PVDA Sint-Niklaas stijgt naar 5,6%

Volgens de laatste peiling is de PVDA één van de twee partijen die stijgt in Sint-Niklaas. We spraken met Chris Wauman, ons gemeenteraadslid in de Sint-Niklase gemeenteraad.

Content?

Chris Wauman: Uiteraard. Het is een stijging van 27% tegenover ons resultaat bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen (4,4%). De mensen die ons volgen, zeggen dat vooral ons activisme op het terrein beloond wordt. Vriend en vijand moet erkennen dat de PVDA de actiefste partij is in de wijken van Sint-Niklaas. We hebben een petitie opgestart voor het behoud van onze stadsbussen die al meer dan 3.700 keer is getekend, we voerden actie voor meer plaatsen in de kinderopvang, voor een buurtparking in de Gazometerwijk, voor betaalbare woningen… Wij voeren oppositie mét de mensen, op het terrein, en dat maakt het verschil.

Het stadsbestuur wordt zwaar afgestraft: N-VA wordt gehalveerd (van 29% naar 14,4%), Groen verliest 4,5% en Open VLD haalt nog amper 2,9%. Had je dit verwacht?

Chris Wauman: De mensen zijn het asociale beleid van dit stadsbestuur duidelijk beu. Dat horen we elke dag op straat. Door vooral te kiezen voor prestigeprojecten laten ze de gewone mensen in de kou staan. Mensen zijn kwaad op dit prestigebeleid en dat merk je duidelijk in deze peiling. Met de PVDA bieden we een sociaal alternatief dat de noden van de mensen voorop stelt en dat valt duidelijk in de smaak.

De pers stuurt aan op een burgemeesterstrijd tussen Lieven Dehandschutter en Conner Rousseau. Hoe zie jij dit?

Chris Wauman: Sommige partijen strijden voor postjes, voor ons telt de inhoud. Het valt vooral op dat Vooruit ondanks de aanwezigheid van Conner Rousseau niet significant stijgt (van 12,6 naar 13,4%). Veel mensen zijn niet vergeten dat het vorige stadsbestuur met o.a. Vooruit de vuilkar heeft geprivatiseerd ondanks dat 84% stemde om deze als openbare dienst te behouden. Of dat in de vorige bestuursperiode met o.a. Vooruit de kansarmoede bij kinderen is geëxplodeerd van 16,4% naar 24,3%. Nu steunt Vooruit vanuit de oppositie de stijging van de tarieven van het huisvuil en de containerparken. Ook de verhoogde parkeertarieven voor pleinparkeren keuren ze mee goed. Wie de nieuwe burgemeester ook wordt, een sterke linkse partij zal meer dan ooit nodig zijn en daarvoor kan de kiezer op ons rekenen.

Had je geen grotere stijging verwacht?

Chris Wauman: We hebben de laatste twee jaar ons aantal leden verdubbeld in Sint-Niklaas en enkel de laatste maand al hebben honderden mensen onze lokale petities getekend. Maar dat vertaalt zich nog niet volledig op electoraal vlak. Met meer dan 20% onbesliste kiezers is er nog een groot potentieel voor onze partij. De komende weken proberen we al onze leden een bezoekje te brengen. Daarna trekken we de wijken in. We willen meer dan 800 Sint-Niklazenaars bevragen over wat zij belangrijk vinden en willen veranderen in onze stad. Deze input is voor ons heel belangrijk en zal bepalen welke speerpunten naar voren zullen schuiven tijdens de verkiezingscampagne. Bij deze een warme oproep: vul De Grote Bevraging in en vraag je familie, vrienden en collega’s dat ook te doen. Dit kan via www.degrotebevraging.be