D’RUIT: oproep voor corona-kunst!

Hoe kunnen we in corona-tijden kunst creëren, mensen doen glimlachen en solidariteit stimuleren? Illustrator Evelien Van Landeghem en haar man Jef De Saer lanceren samen met enkele kunstenaars en buren D’RUIT en roepen alle Sint-Niklazenaars op om mee te doen. “Teken, dicht of stel foto’s of andere kunst tentoon op je raam. Post een foto op onze Facebookpagina en laat mensen die er even tussenuit willen, meegenieten van de kunstwandeling!”, zegt het koppel uit de wijk Vijfstraten.

Sinds gisteren is de stad Sint-Niklaas enkele kunstwerken rijker. “Enkele dagen geleden ging de bal aan het rollen toen Jef en ik op straat een vriendin van de lokale PVDA-afdeling ontmoetten”, vertelt illustrator Evelien Van Landeghem die samen met haar man ook actief is bij de PVDA. “Ze vertelde over een buurvrouw in de Elisabethwijk die kunstige foto’s cadeau had gedaan aan enkele buren en over het Gentse initiatief Quarantekening. We waren direct gecharmeerd! We hebben een kwartier gebrainstormd terwijl wij aan de overkant van de straat stonden – dat was best grappig – en D’RUIT was geboren!”

Kunstenroute

“We willen een liefdevol straatbeeld creëren en in deze tijden dat iedereen in zijn kot zit de mensen stimuleren om er mentaal even ‘d’ruit’ te gaan. En hoe kan dat beter dan via kunst: beeldende kunst, fotografie, dichtkunst… of waarom geen videokunst? Daarom roepen we iedereen op, ook de allerkleinsten, om een kunstwerk te creëren binnen het thema ‘Zorg voor elkaar’. Vermeld zeker @D’RUIT op je raam, neem er een foto van en plaats die samen met de straatnaam op onze Facebookgroep!”, vult Jef De Saer aan.

Openluchtmuseum

“Op die manier kunnen we ook een corona-kunstenwandelroute of fietsroute aanbieden, en geniet iedereen mee. Bovendien tonen we de diversiteit aan Sint-Niklase kunstenaars en geven we jonge kunstenaars die het nu ook extra moeilijk hebben en nergens kunnen tentoonstellen, toch een expo-spot!”, aldus het koppel uit de wijk Vijfstraten.

Kunstenaars Vincent Van Nauw, Glenn Van Der Heyden, Jaco De Maesschalck, Jelle Meys, videokunstenaar Johan Dehandschutter, hobbyfotograaf Dafné Kokklenberg, hobbykunstenaar Ingeborg Nijs, en ook vriendin Debby Burssens gingen zondag en maandag alvast de uitdaging aan! Wie volgt?

Via de Facebookpagina vind je de link naar de route die regelmatig wordt geüpdatet. Het koppel bekijkt ook of het mogelijk is om via de Curieus-app van de stad Sint-Niklaas op ontdekking gaan.

Bezoek de Facebookgroep via deze link.