Open brief Jef Maes: Waarom VIP-tickets van gemeenteraadsleden niet onder burgers verloten?

Sint-Niklaas is opnieuw "Partnerstad van de Ronde" dit jaar. Het stadsbestuur trakteert zichzelf en de raadsleden op een VIP-ticket aan de aankomst in Oudenaarde, op kosten van de belastingbetaler.  PVDA gemeenteraadslid Jef Maes vindt zulke zelfbediening totaal ongepast. Hij stelt voor om deze VIP-tickets voor “Vlaanderens Mooiste” te verloten onder geïnteresseerde burgers.

De open brief van Jef Maes, gemeenteraadslid PVDA:

Geachte Burgemeester en schepenen,

Bedankt voor het aanbod van de VIP-kaart voor de Ronde van Vlaanderen. Maar als gemeenteraadslid heb ik vooral gekozen om mij maatschappelijk in te zetten en er voor te zorgen dat het samenleven in onze stad er beter van wordt. Priviliges horen daar mijns inziens niet bij. Wellicht zijn er nog collega's gemeenteraadsleden die er zo over denken en het niet wenselijk achten om voordelen te krijgen die niet voor iedereen zijn weggelegd. Of de stad "Partnerstad van de Ronde" moet zijn, en of dat iets oplevert voor de bevolking, is een zinvol debat dat wij zeker willen voeren. Maar dat het Stadsbestuur zichzelf trakteert, op kosten van de belastingbetaler, op een VIP-behandeling aan de aankomst in Oudenaarde, vindt de PVDA zwaar overdreven.

Wij zouden willen voorstellen dat de tickets van de raadsleden die het wensen, worden verloot onder geïnteresseerde inwoners van de stad zoals gebeurt met ballonvluchten tijdens de Vredefeesten. Op die manier kunnen gewone mensen ook de dag van hun leven beleven en hun favoriete wielrenners vanop de eerste rij bewonderen tijdens de "mooiste van Vlaanderen".

Kunt u dit voorstel overwegen, zodat de droom van enkele mensen kan gerealiseerd worden, zonder extra kosten voor de stad? Kunt u de andere raadsleden, als dit voorstel wordt goedgekeurd, ook op de hoogte brengen van de mogelijkheid om dit VIP-ticket weg te schenken aan geïnteresseerde Sint-Niklazenaren?

Hartelijk dank,

Jef Maes