Geen mega-windturbines in Belsele. Wel hernieuwbare energie!

22 mei 2024

Heel wat buurtbewoners uit Belsele en Waasmunster zijn terecht ongerust over de komst van mega-windturbines van 240 meter hoog vlakbij o.a. de Populierenwijk. De PVDA begrijpt en steunt ten volle hun bekommernis. We pleiten bij het stadsbestuur voor ernstig overleg met de buurtbewoners en voor de oprichting van een stedelijk energiebedrijf met hernieuwbare energie zoals in Merksplas en Blankenberge.

Energiereus Luminus wil drie mega-windturbines plaatsen in de buurt van de E17, tussen Belsele en Waasmunster. Het zijn drie turbines van 240 meter hoog. Van zo’n turbines staat er in heel Vlaanderen nog maar één exemplaar. PVDA-Gemeenteraadslid Chris Wauman: “Het is overduidelijk dat zo’n gigantische windturbines niet thuis horen in de buurt van een woongebied. Het is daarnaast ook onbegrijpelijk dat het stadsbestuur geen ernstig overleg organiseert met de buurtbewoners. Dat het stadsbestuur dan wel eist dat informatieborden van het actiecomité ‘Leefbaar Belsele Waasmunster’ worden verwijderd, zorgt voor woede en onbegrip. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat er al meer dan 2.700 bezwaren zijn opgehaald.”

Inspraak en overleg met de buurtbewoners

Het kan nochtans anders. In Belsele krijgen de buurtbewoners enkel de lasten maar worden ze niet betrokken bij de lusten. “Het lijkt ons maar normaal dat een deel van de winst van de energiemultinational terugvloeit naar de buurtbewoners, bv. onder de vorm van goedkopere tarieven of een tussenkomst in de isolatie van hun huizen, zoals bij een project in Geel.” Ook Bond Beter Leefmilieu pleit daarvoor.[1] Voor de drie nieuwe windmolens van Luminus in Geel werd in overleg met de buurt beslist om vanuit Luminus te investeren in isolatie en renovatie van twee scholen en twee parochiezalen. Dat zorgt voor een goed evenwicht tussen lusten en lasten. “Maar dit moet samen met de buurtbewoners worden besproken en beslist. Ondanks dat er een schepen van burgerparticipatie is, is het weer een gemiste kans tot inspraak en betrokkenheid.”

Stedelijk energiebedrijf met hernieuwbare energie

“Al meer dan zes jaar pleiten we met de PVDA voor de oprichting van een stedelijk energiebedrijf (SINERGIE), die goedkope hernieuwbare energie levert aan de stad en de bevolking. Het stadsbestuur blijft echter alleen maar naar de privé kijken of initiatieven die enkel toegankelijk zijn voor de rijkere burgers. Met een lokaal publiek energiebedrijf kunnen we nochtans de verstikkende winstlogica uitschakelen die de energiesector vandaag zo verlamt en volop gaan voor duurzame energie ten voordele van de bevolking. Dit lijkt ons het goede moment om het debat hierover te heropenen.”

Met SINERGIE kunnen we zelf investeren in zonnepanelen op de daken van (sociale) woningen en bedrijven en op het gebouwenpark van de stad. Vanuit het algemeen belang gaan we op zoek naar de ideale locaties om eventueel zonneparken, windmolens en batterijen te plaatsen. “Door burgers mee te laten genieten van de lusten, creëren we een groter draagvlak. Inspraak en overleg is de sleutel, net als een transparant en democratisch bestuur vanuit de stad, de burgers en de vakbonden als vertegenwoordigers van het personeel.” Dit is bovendien noodzakelijk om tegen 2030 minstens 70 procent van onze elektriciteitsproductie uit hernieuwbare energie te halen en uiteindelijk een energietransitie naar 100 procent hernieuwbare energie te realiseren.[2]

[1] https://www.bondbeterleefmilieu.be/artikel/windmolens-met-draagvlak-het-kan

[2] https://www.pvda.be/programma/energie