PVDA pleit voor gratis mondmaskers, computers voor alle leerlingen en opening De Ster

De corona-crisis heeft heel veel gevolgen voor de inwoners van de stad. Mensen krijgen het steeds moeilijker, niet alleen financieel, maar ook om alle (terechte) maatregelen na te leven. Daarom lanceert de PVDA een aantal voorstellen op de komende gemeenteraad om onze inwoners het leven iets gemakkelijker te maken. Drie voorstellen springen in het oog: het verdelen van gratis mondmaskers voor elke inwoner, iedere leerling voorzien van een computer om online te kunnen leren, en snelle heropening van het recreatiepark de Ster.

Gratis mondmaskers

In de loop van de maand mei zullen wellicht een aantal maatregelen worden versoepeld. Op dat moment zullen mondmaskers een belangrijke rol gaan spelen. Op het openbaar vervoer, in de supermarkt, op straat … Daarom beslissen steeds meer steden en gemeenten om hun burgers te voorzien van een gratis mondmasker: Leuven, Mechelen, Glabbeek en zelfs Parijs doen het. PVDA Gemeenteraadslid Jef Maes: “Door iedereen een gratis mondmasker te geven, stimuleren we onze inwoners om meer en meer zo’n mondmasker te dragen en zichzelf en anderen te beschermen. Het stadsbestuur mag niet wachten op hogere overheden om hierin stappen te zetten, want als we dat nu niet beslissen, dan komen we te laat. Als het kan in Leuven èn Mechelen, waarom dan niet in Sint-Niklaas?” De stad kan advies inwinnen bij een viroloog zoals bv. professor Van Ranst om te zien waaraan zo’n mondmasker best voldoet en een bestelling plaatsen bij één van de Vlaamse bedrijven die deze maskers nu maken.

Iedere leerling een computer

Het onderwijs is terug aan het opstarten met pre-teaching en met online onderwijs. Maar er zijn ook kinderen die niet over een laptop beschikken. Deze kinderen hebben vaak al problemen om te volgen en dreigen nog meer achterstand op te lopen. Het is positief dat de gemeentelijke basisscholen daarop hebben ingegrepen en iedereen heeft voorzien van een computer. Maar hoe zit het in de andere scholen? In andere steden is gebleken dat ongeveer 10% van de leerlingen niet over een computer beschikt. Daarom stellen wij voor dat de stad de regie en de coördinatie in handen neemt om te zorgen dat elke leerling in Sint-Niklaas toegang krijgt tot het internet en geen achterstand oploopt bij het online leren.

Natuur en wandelruimte in de buurt

Mensen mogen geen verre verplaatsingen doen om te gaan wandelen. Daarom zoeken mensen natuur en bos op in de onmiddellijke omgeving. Die is niet dicht gezaaid in Sint-Niklaas want hier wonen slechts 4 op de 10 (42%) Sint-Niklazenaars op minder dan 800 meter wandelen van ‘wijkgroen’, zoals een pleintje of park. Zeker voor gezinnen met kinderen op een appartementje is de situatie vandaag niet zo simpel. Daarom vraagt de PVDA dat het stadsbestuur zou aandringen bij de Provincie om het recreatiedomein de Ster terug open te stellen voor wandelaars. Jef Maes: “De Ster is een plek waar heel veel mensen gaan wandelen en joggen. Als men rekening houdt met de 1,5 meter afstand, waarom kunnen we dit park dan niet open stellen? Mits het afsluiten van de speeltuin en het strand en met ondersteuning vanuit de stad voor toezicht op de toepassing van de fysical distance, lijkt me dit perfect haalbaar.”

Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat mensen in hun onmiddellijke omgeving kunnen wandelen. Jef Maes: “Kunnen we in de maand mei, bv. in het weekend van Hemelvaart en Pinksteren geen autoloze zondag inrichten in het centrum van de stad? Op die manier is er meer gelegenheid tot veilig wandelen (met 1,5 m. afstand houden) en vermijden we dat iedereen allemaal naar dezelfde plekken trekt.”

De PVDA vraagt ook aan het stadsbestuur om te onderzoeken of privé-parken of domeinen tijdelijk kunnen open gesteld worden voor het publiek, zodat de komende maanden en tijdens de vakantieperiode inwoners ook dichtbij hun woning kunnen wandelen en genieten van de natuur.