Stadsbestuur organiseert de grote uitverkoop

Het stadsbestuur gaat de ophaling van de blauwe zakken (pmd) overhevelen naar de privé. Dat heeft ze bekend gemaakt aan het personeel. Ook de dienst van de parkeerwachters wordt vanaf 2021 geprivatiseerd. “Wij vinden het ongehoord dat het stadsbestuur de grote uitverkoop organiseert. En dat zonder de gemeenteraad te informeren,” reageert PVDA gemeenteraadslid Jef Maes. “Alles wat waardevol is wordt afgestoten. Allemaal om de nieuwe “gouden” vleugel van het stadhuis die meer dan 12 miljoen euro kost, te betalen.”

Enkele dagen geleden heeft het schepencollege aan het personeel van de reinigingsdienst gemeld dat de ophaling van de blauwe zakken (pmd) wordt geprivatiseerd vanaf 2021. De dag daarna heeft het bestuur de parkeerwachters laten weten dat hun dienst wordt geprivatiseerd vanaf 2021. Het personeel werd gevraagd om dit stil te houden. Pas in december zou de gemeenteraad ingelicht worden. Hoe democratisch is dit? Als het stadsbestuur over participatie spreekt, zijn de eerste participanten niet de verkozenen van het volk?

Wat wordt nog allemaal geprivatiseerd in onze stad?

Het stadsbestuur zegt dan wel dat er geen naakte ontslagen vallen. De mensen van de reinigingsdienst zouden naar de groendienst gaan. En wat dan met de seizoenarbeiders bij de groendienst? Gaan er dan minder seizoenarbeiders aan de slag kunnen vanaf 2021? Worden die mensen dan niet werkloos? Er is nu al veel onrust bij het personeel van de groendienst over het feit dat steeds meer opdrachten worden uitbesteed. Is de groendienst dan de volgende in de rij van de privatiseringen? En de poetsvrouwen? Wat staat hen te wachten?

Tezelfdertijd horen we op de museumcommissie dat het Ex-libris centrum “einde verhaal is”. Het personeel gaat met pensioen en zij worden niet vervangen. Is dat wat bepaalt welke diensten de stad verder gaat uitbaten? En de Salons, ook die gaan naar de privé. Om dan nog te zwijgen over de privatisering van het nieuwe zwembad en de sluiting van het Sinbad. Allemaal privatiseringen die niet eens op de gemeenteraad zijn besproken. Jef Maes: “Dit stadsbestuur organiseert de grote uitverkoop van de stad. Alles wat waardevol is wordt afgestoten. En dat allemaal om de nieuwe “gouden” vleugel van het stadhuis die meer dan 12 miljoen euro gaat kosten, te bekostigen”.

Privatiseringen staan vaak gelijk aan een slechtere en duurdere dienstverlening en slechtere werkomstandigheden voor het personeel. En dan zie je dat de laatste jaren op verschillende plaatsen in Europa privatiseringen worden teruggedraaid. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport van het TNI, het Trans National Institute. Diensten in eigen beheer nemen blijkt voor de gemeenten vaak goedkoper. Bijvoorbeeld de afvalophaling in Spaanse steden. Chiclana de la Frontera nam 200 werkers terug in dienst, maar verwacht toch dat de operatie een besparing van tussen de 16 en 21 procent op het jaarbudget zal betekenen. Hetzelfde zien we in Leon waar hermunicipalisering van afvalophaling en schoonmaakdiensten de kosten daarvan deed dalen van 19,5 naar 10,5 miljoen euro, terwijl 224 werkers nu met overheidscontracten werken. De reden: er moeten geen aandeelhouders uitbetaald worden met belastinggeld dat bedoeld is om kwaliteitsvolle publieke diensten te leveren.

De PVDA gaat op de volgende gemeenteraad vragen om deze beslissingen ongedaan te maken en te kiezen voor een degelijke openbare dienstverlening voor de mensen van deze stad.