PVDA overhandigt 400 wenskaarten aan bewoners van zorginstellingen in Sint-Niklaas en kilo’s koeken aan De Springplank

Wie nu in een woonzorgcentrum of instelling verblijft, mag nog geen bezoek ontvangen. De eenzaamheid weegt zwaar op deze mensen. Om hen een hart onder de riem te steken, deed de PVDA een oproep om wenskaarten, tekeningen of andere steunboodschappen te maken voor deze mensen en hun zorgverleners. Meer dan 400 kaarten vonden hun weg naar vier belangrijke plekken in Sint-Niklaas.

Donderdag trokken Helga Collyn en Jef Maes naar 't Hoog Huis, het wzc van het psychiatrisch centrum Sint-Hieronymus. Zij overhandigden een pak wenskaarten voor de bewoners en de zorgkundigen. Vrijdag trok PVDA gemeenteraadslid Jef Maes samen met Debby Burssens naar wzc de Spoele om een 200-tal wenskaarten, tekeningen, gedichten e.d. af te geven om de bewoners een hart onder de riem te steken. Zij mogen geen bezoek ontvangen maar zo'n wenskaart doet hen zeker deugd. Met een speciaal pakketje wenskaarten voor de zorgkundigen wil de PVDA hen bedanken voor het harde werk dat zij leveren in deze moeilijke omstandigheden. Maandag kwamen Vesta, de instelling voor mensen met een beperking en het Psychiatrisch Verzorgingstehuis van Sint-Lucia aan de buurt. Een bonte verzameling van kindertekeningen, persoonlijke boodschappen, tot zelfgemaakte knuffels en hartjes vormde een indrukwekkend pakket.

Deze vier instellingen zijn niet toevallig gekozen. WZC De Spoele heeft het hardst te lijden gehad onder de corona-crisis en de instellingen voor mensen met een beperking en psychiatrische patiënten dreigen in deze crisisperiode zowat in de vergeethoek te geraken. Met deze morele steunactie wil PVDA-Sint-Niklaas deze mensen in de kijker plaatsen en de zorgverleners een extra hart onder de riem steken, want zij kunnen het zeker en vast goed gebruiken. PVDA wil hiermee ook beklemtonen dat het sociaal contact onder vrienden en familieleden ook erg belangrijk is voor het psychische welzijn van iedereen en dat de mens in de eerste plaats een sociaal wezen is.

Het pakket van meer dan 400 steunbetuigingen is het werk van meer dan 30-tal vrijwilligers die elk op zijn beurt creatief aan de slag is gegaan. Jef Maes: “Ik ben onder de indruk van zoveel solidariteit onder onze mensen en ben zeker dat dit door de instellingen die we hebben bezocht sterk zal geapprecieerd worden.” Wie nog wenskaarten wil schrijven kan contact opnemen met de PVDA Sint-Niklaas via facebook.

Koeken voor sociale kruidenier De Springplank

Tezelfdertijd trokken Chris Wauman en Linda Berghman naar de sociale kruidenier De Springplank. Op een week tijd hebben vrijwilligers van de PVDA een grote lading droge koeken verzameld. Deze zijn nu mee uitgedeeld aan gezinnen met kinderen die nu regelmatig een voedselpakket thuis bezorgd krijgen door De Springplank Sint-Niklaas (sociale kruidenier). De Springplank heeft nog steeds nood aan droge koeken (zonder chocolade), pampers en toiletartikelen (douchegel, shampoo, tandpasta). Gulle schenkers mogen die bezorgen via Linda Berghman, Prins Karelstraat 47, Sint-Niklaas (0473/42.25.28).