PVDA vraagt 60 extra plaatsen in stedelijke kinderopvang

Meer dan de helft van de aanvragen tot kinderopvang in Sint-Niklaas kreeg vorig jaar geen bevredigende oplossing.  In de komende gemeenteraad op 25 augustus vraagt PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman het stadsbestuur om op korte termijn extra plaatsen in de stedelijke kinderopvang te creëren om 60 kinderen op te vangen en een gezonde, werkbare kind-kinderbegeleider verhouding van 1 op 6 te garanderen.

De zomervakantie zit er bijna op en ouders zijn druk in de weer om hun kinderopvang geregeld te krijgen, zodat ze kunnen gaan werken.  Uit opgevraagde cijfers blijkt dat in Sint-Niklaas meer dan de helft van de aanvragen geen bevredigende oplossing krijgt (zie tabel onderaan).  Kimberly getuigt: “Ik start in september als poetsvrouw in het ziekenhuis en had dringend bijkomende kinderopvang nodig voor mijn twee kindjes.  Momenteel gaan ze drie dagen naar de opvang, maar voor de extra twee dagen was er geen plaats.  Ik heb 28 crèches gemaild, gebeld, ik ben zelfs bij 9 crèches op bezoek geweest.  Maar er was geen plaats.  In sommige crèches is er zelfs pas plaats ten vroegste in 2025.  Uiteindelijk heb ik bijkomende opvang gevonden in Beveren bij een onthaalmoeder.  Die werkt echter niet aan inkomenstarief en heeft een minimum van drie dagen aanwezigheid.  Wij moeten ons nu drie dagen naar Beveren verplaatsen voor aanvang van onze job en volle pot betalen, een aanslag op ons budget.”  Bekijk haar getuigenis op TV Oost.

Actieplan voor meer kinderopvang broodnodig

PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman: “Terwijl andere politici huisvrouwen viseren[1], willen wij het probleem bij de bron aanpakken met een constructief voorstel: neem als stadsbestuur uw verantwoordelijkheid op en voorzie op korte termijn meer plaatsen in de stedelijke kinderopvang.”  Momenteel worden er 319 kinderen opgevangen in de stedelijke kinderopvang.  “Wij vragen om hier op korte termijn voor 60 kinderen bijkomende plaatsen te scheppen.  Hiermee zou de capaciteit in de stedelijke kinderopvang met ± 20% groter worden.  We vragen ook aan het stadsbestuur om steeds te bekijken om kinderdagverblijven die stoppen over te nemen en verder te zetten als stedelijke opvang, zoals recent in Leuven[2].

Daarnaast moet er natuurlijk ook een actieplan komen met een oplossing voor het hele tekort aan opvangplaatsen in Sint-Niklaas en deelgemeenten, want er zijn in Sint-Niklaas slechts 43,98 plaatsen per 100 kindjes van 0-3 jaar en zelfs 37 plaatsen minder dan in 2021[3].”  Volgens uitspraken van Vlaams minister van Gezin Crevits (CD&V) zou het budget voor kinderopvang in het kader van de Septemberverklaring van de Vlaamse regering worden opgetrokken.  Het is nu dus hèt moment om hiervoor aanvragen in te dienen.

Het stadsbestuur reageerde op de gemeenteraad van vrijdag 25 augustus dat ze al veel deed (o.a. digitaal loket) en ze zou inschrijven op nieuwe plaatsen als de Vlaamse regering extra budget zou vrijmaken.  Chris Wauman: “Het stadsbestuur steekt zijn hoofd in het zand en zegt aan al die ouders die geen plaats vinden: trek uw plan.  Wij zijn geschokt.”

Voorzie altijd 1 kindbegeleider per 6 kinderen

De laatste maanden komen de kinderbegeleiders ook op straat voor werkbaar werk.  In Vlaanderen moet elke kinderbegeleider op 9 kindjes tegelijk passen.  Dit ligt bij de hoogste kind-kinderbegeleiders ratio’s in Europa.  Op de actie van het Collecti.e.f 8 Maars Sint-Niklaas op 2 juli, waar een honderdtal ouders, kinderbegeleiders, de vakbonden ACV en ABVV en vrouwenorganisaties zoals Marianne aanwezig waren, getuigden kinderbegeleiders en ouders dat dit niet haalbaar is.  Chris Wauman: “Om deze crisis op te lossen en de job aantrekkelijker te maken, vragen we het stadsbestuur om in de stedelijke kinderopvang ten alle tijden de kind-kinderbegeleider ratio te verlagen naar 1 begeleider per 6 kinderen, zoals de stad Leuven onlangs ook besliste[4].  Dit is in het belang van de kindjes en de kinderbegeleiders en een duidelijk signaal naar de privésector en de Vlaamse regering.”

Het stadsbestuur reageerde dat ze over het algemeen zich richt op 1 kindbegeleider per zes kinderen, maar dit niet verplicht.  Chris Wauman: “Voornemens zijn mooi, maar afdwingbare regels nog beter.  Als we dan zien dat in de nieuwe stedelijke kinderopvang Clementwijk slechts 2 kinderbegeleiders worden voorzien voor 14 kinderen en voor de uitbreiding met 9 plaatsen in Pieternel slechts 1 extra kinderbegeleider, dan schort er iets.  We hebben het stadsbestuur ook opgeroepen in overleg te gaan met de vakbonden over hoe ze de job aantrekkelijker kan maken, ook via extralegale voordelen.”

Aantal unieke opvangvragen aan het lokaal loket met startdatum opvang in 2022

[1] Recent viseerden zowel Conner Rousseau (Vooruit) als Vincent Van Quickenborne (Open VLD) en Bart De Wever (N-VA) huisvrouwen.

[2] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/13/creche-leuven-overgenomen/

[3] Cijfers KW1 2023 volgens https://www.opgroeien.be/kennis/cijfers-en-onderzoek/kinderopvang-babys-en-peuters/cijfers-op-maat#toc-plaatsen-en-locaties-opvang-baby-s-en-peuters

[4] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/13/creche-leuven-overgenomen/