Inzamelacties: schenk mensen in armoede warme feesten

SINT-NIKLAAS - Nog tot 31 januari zamelt PVDA Sint-Niklaas verzorgingsproducten en olie, suiker, meel, koffie en thee in voor armoedeorganisaties in het Waasland.  “Vandaag konden we 20 dozen vol speelgoed schenken aan Domo Waasland zodat hun vrijwilligers er pakjes voor Sinterklaas mee kunnen maken.  We hopen dat de andere inzamelacties net zo’n succes worden!”, zegt Debby Burssens van actiecentrum De Werf.

Met ‘De Winter van Solidariteit’ organiseert PVDA elke winter inzamelacties voor mensen in armoede.  En dat is – letterlijk – broodnodig.  “De voedselprijzen zijn ernorm gestegen, ook die van basisvoeding zoals meel en olie”, zegt Debby Burssens van PVDA-actiecentrum De Werf.  Het actiecentrum zamelt olie, suiker, meel, koffie en thee in voor het VLOS en verzorgingsproducten voor de voedselondersteuning in Sint-Niklaas.

De stijgende prijzen impacteren iedereen.  “Maar gelukkig blijft de solidariteit onder mensen groot.  Zo konden we dankzij zo’n 100 lieve mensen vandaag 20 dozen vol speelgoed schenken aan Domo Waasland!”.

Voor ons is het hartverwarmend dat met deze actie zoveel ouders voor één keer onbezorgd Sinterklaas kunnen zijn.  Hun kinderen krijgen vaak enkel een mandarijntje of chocolaatje, als dat er al is, zegt Tine Callebaut (Domo Waasland).

Actiecentrum De Werf gaat elk jaar opnieuw in overleg met de armoedeorganisaties om te luisteren naar de noden.  Debby Burssens: “Het is dankzij de vele vrijwilligers dat we ons steentje kunnen bijdragen.  We kaarten natuurlijk ook de structurele oorzaken van de stijgende armoede aan.  Zo worden de lonen niet geïndexeerd, is het steeds moeilijker om een vast en voltijds contract te krijgen, en spreekt de nieuwe Armoedebarometer van opvallend meer werkende tweeverdieners die in armoede leven.  Bij daklozen zien we een stijging van het aantal alleenstaande mama’s en kinderen.  Zeer schrijnend.”

Praktische info

Nog tot en met 31 januari 2024 zamelt De Werf (Ankerstraat 44) verzorgingsproducten en olie, suiker, meel, koffie en thee in.  Steek het gerust binnen.  We zijn open op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag van 10 tot 13 uur.