolstudent vaak les tot 18u. Ik nam hiervoor altijd de lijn 92 om me te verplaatsen van Moerzeke naar Sint-Niklaas en omgekeerd. Door de nieuwe regeling waarbij mijn laatste bus om 17u30 vertrekt aan het station van Sint-Niklaas geraak ik dus niet meer thuis als ik les heb tot 18u. Ook mijn stiefpapa die afhankelijk is van het openbaar vervoer kan zijn dochter niet van de opvang halen omdat hij daar niet op tijd kan geraken door zijn job, laat staan naar huis geraken. Ik als student die een aantal maanden geleden haar mama verloren is, heb dus maar besloten om voor mijn rijbewijs te gaan. Ik wou dit nooit doen omdat mijn aansluitingen hiervoor perfect werkte en ik het beter vond voor het milieu, maar nu de nieuwe regeling is ingevoerd ben ik bezig voor mijn rijbewijs. Voor mezelf maar vooral voor mijn stiefzusje en stiefpapa. Ik vind het absurd dat ik door de veranderingen van de Lijn mij nu verplicht voel om mijn rijbewijs te halen terwijl er gezegd wordt dat de nieuwe regeling beter zou zijn voor het milieu? En ik ben er zeker van dat ik niet de enigste ben die door de nieuwe regeling voor haar/zijn rijbewijs gaat. Ik hoop dat er iets verandert.
Toen ik overlaatst op de lijn app keek voor mijn bus naar het station van Sint-Niklaas stond er dat ik ofwel een uur moet fietsen of een kwartier fietsen naar de bushalte. Gelukkig rijdt er wel een lijn 92, wat ik wel opvallend vond, is dat het een lijn is die om het uur rijdt in de vorm van een belbus met op de achterkant het nummer 92 op een A4-papier geplakt.
Schandalig is het hoe kinderen en ouderen zolang onderweg zijn. Mensen die zich bijna niet kunnen verplaatsen . Er wordt geen rekening gehouden met de minder mobiele mensen.
Er is geen chaos, zegt men. Je kan niet meer naar het dorp naast mijn stad met de bus, enkel met de trein en dan moet je nog 15 minuten stappen. Mensen aan de randen van Sint-Niklaas kunnen niet meer met de stadsbus naar het ziekenhuis en moeten nu 2 of 3 bussen nemen. Mensen met een slechte mobiliteit moeten hun plan maar trekken. Een collega kan geen lates meer doen omdat er geen bus meer rijdt naar haar dorp. Een vriendin stond met haar twee 4-jarige meisjes, aan een bushalte waar de bus gewoon ook niet kwam opdagen. Hun voetjes en handen zagen blauw van de koude omdat ze nu 1 uur moeten wachten in plaats van een bus om de 30 minuten te kunnen nemen. Maar gelukkig is er geen chaos. Schandalig gewoon.
Zelf mag ik noch met de auto, noch met de fiets of noch met de step mij verplaatsen wegens epilepsie en chronisch flauwvallen. Op dagen dat ik me fysiek zwakker voel is het altijd fijner de bus te kunnen nemen (als deze er dan al niet door kwam) maar nu is deze optie er niet meer of ik zou een halfuur vroeger moeten opstaan bij een vroege shift (half vijf) om de eerste bus te kunnen nemen om dan wel drie kwartier te vroeg te zijn op mijn job, want een bus later zou dan weer te laat zijn.
Dit stuurde ik naar de lijn: Geachte, Er zijn veel klachten na de nieuwe dienstregeling, hier enkele van mijn persoonlijke bekommernissen: Een groot probleem is dat er gedurende de middag 2 uur geen enkele mogelijkheid is om tot in de Klinge te geraken. De halte Sluisstraat wordt ook niet bediend door de flexbus terwijl daar de woning voor de ouderen zijn. Zij moeten dus nu een verplaatsing maken van 1 km. Onlogisch! Verder werkt jullie hoppin-app niet. Gebruik ik de gewone routeplanner dan is het vanaf de kerk van de Klinge naar ten Hogen 99 1,3 km wat klopt. Bij den hoppin-app wordt dit 0,6 km. En geloof mij de routeplanner is correct.
De hoppin-app werkt ook niet, stel ik wil een bus om 11u20 in Sint-Niklaas en hij geeft mij een oplossing. Mis ik deze bus en ik vul 11u30 in op de app om te kijken wanneer de volgende bus is dan krijg ik het antwoord: wijzig locatie of tijdstip. En dan geeft hij mij niet de oplossing van 13u25. Waarschijnlijk vindt jullie app 2 uur wachten ook niet verantwoord.
Sommige flexbusjes zitten al vol en zijn niet meer te nemen. En ook is er nergens een duidelijke dienstregeling van de flexbusjes terug te vinden. Dus kortweg gezegd de hoppin-app werkt niet naar behoren en de dienstverlening is er sterk op achteruit gegaan.
Ik vraag mij af of de gemeente Sint-Gillis-Waas samen met zijn bewoners druk kan uitoefenen op De Lijn? Dit omwille van de nieuwe dienstregeling vanaf 2024. Na het bekijken van de dienstverlening werd ons verschillende dingen duidelijk. Onze ochtend bus is vanaf nu 20 minuten vroeger.
Tot op heden reden de bussen om de 2 uur tot aan de Van Saftingenlaan of Meerdonk. Nu stoppen overdag alle bussen aan de kerk van De Klinge. Ten Hogen een vrij recente wijk en in de Rode Moer/Kersenlaeredreef wonen veel mensen op leeftijd of met een beperkt inkomen. En de halte Sluisstraat wordt overdag niet meer bediend ook niet met de flexiebus. Hoe moeten wij ons nu verplaatsen? En 's middag is er een uur waar geen bussen rijden richting De Klinge. Dus mis je bus,... Of andere reden en je kan 2uur wachten. En de flexiebus geeft geen oplossing want deze moet je op voorhand reserveren. En zo zijn er nog wel een aantal wijzigingen die een grote impact hebben.
Ik zelf ben hier komen wonen, omdat ik rustig wou wonen, maar openbaar vervoer was even belangrijk aangezien ik omwille van een chronische aandoening niet met de auto mag rijden en nu moet ik telkens 1,3 km lopen en ik woon nog niet aan de rand van het dorp. En al neem ik de fiets dan geraak ik hem niet kwijt in een fietsenstalling. En de bushalte is niet overdekt.
Normaal ging mijn bus méér rijden, maar met het nieuwe net is het precies slechter geworden want ze komen meer niet als wel. Ik heb gisteren van 15u tot 17u30 in de kou gestaan tot er eindelijk een bus kwam want de 85 in Stekene kerk van 15u14 kwam niet. Ik heb dan de 43 genomen naar Sint-Niklaas en daar stond dat de 31 van 16u13 niet reed en dan ben ik maar opgestapt voor naar Meerdonk en in St-Gillis-waas afgestapt voor daar een 85 te nemen naar Vrasene en die was om 17u31.
Niet normaal dat je er zolang moet over doen om thuis te geraken. En stadsbus 4 die ik vroeger nam tot de eindhalte omdat mijn post voor mijn werk maar 5 min stappen was, rijdt niet meer. Nu moet ik bijna 30min stappen voor naar mijn post te geraken. Dit trekt op niks.
Geregeld gebruik makend van de lijn 99S van Hamme naar Antwerpen. Gemakkelijker dan met de wagen en op 50 minuten op linkeroever. Nu is deze lijn afgeschaft. De 99 naar Temse, daar wachten en overstappen. Huidige reistijd 1u18minuten. Andere mogelijkheid is de bus naar St-Niklaas en daar de trein naar Antwerpen. Nadeel: 2x betalen: eerst de bus en dan de trein. Zo jaagt men mensen op kosten en gaan ze verschieten dat we terug meer met de wagen gaan rijden.
Nee, ik verlies niet mijn bus (denk ik). Maar het is waanzinnig dat er nu opeens bussen door de Wallenhof-wijk rijden. In een wijk met spelende kinderen nota bene. ( op de nieuwe groenstroken = nieuw aangelegde wegversmallingen). En ze houden zich niet aan de 30km/u hoor, net als de anderen die uit de naburige wijk komen gevlogen.
Ik wil mijn ongenoegen uiten in naam van mijn moeder, 84 jaar en tot voor kort frequent gebruiker van de stadsbussen in Sint-Niklaas om vriendinnen te bezoeken en te winkelen. Bijna elke week nam zij de halte Glycinenplein in Don Boscowijk, op ongeveer 250 meter van haar deur. Helaas deze halte werd afgeschaft, ze moet nu naar halte Witte Molen, toch een paar honderd meter verder, voor iemand van 84 is dit ver, te ver. Ze stapte meestal daarna over aan het station om dan richting Passtraat te rijden, halte Nieuwe Molenstraat. Na veel zoeken op de website heb ik gevonden dat ze nu dus van Witte Molen naar het shoppingcenter moet om daar over te stappen op lijn 82 naar Antwerpen en dan toch aan haar halte kan geraken. Op de terugweg kan ze aan het station van lijn 82 overstappen op stadslijn 1, helaas de uren zijn niet op elkaar afgestemd, als ze aan het station aankomt is stadslijn 1 al een minuut eerder vertrokken en half uur wachten in de kou dus. In de omgekeerde richting van stadslijn 1 rijden gaat niet want dan wordt halte Witte Molen niet aangedaan, dan moet ze afstappen aan halte Vitaz nog verder dus. Ook om naar de donderdagse markt te gaan is er een probleem, verder stappen naar Witte Molen om te vertrekken en de bus stopt niet meer op de markt maar op het O.l.Vrouwplein. Weer verder stappen. Hetzelfde om naar de dokter te gaan op Zwijgershoek. Een uurregelingboekje op papier is er niet. Hoe moet iemand van 84 daar aan uit kunnen? Ik lees in de stadskroniek iets van het opzetten van een minder mobiele centrale. Die is er momenteel nog niet. Een alternatief heeft mijn moeder niet, het wordt dus thuisblijven voor haar of rekenen op mij. Weer een extra auto in het verkeer. Is dat echt de bedoeling meer verkeer en de mensen in de eenzaamheid duwen? Een echte schande is het. Voor De Lijn en het stadsbestuur van Sint-Niklaas een dikke 0.
Lijnen 3 en 4 die door Nieuwkerken reden zijn geschrapt, vroeger waren er 2 per half uur, wat eigenlijk een overaanbod was. Misschien halveren. Nu moet je wel met de auto naar sint-niklaas, terwijl men minder auto's in de stad wil! Ook voor ouderen een probleem die naar Sint-Niklaas willen. Niet enkel voor ouderen een probleem om in Sint-Niklaas te raken, maar nu ben je wel verplicht om terug de auto te nemen, terwijl men minder auto's in de stad wil. Misschien een bus per half uur?
Wij vinden het heel erg dat de bussen zijn verdwenen in de Heihoekstraat. Eerst hadden we 4 bussen op een uur en nu niks meer. Lijnen 3 en 4 vallen zomaar weg. Wat moeten de oudere mensen nu doen? Gewoon thuis blijven? Hoe kunnen zij zich nu nog verplaatsen? We zijn al blij met 1 bus per uur. Ik hoop dat jullie er iets aan kunnen veranderen.
2 haltes regio De Ster verdwijnen. Deze werden in de wintermaanden bijna dagelijks door mijn kinderen gebruikt om naar school te gaan. We betaalden dus 2x een busabonnement wat weggegooid geld blijkt. Kan dit teruggevorderd worden daar we nu vaker de auto zullen inzetten om dit te compenseren? De abonnementen die nog geldig zijn tot in oktober zijn weggegooid geld. Dank je wel, De Lijn. Naast de NMBS weer een dienst waar we niet op kunnen rekenen. De haltes die mijn kinderen namen, ze stonden er nooit alleen of stapten er nooit alleen af. Het schrappen hiervan lijkt me een bizarre keuze. Het gaat om de lijnen 81 en 82.
Mijn verbinding tussen school-huis-werk en sociale leven is afgenomen door De Lijn zijn ‘knip’. Als ik naar school ga heb ik om het uur 1 bus waarna ik tot een halfuur moet wachten op een overstap. Andersom: als de bus 2 min. vertraging heeft mag ik 1u tot 1,5u wachten voor mijn overstap naar huis. Al jaren klagen we over de slechte verbinding: in plaats van te verbeteren hebben ze lijnen geschrapt waardoor de verbinding nog slechter is.
Ook dit bewees zich vandaag: mijn bus heeft me laten staan aan de halte wegens deze te vol was... Ik heb dan een andere lijn willen pakken om via een andere route naar huis te kunnen: deze bus had 2min. vertraging waardoor ik mijn overstap miste. In datzelfde uur passeerden 7 bussen (de eerste 3 op 5min van elkaar) naar de stad. Maar mijn lijn reed pas 1,5u later. Ik heb de bus terug naar school genomen om terug via een andere route naar huis te kunnen. Eindresultaat? Ik was bijna 2,5u onderweg met bussen (waarbij mijn mama me uiteindelijk is komen halen want mijn overstap op de andere route had 30(!) min. vertraging.. Voor een route dat met de auto 15min is... Ik kan niet met de fiets rijden wegens een blessure dus ben afhankelijk van de bussen. Maar op deze manier voel ik me genoodzaakt een auto te kopen alleen al om naar school te kunnen.
Onze kinderen moeten van Tielrode naar Sint-Niklaas en dit was al niet evident met regelmatig afgeschafte bussen. Vaak last minute en sowieso al weinig bussen voorzien. Maar nu is het mogelijks nog erger. 4 afgeschafte buslijnen van Tielrode naar Sint-Niklaas nog maar 2 over en die rijden weinig. Dochter heeft er vandaag 2u over gedaan om naar huis te komen door de nieuwe regeling. Bus niet doorgekomen, volgende bus zat vol dus stopte niet. Volgens de app maar 1 bus naar Temse. We spreken van schooltijden, waar ze dan ook weer moet overstappen om in Tielrode te geraken. Bus is te laat dus mist ze haar overstap.
Heb je zelf ook klachten, opmerkingen of bedenkingen bij het nieuw vervoersplan van De Lijn, geef het door op ons meldpunt. De PVDA doet er alles aan om het Stadsbestuur, de Vervoerregio, de Lijn en de Minister van Mobiliteit te doen luisteren en handelen naar de klachten van de busgebruikers.
https://oost-vlaanderen.pvda.be/nieuws/verlies-jij-ook-jouw-bus