PVDA wil barelen openen voor buurtbewoners Zwaanaardenstraat

PVDA vraagt aan het stadsbestuur om dringend de fietsveiligheid van schoolgaande jongeren in het Rioproject Zwaanaarde te garanderen en om de buurtbewoners de toelating te geven om zich te verplaatsen via de barelen van en naar Eksaarde en Klein Sinaai.

Voor en na de schooluren rijdt er heel wat schoolgaande jeugd met de fiets door het projectgebied naar zowel het buurtschooltje De Zwaan (Leebrugstraat) als naar de middelbare school in Eksaarde (voor veel kinderen in Sinaai de dichtstbijzijnde middelbare school).  PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman: “Terwijl deze kinderen voorbij fietsen gaan de werken gewoon door.  De schoolgaande kinderen moeten al in een niet eenvoudige situatie fietsen met verschillende obstakels en modder als het regent, maar de kranen blijven doorwerken en ronddraaien.

Daarnaast is er ook nog werfverkeer.  Daarom vragen we aan het stadsbestuur een verbod op werfverkeer in de Leebrugstraat, Zwaanaardestraat en Keizerstraat tijdens de spitsuren van de scholen zoals voorzien in het charter werfverkeer van de stad Sint-Niklaas, en ook in deze periode niet met de kranen te werken, tenzij er een ruime veilige doorweg voor fietsers is.”

Schepen Hanssens stelde op de gemeenteraad van 24 maart dat via signalisatie het heel duidelijk is dat het een werf betreft. Volgens het stadsbestuur is het aan de fietsers om voorzichtig te zijn en niet aan de bedieners van de kranen. PVDA is onthutst dat de schepen zo'n verantwoordelijkheid legt bij minderjarigen en geen gepaste maatregelen wou nemen.

Buurtbewoners zijn barelen beu

De werken zijn ondertussen na één jaar halfweg en gedurende al die tijd is de toegang voor de buurtbewoners van en naar Eksaarde en Klein Sinaai afgesloten.  De barelen zijn ingevoerd om doorgaand sluipverkeer tegen te houden en onveilige situaties op de werf te voorkomen.  Chris Wauman: “Het is echter vooral schieten met een kanon op een mug ten koste van de buurtbewoners.  Wij vragen dat alle buurtbewoners eveneens een uitzondering krijgen om via de barelen toch ontsluiting te krijgen uit het projectgebied.  Als de werf zich beperkt tot de Zwaanaardestraat is het toch onlogisch dat buurtbewoners van de Leebrugstraat, de Weimanstraat en de Keizerstraat niet rechtstreeks naar Eksaarde of Klein Sinaai kunnen?  Dit zou de overlast beperken en een echt antwoord zijn op de groeiende onvrede.” Schepens Hanssens reageerde op de gemeenteraad van 24 maart dat de barelen tegen eind 2023 zullen verdwijnen.

Daarnaast dringt PVDA aan op een betere communicatie.  Nu worden buurtbewoners te pas en te onpas verrast dat hun oprit niet meer toegankelijk is of ze opgesloten zitten.  Ook is er dringend nood aan duidelijke informatie omtrent de parkeergelegenheid op momenten dat hun eigen oprit ontoegankelijk is.  Op dit moment worden de buurtbewoners aan hun lot overgelaten om hun auto ergens correct en veilig te parkeren in de aanpalende straten. Schepens Hansens stelde op de gemeenteraad van 24 maart dat hij geen weet heeft van problemen en de aannemer net zeer goed communiceert. Hij vroeg om problemen te melden. Dit kan via carl.hanssens@sint-niklaas.be .