Stadsbestuur verkoopt bouwgronden OCMW, terwijl wachtlijsten groeien

Het stadsbestuur gaat bijna 2.000 m2 bouwgrond van het OCMW in Sinaai (Hooimanstraat) verkopen aan de hoogstbiedende. Chris Wauman, gemeenteraadslid PVDA: “Dit is onbegrijpelijk op een moment dat de wachtlijsten voor sociale woningen zijn aangegroeid tot 4.139, die van soveka tot 3.085 en er zelfs 13 gezinnen wachten op een noodwoning.”

Enkele cijfers uit het recente antwoord op onze schriftelijke vraag:

• Er staan in Sint-Niklaas 4.139 mensen op de wachtlijst voor een sociale woning, waarvan er 1.256 graag in Sinaai zouden willen wonen.
  • Het probleem wordt steeds groter. Sinds 2013 is de wachtlijst bijna verdubbeld van 2.381 tot 4.139. Enkel deze bestuursperiode kwamen er sinds 2019 al 719 extra mensen op de wachtlijst.
  • Aantal nieuwe sociale woningen: amper 257 in 2013-18 en 321 in 2019-24.

Chris Wauman: “Met de te dure energie, tank en supermarktprijzen, en tegelijk onze geblokkeerde lonen, zullen de wachtlijsten enkel groeien. Niet voor niets vroegen wij met PVDA Sint-Niklaas om deze bestuursperiode 1.000 nieuwe sociale woningen te bouwen. Maar zowel dit als het vorige bestuur laat de mensen in de steek: amper 578 nieuwe woningen terwijl de wachtlijst groeide met 1.758. En dat terwijl ze wel miljoenen euro´s vrijmaken voor prestigeprojecten. Een schande.”