PVDA Sint-Niklaas trekt met SolidariTeams naar rampgebieden

Dit weekend trok PVDA Sint-Niklaas met een team van 23 vrijwilligers naar Angleur en Chenée. “We ruimden puin in een gemeenschapscentrum en lokale bibliotheek, en hielpen daarna Abdullah met zijn huis in Chenée. Onderweg hielpen we slachtoffers met kleine klusjes”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Jef Maes die mee ging helpen. “Komende zondag organiseren we voor de vierde keer een SolidariTeam vanuit Sint-Niklaas.”

“Het komt erop aan om die hulp te bieden die nu nodig is, op die plaatsen waar de nood het grootst is. En dat verandert van dag tot dag. Daarom weten we ook pas de dag zelf waar wij met ons SolidariTeam uit Sint-Niklaas naar toe trekken”, aldus PVDA-voorzitter Chris Wauman die er het afgelopen weekend samen met 22 andere vrijwilligers met schop, emmer en borstel op uittrok naar de provincie Luik.

De groep vrijwilligers sprak af aan het zwembad Sinbad om van daaruit te carpoolen. “De meeste van ons kenden elkaar totaal niet. Maar allemaal hebben we de vreselijke beelden van de overstromingen gezien en allemaal voelen we de nood om onze medemensen te helpen. Ter plaatse toegekomen kregen we een briefing van lokale PVDA-vrijwilligers. We trokken eerst naar de bibliotheek en een gemeenschapshuis om puin te ruimen. Er is echt enorm veel schade. Maar ook al is er zoveel ravage en verdriet in het rampgebied, en nog zoveel opkuis- en opbouwwerk, toch zagen we voor even een glimlach op de gezichten en hoop in de ogen van de slachtoffers. Solidariteit werkt en samen verzetten we bergen werk op slechts één dag.”

Taal van de solidariteit

“En dan maakt het echt niet uit welke taal je spreekt”, vult gemeenteraadslid Jef Maes aan. Weet je dat dit weekend vier vluchtelingen uit Syrië en Egypte met ons SolidariTeam mee op pad gingen? Dat zijn mensen die zelf zoveel hebben verloren. Afgelopen weekend spraken we allemaal de taal van de solidariteit. We zagen allemaal de vreselijke beelden van overstromingen, de gigantische schade en schrijnende getuigenissen. Allemaal wilden we de handen uit de mouwen steken. Maar het is wel belangrijk dat we dit gecoördineerd aanpakken.”

Deze zondag organiseert de PVDA Sin-Niklaas voor de vierde keer een SolidariTeam om puin te ruimen, te helpen met opbouwwerk en bedelen van soep. “En deze week startten we vanuit Sint-Niklaas ook een soepproject. Het zijn onze mensen ter plaatse die coördineren en ons laten weten waar de mensen nood aan hebben”, legt Jef Maes uit. “Vergeet niet dat velen geen gas, elektriciteit of water hebben en dat de mensen bijvoorbeeld geen voedsel kunnen bewaren. Vele huizen zijn verlaten en op dit moment aan het uitdrogen. De situatie verandert, en daar passen we onze hulp aan aan.”

Gecoördineerde aanpak

Hoe komt PVDA zich zo snel kan organiseren? Chris Wauman: “Wij voeren heel het jaar door actie tegen onrecht. Onze leden en vrijwilligers kennen onze manier van werken, en onze structuren zijn zeer goed uitgebouwd. We kunnen steeds beroep doen op de expertise van Geneeskunde voor Het Volk. Hierdoor kunnen wij snel schakelen. Via onze vrijwilligerswerking ‘Winter Van Solidariteit’ waren we bijvoorbeeld de eersten om mondmaskers te maken voor het personeel van het woonzorgcentrum De Spoele en om laptops in te zamelen zodat leerlingen die er zelf thuis geen hadden toch hun lessen konden volgen.”

“Uiteraard zou dit alles niet mogelijk zijn zonder de vele vrijwilligers. Die solidariteit tussen de mensen, dat geeft zo een kracht! Iedereen helpt er elkaar. We hebben dit weekend hartverwarmende mensen ontmoet. En volgende zondag trekken we er samen opnieuw op uit.”

Wil je ook mee helpen met soep maken of ter plaatse opruimen? Registreer je via https://www.pvda.be/overstromingen_helpen