PVDA Sint-Niklaas lanceert Cultuurkoer

Eind oktober 2020 opende de PVDA haar actiecentrum De Werf. Maar door corona kon het centrum maar beperkt open zijn. Daarom heropent De Werf tijdens de Vredefeesten met een waar pannenkoekenfestijn. Meteen stelt de PVDA het gloednieuwe culturele programma voor het najaar voor en maakt ze bekend dat vanaf nu Debby Burssens de rol van coördinator zal waarnemen die het centrum zal runnen.

“De PVDA blijft groeien in Sint-Niklaas en het Waasland. Daarom hebben we een nieuwe halftijdse coördinator aangeworven”, legt voorzitter Chris Wauman uit. “Debby Burssens zal als coördinator onze leden, vrijwilligers, en gemeenteraadslid Jef Maes bijstaan en bovendien ons gloednieuwe culturele programma ‘Cultuurkoer’ mee vorm geven.”

“In tijden waarin veel vluchtig en virtueel verloopt, willen wij met Cultuurkoer mensen samenbrengen. Soms met een diepgaand debat, soms via een boekvoorstelling, film of slam poetry. Of gewoon tijdens een gezellige babbel, want de beste ideeën ontstaan soms gewoon tussen pot en pint”, doet de nieuwe coördinator van De Werf, Debby Burssens, uit de doeken.

Wat staat er zoal op het programma van Cultuurkoer? Op zondag 5 september kan klein en groot kennismaken met De Werf tijdens het Openingsweekend (meer info hier). “Vanaf dan kan iedereen een of twee keer per maand gratis deelnemen aan een culturele activiteit. Soms pakken we uit met een zeer artistieke avond zoals poëzie en slam poetry in december, en soms gaan we kritisch in debat over actuele thema’s,” legt Debby Burssens uit.

8 jaar privatiseringen – kunnen we het tij keren?

“Op donderdag 23 september stellen we ons de vraag waarom de stad Sint-Niklaas al 8 jaar lang openbare dienst na openbare dienst privatiseert zoals de vuilkar, het zwembad, het parkeertoezicht, …. ? We doen dat aan de hand van de film Man tegen Macht en een debat met Diane Van Cauter (ACV Openbare Diensten), Dirk Van Himste (ACOD LRB) en Jef Maes (PVDA). We stellen ons de vraag of en hoe we dit tij kunnen doen keren?” Stan Reusen van ACOD TBM doet tussendoor uit de doeken hoe De Lijn ons openbaar vervoer klaarstoomt voor privatisering, want ook in Sint-Niklaas verdwijnen binnenkort 4 stadslijnen en 83 haltes. (meer info hier)

Lectuur & graphic novel

Cultuurkoer pakt ook uit met meerdere boekvoorstellingen. “We kiezen bewust voor zeer uiteenlopende thema’s. ‘Extreemrechts, de geschiedenis herhaalt zich niet (op dezelfde manier)’, de graphic novel ‘Mijn kameraad Che Guevarra’ en ‘Ze zijn ons vergeten’ zijn drie totaal andere boeken. Maar wat de schrijvers Vincent Scheltiens, Bruno Verlaeckt (voorzitter ABVV Antwerpen), Jeroen Janssen en Peter Mertens gemeen hebben is hun kritische blik en hun eigenzinnige manier om te tonen dat heel wat in onze wereld maakbaar is, dat er wel een alternatief is. Bovendien werkt De Werf hiervoor samen met andere middenveldorganisaties zoals het Masereelhuis en Cubanismo.be, en met de boekhandel ‘t Oneindige Verhaal.”

“Iedereen is welkom en al onze activiteiten zijn bovendien gratis”, vat Burssens enthousiast samen die ook nog kwijt wil dat alle dranken die worden geschonken afkomstig zijn uit de Oxfam Wereldwinkel. Contacteer ons voor meer info: sint-niklaas@pvda.be

Volledige programma: