Skip to content

PVDA Sint-Niklaas kritisch voor nieuw bouwproject Stationsstraat

PVDA Sint-Niklaas kritisch voor nieuw bouwproject Stationsstraat

Bouwpromotor Anthonissen plant een grootscheeps bouwproject in het gebied tussen de Stationsstraat, Casinostraat en Van Britsomstraat.  PVDA Sint-Niklaas vraagt aan het stadsbestuur om de plannen te wijzigen naar meer betaalbare sociale woningen en meer groen.  “Deze plannen staan ook haaks op het mobiliteitsplan van de stad”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman.  “En creëert onveilige toestanden voor het vele verkeer van schoolgaande jeugd.”  Wauman is trouwens niet verrast dat buurtbewoners hiertegen bezwaar indienen.

In het nieuwe bouwproject worden niet minder dan 95 vooral dure wooneenheden voorzien.  “Wordt nu gebouwd wat in de toekomst nodig is?  Dat is de belangrijke vraag die dit stadsbestuur niét stelt.  Want dan zou je vooral moeten kiezen voor betaalbare woningen en niet voor dure appartementen, die zijn er al genoeg.  Bovendien ligt het aantal wooneenheden best een pak lager dan 95, zodat er toch nog een beetje “ademruimte” is in de binnenstad”, aldus PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman.  “Maar wanneer het de bouwpromotoren zijn die de projecten bepalen, dan is het altijd de winst die primeert en wil men altijd zoveel mogelijk woningen op een zo klein mogelijke ruimte bouwen.”
Bouwpromotor Anthonissen voorziet ook slechts 8 sociale woningen.  “Het stadsbestuur kan nochtans bouwvergunningen weigeren als de bouwpromotor niet minstens 1 sociale woning voorziet bij elke 10 woningen die ze bouwt.”
“Voor ons mag het nog veel ambitieuzer.  Daarom stellen we voor dat het stadsbestuur maatregelen neemt om 20% sociale woningen te kunnen afdwingen.  Weet je dat Wenen, de hoofdstad van Oostenrijk, jaar na jaar wordt uitgeroepen tot meest leefbare stad van de wereld?  En dat maar liefst 60% van de Weners een publieke of gesubsidieerde woning huurt?  Daar baat de stad zelf 220.000 ‘gemeenschapswoningen’ uit en subsidieert ook nog eens 200.000 woningen die aan strikte kwaliteitsnormen voldoen en moeten verhuurd worden aan een lage prijs.  Het kan dus anders.”

Plannen staan haaks op het mobiliteitsplan

Nog een bezorgheid is dat dit project niet minder dan 105 ondergrondse parkeerplaatsen plant.  De in- en uitgang van deze parking is voorzien in de Casinostraat.  Dit betekent dat iedereen via twee autoluwe straten (Regentiestraat en Casinostraat) naar huis moet rijden en de Stationsstraat kruisen.  “Het is nu al opletten geblazen voor fietsers en voetgangers aan dat kruispunt.  De nieuwe site kan men enkel uitrijden via de Casinostraat, de Broodstraat of de Van Britsomstraat.  Die laatste is trouwens een echte schoolstraat. En wie uit de Broodstraat komt – deze straat zou 60% van de uitrijbewegingen moeten opvangen – moet bij het inrijden van de Kleine Laan een super druk fietspad kruisen, zeker in de ochtend- en avondspits.  Het kan toch niet dat de stad autoverkeer in school- en autoluwe straten aanmoedigt?”.
Wauman wijst er ook fijntjes op dat deze plannen ook nog eens haaks staan op het eigen mobiliteitsplan van de stad en dat volgens het collegebesluit van 21 december 2020 de stad een project van deze omvang normaliter maar 52 extra parkeerplaatsen zou verlenen...  “Dat toont nog maar eens hoeveel macht bouwpromotoren hebben.  Wij willen een stad op mensenmaat en niet op centenmaat.  Wij eisen dan ook dat de plannen worden gewijzigd.  Dat dit stadsbestuur consequent kiest voor meer betaalbare woningen en een leefbare stad die zijn eigen regels niet plots aan de laars lapt omdat een bouwpromotor op die manier meer winst kan maken.”


Burgers die een bezwaarschrift willen indienen kunnen dat nog t.e.m. 7 maart via het Omgevingsloket met referentie 2022143893. https://omgevingsloketpubliek.omgeving.vlaanderen.be/