Stadsbestuur Sint-Niklaas gaat 40.000 m² landbouwgrond verharden door uitbreiding industrieterrein

De PVDA heeft geen begrip voor de uitbreiding van het industrieterrein tussen de Passtraat-Moerputstraat-Kallohoekstraat.  We moeten net onze open ruimte bewaren en koesteren!

Het stadsbestuur kocht net percelen aan voor de realisatie van buurtbos de Raap en besliste op de gemeenteraad van september om het aanpalende industrieterrein uit te breiden.  Dat is toch niet serieus?  Opnieuw 40.000m² landbouwgrond verharden en we zitten volgens het woonrapport van De Morgen al aan 586 vierkante meter open ruimte die per dag verdwijnt in Sint-Niklaas.

Er worden ook nog 45 hoogstammige waardevolle bomen gekapt.  Elke boom, zeker een hoogstammige boom, heeft nochtans een belangrijke ecologische functie.  Recente studies hebben dit aangetoond, zowel op het vlak van het klimaat als op de gezondheid van omwonenden.

Bovendien zullen de buurtbewoners en de bezoekers aan het nieuwe buurtbos plots uitkijken op magazijnen van 12 tot 18 meter hoog.  Is dat wat Groen bedoelt met groene lobben en gezellige buurtbossen?  Valt dit te rijmen met het nieuwe Bloeiplan?

De impact van het grootste perceel (22.000 m²) op de bewoning van de Kallohoek valt ook niet te onderschatten.  En laat nu net daar geen enkel geel bord zijn geplaatst.  Dat verklaart meteen ook waarom er geen bezwaren vanuit die hoek zijn gekomen.  Een democratische schande.

PVDA heeft er dan ook geen begrip voor dat het stadsbestuur, met steun van CD&V en Vooruit, dit goedkeurden.