PVDA schenkt 210 zelfgemaakte mondmaskers aan woonzorgcentra

Gisteren bracht PVDA Sint-Niklaas 160 zelfgemaakte mondmaskers naar WZC De Spoele en 50 naar de Goudbloem. Dit was mogelijk dankzij het harde werk van verschillende vrijwilligers. Gemeenteraadslid Jef Maes kreeg ook heel wat reacties van bezorgde familieleden en vraagt om extra zorg voor het personeel en de bewoners.

“We kregen de afgelopen weken veel getuigenissen van bezorgde personeelsleden en familieleden van bewoners van onze rusthuizen, thuiszorg en instellingen voor personen met een handicap over het gebrek aan beschermend materiaal. Daarom lanceerden we vorige week een oproep om mondmaskers te maken”, legt Chris Wauman, voorzitter PVDA Sint-Niklaas, uit.

Dankzij het harde werk van meerdere vrijwilligers en leden verzamelde PVDA Sint-Niklaas op minder dan een week tijd 210 zelfgemaakte mondmaskers. Chris Wauman: “Gisteren brachten we 160 zelfgemaakte mondmaskers naar het zwaar getroffen WZC De Spoele, waar de moeder van een PVDA-lid overleed aan corona, en ook 50 naar de Goudbloem. Wij hopen zo een steentje bij te dragen aan het beperken van de corona-uitbraak in onze woonzorgcentra.”

Nieuwe oproep mondmaskers!
“We zijn alle vrijwilligers enorm dankbaar. Zelfgemaakte mondmaskers blijven welkom, want we kregen ondertussen nieuwe verzoeken van andere centra. Iedereen die wil helpen, mag ons steeds contacteren via sint-niklaas@pvda.be!”, aldus de dankbare voorzitter.

Waarom geen strikte scheiding personeel?
PVDA-leden kregen de voorbije dagen heel wat bezorgde familieleden van bewoners en personeelsleden aan de lijn over de situatie in De Spoele en gemeenteraadslid Jef Maes deelde deze bekommernissen met de voorzitter van het Zorgpunt Waasland. “Een strikte scheiding van besmette en niet-besmette bewoners is van zeer groot belang, nu de resultaten van alle testen gekend zijn. Het is positief dat het Zorgpunt daar nu werk van maakt. Maar ook de strikte scheiding van het personeel dat covid19 besmette en niet-besmette bewoners verzorgt – de regel in ziekenhuizen – is noodzakelijk.”

De nodige en aangepaste beschermingsmiddelen zijn daarbij de sleutel, zoals professor Van Ranst gisteren in De Afspraak aangaf. Jef Maes: “Op dit moment moeten personeelsleden van De Spoele nog steeds schorten delen en hun chirurgische wegwerpmaskers in een envelop in hun lockers bewaren om ze na 3 dagen opnieuw te gebruiken. Het personeel is enorm toegewijd en doet verschrikkelijk zijn best, maar zij zijn ongerust. Ze verdienen meer en betere bescherming om ervoor te zorgen dat ze niemand besmetten en ook zelf niet ziek worden.”

Geneeskunde van het Volk
De PVDA gaf eerder al aan dat indien men dat wenst, de medische teams van Geneeskunde van het Volk mee kunnen ingezet worden om te helpen, zoals zij dat al eerder hebben gedaan in rusthuizen in Zelzate en Brussel, hetzij om testen af te nemen, hetzij om personeel op te leiden in de verzorging van covid19-patiënten.