Recht op wonen: actie voor betaalbaar wonen!

Op zaterdag 15 oktober voert de PVDA actie in Sint-Niklaas. Centraal staat de eis voor meer sociale woningen. Want de nood aan sociale woningen is hoog in Sint-Niklaas. De prijzen (energie, supermarkt, benzine, huurprijzen ...) stijgen, maar onze lonen blijven geblokkeerd. Gevolg? Steeds meer mensen worden de armoede in geduwd en de wachtlijsten zullen enkel groeien. Vind jij dit ook onaanvaardbaar? Kom naar onze actie op zaterdag 15/10 om 11u.

Waar gaat de actie door? Aan de Sint-Niklase Maatschappij Voor De Huisvesting (William Griffithsstraat 92)
Oproep: Breng een kabouter mee als protest (beeldje, knuffel, tekening, ...)

De PVDA vraagt het stadsbestuur om van betaalbaar wonen een prioriteit maakt. We zitten echt in een wooncrisis. Wonen wordt onbetaalbaar. Daarom schrijven steeds meer mensen in voor een sociale woning. Sinds 2013 is de wachtlijst bijna verdubbeld van 2.381 tot 4.139. De laatste drie jaar alleen al kwamen er 719 extra mensen op de wachtlijst. Maar er worden amper nieuwe sociale woningen gebouwd: tussen 2019 en 2024 plant het stadsbestuur slechts 321 sociale woningen.

Investeer in mensen, niet in prestigeprojecten

Sint-Niklaas zit ver onder de 9% sociale woningen, het bindend sociaal objectief vastgesteld door de Vlaamse regering. Sint-Niklaas bengelt met zijn 6,6% helemaal onderaan. Slechts negen gemeenten doen het slechter!

Geen geld? Wij kiezen voor betaalbaar wonen en niet voor grote prestigeprojecten waar wel miljoenen euro’s worden ingestopt.

Zes concrete eisen

Wij eisen:

1. 700 extra sociale woningen tegen 2024.
  2. dat de Vlaamse regering de indexatie van de huurprijzen beperkt tot max 2%
  3. een richtgevend gemeentelijk huurprijzenkadaster zodat huurprijzen worden vastgelegd op basis van objectieve criteria en overdreven huurprijzen kunnen gedrukt worden
  4. een verbod op verkoop van bouwgronden door het OCMW zodat daar sociale woningen kunnen gebouwd worden
  5. een verplichte opname van de sociale last door de Sint-Niklase Huisvestigingmaatschappij in bouwprojecten, iets wat ze nu steeds weigert.
  6. eindelijk dag en nachtopvang voor daklozen te voorzien in Sint-Niklaas

Actie

Daarom: tijd voor actie!

** Breng uw kabouter mee: kabouters hebben genoeg aan een tuin, maar mensen hebben nood aan een warme THUIS!
** Enkele mensen brengen getuigenissen
** Wij zijn allen solidair omdat wonen een mensenrecht is