PVDA klaagt onterechte boetes van scanwagens aan

Een thuisverzorgende die een onterechte boetes in een blauwe zone krijgt. Buurtbewoners die niet langer schriftelijk verwittigd worden wanneer hun bewonerskaart is verlopen. Met meerdere boetes als gevolg door een slecht werkend systeem bij OPC. Automobilisten die slechts 8 dagen krijgen om hun boete te betalen i.p.v. de vroegere termijn van 30 dagen. En als klap op de vuurpijl, een scanwagen die zich zelf niets aantrekt van het verkeersreglement. PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman: “Het systeem van de scanwagens staat duidelijk niet op punt en moet bijgevolg worden stopgezet. We vragen ook om alle boetes in blauwe zones kwijt te schelden.”

“Verschillende mensen contacteerden ons de voorbije dagen met verschillende problemen met onterechte boetes. We hadden dit ook verwacht,” stelt Chris Wauman, PVDA gemeenteraadslid. “In de gemeenteraad van januari 2023 heeft schepen Hanssens toegegeven dat er een foutmarge is van 10%, zoals we eerder ook voorspelden toen de privatisatie in maart 2022 werd goedgekeurd door het stadsbestuur en Vlaams Belang. Na een maand komen nu ook effectief de eerste structurele problemen naar boven.”

Thuiszorg krijgt onterechte boetes

Iemand van de thuiszorg kreeg een boete in de blauwe zone van de Elisabethwijk. Zij kan aantonen dat ze bij een patiënt aanwezig was van 10u40 tot 12u30. Ondanks dat haar parkeerschijf lag en ze de toegelaten 2 uur niet heeft overschreden, kreeg ze toch een boete van de scanwagen om 11u40 (amper 1 uur na aankomst). “Bij die boete waren enkele foto’s toegevoegd waarop haar dashboard vanzelfsprekend niet te zien is en het systeem dus helemaal niet in staat is om een boete op te leggen” reageert Chris Wauman. “Het is toch onbegrijpelijk dat we onze helden van de Zorg nu ook gaan viseren via onterechte boetes? Hun werkdruk ligt al zo hoog en nu worden ze nog belast met absurde administratie om hun boete aan te vechten.”

Buurtbewoners als melkkoe voor privébedrijf

Als buurtbewoners hun bewonerskaart verloopt, werden ze tot voor kort per brief verwittigd. Nu wordt er enkel een e-mail gestuurd Een mail die gemakkelijk in de spam-folder terecht kan komen . Chris Wauman: “We hebben melding gekregen van een vrouw van wie de bewonerskaart afliep op 16/2/2023. Op 13 maart trof ze 4 boetes in haar brievenbus. Ze nam contact met de parkeerwinkels en kreeg meteen te horen dat er nog 2 op komst waren. Toen ze aanklaagde dat de boetes pas 21 dagen na de feiten bij haar aankwamen, stelden de medewerkers van OPC dat dit kwam door technische problemen door het opzetten van het nieuwe systeem. Doordat ze nooit een brief kreeg en door de vertraging van het privébedrijf is ze meermaals beboet. Ondanks een duidelijke fout bij het stadsbestuur en het parkeerbedrijf kreeg ze te horen dat ze toch alle boetes zou moeten betalen. Onbegrijpelijk toch?”

Retributiereglement aangepast op maat van OPC

In het nieuwe systeem van OPC moet je binnen de 8 dagen betalen. Geen acht dagen na ontvangst, maar 8 dagen na de verzenddatum. In het geval van de buurtbewoonster werd de boete op 9 maart verzonden en kwam deze pas op 13 maart toe. Chris Wauman: “Het is toch absurd dat bewoners slechts 4 dagen de tijd krijgen om een boete te betalen of om de boete te betwisten. Wij betreuren dat het stadsbestuur dit heeft aangepast op maat van een privébedrijf en samen met Vooruit en CD&V heeft goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2022. Dankzij deze aanpassing mag OPC 28 euro aanrekenen (i.p.v. 25 euro) en kan het sneller overgaan tot aanmaningen met extra kosten.”

Schending privacywet en problemen op privéparking stadsschouwburg

“We hebben ook opgemerkt dat op de foto’s die OPC toevoegt aan de boetes toevallige voorbijgangers herkenbaar zijn afgebeeld. Dit is een flagrante schending van de privacywetgeving,” gaat Chris Wauman verder. “En om af te sluiten werden ook onterechte boetes uitgedeeld aan mensen die correct geparkeerd stonden op de privéparking van de schouwburg voor personeel, gasten, etc. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat er tegenwoordig een wachtrij staat aan het parkeerwinkel van mensen om hun boete aan te vechten.”

PVDA vraagt stadsbestuur systeem stop te zetten

“Gezien de structurele gebreken en tekortkomingen, zullen we op de gemeenteraad van 24 maart vragen aan het stadsbestuur om het systeem met de scanwagen stop te zetten en de boetes in de blauwe zones kwijt te schelden,” kondigt Chris Wauman aan. “We zullen ook nogmaals wijzen op de problemen met de parkeerkaart voor mensen met een beperking.” Nu mag die slechts aan twee nummerplaten gekoppeld worden. Terwijl zo’n kaart niet aan een wagen maar aan een persoon verbonden is. Dit is absoluut onwettig. “Als het privébedrijf zelf de verkeersregels aan zijn laars lapt door de scanwagen fout te parkeren, dan verliest het elke geloofwaardigheid.”

Iedereen kan ons steunen en mee druk zetten op het stadsbestuur via onze petitie:

Teken onze petitie