Stadsbestuur van gebroken kiesbeloftes: geen stadsbussen, geen betaalbare woningen, duurdere afvalfactuur…
13 november 2024
In de twee weken voor de verkiezingen namen alle partijen onze speerpunten over: betaalbaar wonen, herinvoering stadsbussen… in het bestuursakkoord zijn deze zaken echter niet terug te vinden. De coalitie Vooruit, N-VA en CD&V is er een van gebroken kiesbeloftes.
Geen herinvoering stadsbussen
Na de vorming van de Vlaamse regering kondigde Vooruit-voorzitter Conner Rousseau aan dat de stadsbussen zouden terugkomen. Elke partij in Sint-Niklaas stelde in de debatten dat de stadsbussen moesten terugkeren, maar in het bestuursakkoord staat deze wens niet. Wel zal het nieuwe stadsbestuur “inzetten op extra lijnen en haltes. De focus ligt op de bediening van begraafplaatsen, dienstcentra, Puivelde en station Nieuwkerken-Ster.” Dit is natuurlijk een positieve evolutie na de eerdere kaalslag, maar het is onvoldoende en al zeker is het geen terugkeer van de stadsbussen. De buurtbewoners van de Clementwijk en de Priesteragewijk en de werknemers in Industriepark-Noord en -West zien hun afgeschafte bushaltes hier niet vermeld en blijven in de kou wachten op bussen die nooit meer komen.
Geen betaalbare koopwoningen of lagere huurprijzen
In de laatste lijn naar de verkiezingen had plots elke partij betaalbaar wonen als speerpunt, zelfs N-VA. In het bestuursakkoord vinden we echter geen maatregelen terug om betaalbare koopwoningen of lagere huurprijzen af te dwingen. Wel komen er soepelere regels voor projectontwikkelaars in de hoop dat die plots meer betaalbare woningen zouden bouwen. Maar het gebrek aan dwingende regels is net de oorzaak van de huidige wooncrisis met onbetaalbare woningen en huurprijzen tot gevolg.
Op vlak van sociale woningen wordt het sociaal objectief verhoogd naar 10% tegen 2035 (nu 9% tegen 2035). Er komt dus 1% extra sociale woningen. We verwelkomen natuurlijk de plannen voor het bouwen van 1.400 sociale woningen tegen 2035, maar dit is absoluut onvoldoende om de wachtlijst van duizenden mensen weg te werken en het betreft niet de nodige ambitieuze inhaalbeweging.
Ondanks de kiesbeloftes zullen de winstmarges van de projectontwikkelaars ongekende hoogtes zien door een versoepeling van de bouwregels en blijft een woning kopen of huren onbetaalbaar voor de Sint-Niklazenaar. Daarentegen zullen ons openbaar zwembad Sinbad en mogelijk de Salons (‘Huis van de Sint’) nog steeds verkocht worden.
Geen structurele armoedebestrijding noch daklozenopvang
Ondanks het feit dat 1 kind op 4 in Sint-Niklaas in kansarmoede opgroeit en er minstens 288 dak- en thuislozen in onze stad ‘wonen’ rept het bestuursakkoord hier met geen woord over. Zelfs het managementteam van de stad drong aan op de oprichting van een daklozenopvang gezien er niet voldoende noodwoningen zijn. Maar deze ambitie ontbreekt dus totaal in het bestuursakkoord. Net als de PVDA drong het managementteam erop aan om meer buurtgericht te werken. Maar het bestuursakkoord bevat niet de ambitie om extra straathoekwerkers of jeugdopbouwwerkers aan te werven noch de oprichting van buurthuizen met plaatselijke dienstverlening.
Wel vinden we terug dat ‘de middelen gaan naar de mensen die het echt nodig hebben’, ‘we zetten in op het Nederlands als gemeenschappelijke taal en activering”, “bij manifeste onwil om (af) te betalen zetten we de dienstverlening stop”… In plaats van structurele maatregelen om de armoede aan te pakken gaat men besparen, uitsluiten en sanctioneren op de kap van de kwetsbaren in onze stad, net zoals de nieuwe Vlaamse regering die eenzelfde samenstelling kent.
Mobiliteit
In het bestuursakkoord lezen we vage beloftes over verdere investeringen in veilige fietsinfrastructuur, voetpaden, veilige schoolomgevingen en jeugdbewegingomgevingen. Ook komen er geen nieuwe knips. Dit is positief. Echter lezen we geen initiatieven om de parkeerproblematiek aan te pakken via extra buurtparkings. Ook de waterval aan GAS-boetes wordt niet stop gezet. Het nieuwe stadsbestuur wil ook het parkeerbeleid niet terug in eigen handen nemen zonder scanwagens.
Op de vooravond van de verkiezingen stelde Conner Rousseau nochthans in het voorzitterdebat op VRT: “Momenteel gaat er heel veel geld naar privébedrijven die daar heel rijk op worden (…) het moment dat die contracten terug vrijkomen, dat we dat wel in handen nemen van de overheid, want al dat geld moet gaan naar verkeersveiligheid en naar openbaar vervoer!” Maar als straks het contract met OPC afloopt, is er na de verkiezingen in zijn eigen stad dus niet die ambitie om het parkeerbeleid in eigen handen te nemen en mag het privébedrijf verder rijk worden.
Extra afvalfacturen, minder dienstverlening en privatiseringen
Het is positief dat de persoonsbelasting niet opnieuw verhoogd wordt. Maar men zal wel de indirecte belastingen opnieuw verhogen: de afvalfactuur en de retributie- en belastingenreglement worden immers ‘kritisch bekeken’. Men blijft het geld halen uit de zakken van de werkende mensen en gaat het niet halen bij de grote bedrijven of vastgoedspeculanten.
Wel komen er 200 extra plaatsen in de kinderopvang en zal er worden geïnvesteerd in de buitenschoolse opvang. Broodnodig en positief! Net als in het Vlaamse regeerakkoord is er ergens niets terug te vinden voor betere arbeidsvoorwaarden om voldoende kinderbegeleiders te vinden noch voor betere werkomstandigheden met minder kinderen per kinderbegeleider.
Het managementteam van de stad was heel duidelijk: ofwel komt er meer personeel, ofwel moeten er taken worden geschrapt. De werkdruk bij de stad (o.a. Welzijnshuis, Zorgpunt Waasland … ) is immers onhoudbaar. De keuze in het bestuursakkoord is duidelijk: de ambitie voor extra personeel ontbreekt totaal. Wel zal men “sommige taken en opdrachten kritisch bekijken”. Gezien er expliciet ook staat dat men niet zal besparen op het personeel, wil dit zeggen dat men zal besparen op onze openbare dienstverlening of diensten zal privatiseren. We zullen dus minder en/of duurdere dienstverlening krijgen.
Conclusie
In plaats van de beloofde nieuwe wind, zien we een verderzetting van het beleid: prestigeprojecten (een nieuwe bibliotheek), verhoging afvalfactuur, verderzetting scanwagens, besparen op dienstverlening en een woonbeleid op maat van de projectontwikkelaars. De gewone mensen blijven wachten op hun bus en eindeloos zoeken naar een betaalbare woning, terwijl de GAS-boetes en facturen toestromen.