Rommelmarkt te min voor stadsbestuur?

De rommelmarkt afschaffen wanneer iedereen de mond vol heeft over de circulaire economie en hergebruiken? Dat vindt de PVDA onaanvaardbaar. “Bovendien is onze rommelmarkt populair. Maar het stadsbestuur wil liever een themamarkt met ‘meer uitstraling’. Zijn deze standhouders of de bezoekers dan te min?”, vraagt Jef Maes, gemeenteraadslid van de PVDA, zich af.

De PVDA is verbaasd dat het stadsbestuur de rommelmarkt op het Stationsplein wil afschaffen. Volgens het stadsbestuur is er blijkbaar geen plaats voor succesvolle activiteiten die gewone mensen aantrekken. Alles moet 'niveau' hebben. Gemeenteraadslid Jef Maes:  "Deze rommelmarkt heeft nochtans een belangrijke sociale functie. Mensen ontmoeten hier elkaar. Spullen krijgen een tweede leven. Is dat geen onderdeel van de circulaire economie waarover men zoveel praat? Mensen met een bescheiden inkomen kunnen zich hier ook dingen aanschaffen die ze nieuw niet kunnen betalen."

De samenstelling van de bevolking is dan ook fel veranderd tegenover 20 jaar geleden. Wij zijn niet meer de stad van de textielfabricanten. Maar wel de stad waar 1 op 4 kinderen opgroeit in armoede. De PVDA pleit er daarom voor om deze rommelmarkt absoluut te behouden. Naast zijn sociale en ecologische functie vormt het daarnaast een activiteit die mensen naar de Stationsstraat kan brengen, iets wat deze winkelstraat in het centrum zeker kan gebruiken. Als het stadsbestuur voet bij stuk houdt, zal de PVDA het daar niet bij laten en bekijken ze welke acties er kunnen worden ondernomen samen met de standhouders en de bezoekers van de rommelmarkt.