PVDA vraagt onafhankelijke studie naar gratis openbaar vervoer

PVDA Sint-Niklaas dient deze maand op de gemeenteraad een voorstel in om een onafhankelijk studiebureau de kostprijs te laten berekenen voor gratis openbaar vervoer. “Na 9 weken van klimaatprotesten, is het hoogtijd dat ook onze stad échte oplossingen, en geen lapmiddelen, lanceert voor het klimaatprobleem. Met gratis openbaar vervoer strijd je tegen de klimaatopwarming, de toenemende luchtvervuiling én tegen de groeiende armoede. Twee vliegen in één klap dus”, zeggen Chris Wauman en Debby Burssens (PVDA Sint-Niklaas). Zij stellen dit naar aanleiding van de allereerste internationale klimaatstaking ‘Global Strike for Future’ nu vrijdag 15 maart 2019, waarbij er betogingen plaatsvinden in meer dan 80 landen. Ook in Sint-Niklaas gaat op initiatief van ‘Youth for Climate Waasland’ de tweede klimaatbetoging door.

Ondanks de ondertekening van het Burgemeesterconvenant in 2012, waarin het stadsbestuur belooft om de CO2-uitstoot tegen 2020 met 20% te doen dalen, stijgt de CO2-uitstoot in onze stad sinds 2014 (zie uitstootgrafiek Waasland Klimaatland). De uitstoot van ‘mobiliteit (zonder snelwegen)’ bedraagt in Sint-Niklaas bovendien meer dan 30% van de totale CO2-uitstoot.

Uitstootgrafiek Waasland

Daarom stelt PVDA Sint-Niklaas voor om het openbaar vervoer gratis te maken. “Dat gratis openbaar vervoer mogelijk en betaalbaar is, bewijzen landen als Estland en Luxemburg en steden als Duinkerken en Tallinn,” zegt Debby Burssens. “Gratis openbaar vervoer helpt Sint-Niklaas om het klimaatprobleem aan te pakken, verbetert de luchtkwaliteit, maakt de Sint-Niklazenaar mobieler en zorgt ervoor dat mensen in armoede zich ook goed kunnen verplaatsen, wat dan weer heel wat ongelijkheid wegwerkt en meer kansen creëert.”

Impact op luchtvervuiling en files

Om het debat op een serene manier te kunnen voeren, zal gemeenteraadslid Jef Maes op de volgende gemeenteraad vragen om een studie te bestellen bij een onafhankelijk studiebureau. Deze moet niet enkel de kostprijs bekijken, maar ook de impact van deze maatregel op de CO2-uitstoot, de luchtvervuiling, de gezondheidsbaten, het gebruik van het openbaar vervoer, de vervoersarmoede en de files,” legt Chris Wauman uit. “Deze studie afwijzen zou betekenen dat het verzet tegen gratis openbaar vervoer niets te maken heeft met de betaalbaarheid maar dat het stadsbestuur geen ingrijpende klimaatmaatregelen wil nemen.”

Deze studie afwijzen betekent dat het stadsbestuur geen ingrijpende klimaatmaatregelen wil nemen.”

Al 9 weken komt ‘Youth For Climate’ wekelijks op straat voor een ambitieuzer klimaatbeleid. Deze vrijdag volgt er ook de allereerste internationale klimaatstaking ‘Global Strike for Future’, waarbij er al betogingen zijn gepland in meer dan 80 landen. In dat kader komt er ook een tweede klimaatbetoging in Sint-Niklaas op initiatief van ‘Youth For Climate Waasland’. “Het wordt echt tijd dat politici dit signaal ernstig nemen en eindelijk met concrete voorstellen komen! Ook in Sint-Niklaas!”, stellen Chris Wauman en Debby Burssens (PVDA Sint-Niklaas).