PVDA verzamelt 20 dozen verzorgingsproducten voor De Springplank

De Sint-Niklazenaars die het financieel zeer moeilijk hebben een feestpakketje verzorgingsproducten schenken, dat was het opzet van de sociale kruidenier De Springplank. PVDA Sint-Niklaas reageerde enthousiast en zette er mee zijn schouders onder. En de respons is enorm: “Hierdoor kunnen we vandaag twintig dozen producten afleveren aan de sociale kruidenier die ervoor zal zorgen dat de producten terechtkomen bij die mensen die het nodig hebben”, zegt PVDA-voorzitter Chris Wauman.

“Dit is natuurlijk geen structurele oplossing voor het probleem van armoede”, duidt Chris Wauman meteen, “maar we kunnen de signalen van de mensen die het nú heel moeilijk hebben ook niet negeren.” In Sint-Niklaas groeit volgens Kind en Gezin bijna 1 kind op 3 (29,3%) op in kansarmoede en de armoede blijft stijgen door de huidige crisis. Met deze actie wil PVDA de mensen bewust maken van de groeiende armoede. “Veel mensen willen ook helpen, maar weten niet goed hoe. Een actie zoals deze helpt echt mensen en legt tegelijkertijd de vinger op de wonde.”

Menstruatie-armoede

Drie van de 20 dozen zijn volledig besteed aan maandverband en tampons om in te spelen op de menstruatie-armoede: 1 op de 8 mensen die menstrueren heeft immers niet genoeg geld voor tampons of maandverband, zo stelt een recente studie. PVDA pleitte er daarom eerder al voor in de commissie welzijn van de gemeenteraad en in het Vlaams parlement om op scholen automaten met gratis tampons en maandverband te plaatsen. De drempel om dit aan een schoolsecretariaat te vragen is vaak te groot voor jongere meisjes.

Laptops voor kansarme leerlingen

De PVDA zamelt ook laptops in voor kansarme leerlingen, want elk kind heeft recht op (afstands)onderwijs. Vorige week werden in totaal 30 computers bezorgt aan de VTS en nu zijn we op zoek naar 40 laptops voor Scholen Da Vinci. De komende dagen lanceert PVDA ook een inzamelactie van pampers voor gezinnen zonder papieren ten voordele van VLOS. Meer info: https://bit.ly/39ZI8B0

De PVDA maakt zich ondertussen sterk ook politiek op te komen tegen armoede en tegen de groeiende kloof tussen arm en rijk. Zo wil de PVDA o.a. dat het minimumloon wordt opgetrokken tot 14 euro per uur en alle uitkeringen worden opgetrokken tot boven de armoedegrens. De financiering van onze voorstellen verloopt van een miljonairstaks op de vermogens boven de 1 miljoen euro. Meer info: https://www.pvda.be/strijd_tegen_ongelijkheid_is_de_kern_van_de_winter_van_solidariteit