Waasland laat uw paarse handen zien!

Zeven dagen voor de Internationale dag tegen Geweld op Vrouwen roept het Collecti.e.f 8 Maars Sint-Niklaas vrouwen én mannen op om de sociale media paars te laten kleuren.  “We vragen om foto’s met paarse handen te delen en getuigenissen tegen geweld op vrouwen in hun privéleven, openbaar leven en beroepsleven”, klinkt het in koor.

WAASLAND - “We willen het taboe doorbreken.  Ook dit jaar telt al 24 femicides.  Dat zijn er meer dan vorig jaar.  Bovendien zijn dit geen officiële cijfers, maar aantallen op basis van persartikels.  In de praktijk ligt het aantal vrouwen die vermoord zijn enkel omdat ze vrouw zijn, nog hoger”, zegt Debby Burssens (PVDA-vrouwenbeweging Zelle) die in Sint-Niklaas, Lokeren en Dendermonde al acties tegen femicide op poten zette en tijdens corona uitpakte met een grootschalige affichecampagne rond 1712 tegen het vele familiale geweld.

Geweld op de werkvloer stijgt

Ook op de werkvloer zien we een toename van geweld: “Een kwart van de werknemers en bijna een vijfde van de zelfstandige ondernemers in Vlaanderen geeft bij de werkbaarheidsmeting 2019 aan dat ze in het afgelopen jaar op de werkplek het slachtoffer waren van intimidatie, pestgedrag, fysieke agressie of ongewenst seksueel gedrag.  De metingen van geweld in de ruime benadering zitten jammer genoeg in een stijgende lijn.  Als vakbond ijveren wij voor een geweldloze werkvloer voor iedereen!”, aldus Carolien Vereeken van ACV Waasland Noord.

Minder kansen voor meisjes

Collega Céline Van Namen van ACOD Onderwijs Oost-Vlaanderen benadrukt de impact van geweld op de positie van vrouwen in de samenleving: “Seksistisch geweld is een van de cruciale mechanismen die ervoor zorgen dat vrouwen in een ondergeschikte positie blijven hangen.  Het heeft geleid tot dominantie, tot discriminatie en tot de afwezigheid van de volledige emancipatie van meisjes en vrouwen.”

Gynaecologisch geweld

De vrouwen van Collecti.e.f 8 Maars Sint-Niklaas benadrukken dat geweld op vrouwen vele vormen kan aannemen.  Beslissen over je eigen lichaam is daar een van.  “We moeten blijven inzetten op een groeiend bewustzijn rond de verschillende vormen van gynaecologisch en obstetrisch geweld waar we het het slachtoffer van kunnen zijn.  Ook op dit vlak blijven meisjes en vrouwen baas over hun eigen lichaam!”, aldus Rosalie Daneels van Intact vzw, een juridisch expertisecentrum rond vrouwelijke genitale verminking en andere vormen van geweld.

Actie op scoiale media en de straat

Tegen al deze vormen van geweld vraagt het collectief maatregelen en de nodige investeringen.  Om druk te zetten, roepen zij naar aanleiding van de Internationale dag tegen Geweld op Vrouwen (25 nov.) op om op sociale media een foto te posten met paarse handen – hét symbool van geweld op vrouwen!

“De organisatie Mirabal kaart sinds 2016 het probleem van femicide en geweld op vrouwen aan.  Elk jaar, rond de Internationale dag tegen Geweld op Vrouwen, zetten zij een actie op poten in Brussel.  Met ons Collecti.e.f 8 Maars Sint-Niklaas roepen we iedereen op om deel te nemen.  De betoging vertrekt op zondag 26 november om 14.00 uur aan het Europakruispunt in Brussel, vlakbij het Centraal Station”, aldus het collectief.

Paarse-handen-Zelle-groep

Dirk

Dirk:

“9% van de vrouwelijke werknemers is reeds fysiek aangevallen op kantoor!”

Elien-1

Elien:

“Een kwart van de werknemers in Vlaanderen was reeds slachtoffer van ongewenst gedrag!”

ACV

Carolien:

1 op 3 werknemers in de dienstencheques en thuishulp is slachtoffer geweest van (seksueel) geweld op het werk!”

Debby

Debby:

“We moeten het taboe van geweld op vrouwen en huiselijk geweld doorbreken!”

Zelle

Rosalie:

“We moeten blijven inzetten op een groeiend bewustzijn rond de verschillende vormen van gynaecologisch en obstetrisch geweld.”