Scanwagens creëren schuldindustrie. PVDA: “Dit moet stoppen!”
18 november 2023
De laatste weken stromen de klachten over onterechte boetes van de scanwagens en een onrespectvolle dienstverlening in de parkeerwinkel weer binnen. De klachten over het te snel rijden van de scanwagens zijn nooit opgehouden. Ook de dagvaardingen exploderen sinds september. Het is duidelijk dat de boetemachine een versnelling hoger heeft geschakeld om zoveel mogelijk geld te innen. Chris Wauman: “Dit heeft niks te maken met een goed parkeerbeleid maar is vooral een pestbeleid. Dit moet stoppen!”
De laatste weken ontvangen we weer heel wat meldingen over onterechte boetes van de scanwagens. Twee voorbeelden: Zo kreeg een zorgchauffeur een onterechte boete toen hij voor de oprit van een klant stond in te laden. Iemand van thuiszorg moest zowel ’s ochtends als ’s avond dezelfde patiënt bezoeken in een blauwe zone en kreeg een onterechte boete. Eerst was de motivatie dat ze haar blauwe kaart niet had gelegd, vervolgens dat ze haar auto niet had verplaatst, ondanks dat ze dit feitelijk kan weerleggen. Ondanks betwisting werden beide boetes niet geannuleerd.
Geen prijs voor klantvriendelijkheid voor de Parkeerwinkel
We krijgen ook vele klachten over de onrespectvolle dienstverlening in de parkeerwinkel. Zowel de antwoorden op betwistingen als de reacties op hulpvragen laten te wensen over. Zo weigerden ze iemand te helpen die twee nummerplaten wou registreren gekoppeld aan een parkeerkaart voor personen met een handicap. Ondanks dat de persoon aangaf dit zelf niet digitaal te kunnen registreren, werd hij huiswaarts gestuurd. Betwistingen stuiten dan weer vaak op het ongemotiveerde antwoord “de scanwagen maakt geen fouten”, discussie gesloten.
Het hele jaar door krijgen we bijna wekelijks klachten dat de scanwagens de zone 30 niet respecteert, gevaarlijk rijdt of foutief parkeert. Van een voorbeeldrol is nog steeds geen sprake.
Scanwagens creëren schuldindustrie met OPC als enige winnaar
PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman: “Dit hoeft niet te verbazen. Hoe meer boetes er worden uitgeschreven, hoe meer winst het privébedrijf opstrijkt en hoe meer retributies het stadsbestuur ontvangt. Na de mediastorm in het voorjaar heeft het bedrijf zich even in de luwte teruggetrokken, maar sinds september heeft Optimal Parking Control (OPC) opnieuw een versnelling hoger geschakeld.”
“Dit zie je ook terug in de explosie aan dagvaardingen.” Elke week moet het Vredegerecht tientallen dagvaardingen behandelen op vraag van OPC voor het innen van boetes. Waar betwistingen bij OPC meestal dode letter blijven, krijgen automobilisten van de rechter wel begrip. Vaak betreft het personen met een handicap die niet op de hoogte zijn van de beperking tot amper twee nummerplaten. Waar OPC steevast 20 euro administratieve kosten aanrekent per tweede aanmaning, reduceert de rechter dit tot 12 euro voor het geheel van de boetes in de dagvaarding. In Aalst worden deze administratieve kosten door de rechter zelfs volledig geschrapt.
Bij een veroordeling geeft OPC de automobilist ook geen tijd om het vonnis te honoreren, maar schakelt het bijna meteen een deurwaarder in. Daardoor komt er bovenop de gerechtskosten van 112,5 euro, ook nog eens 125 á 150 euro bij voor de deurwaarder. “Een boete van 28 euro wordt zo een boete van bijna 300 euro. Een schande! Met instemming van het stadsbestuur is er een hele schuldenindustrie ontstaan waar niets of niemand beter van wordt, behalve de bedrijfsresultaten en aandeelhouders van OPC. De PVDA vraagt opnieuw om dit project stop te zetten en over te schakelen op een menselijk parkeerbeleid met parkeerwachters, zonder winstbejag. Dat is in het voordeel van alle inwoners van Sint-Niklaas én de lokale middenstand waarvan de klanten worden weggejaagd.”