Kinderarmoede stijgt verder naar ongekende hoogte in Sint-Niklaas

Kind en gezin heeft recent de gegevens van de kansarmoede in 2019 gepubliceerd. In Sint-Niklaas stijgt het aantal kinderen dat in kansarmoede opgroeit jammer genoeg verder tot 24.8%. In Nieuwkerken is er zelfs meer dan een verdubbeling op 2 jaar van 5,5% naar 13,3%. Enkel Antwerpen, Gent en Oostende hebben slechtere cijfers als centrumstad. PVDA Sint-Niklaas vraagt aan het stadsbestuur om dringende maatregelen te nemen om de (kinder)armoede fors terug te dringen en formuleert daarvoor twee eenvoudige voorstellen.

Voor heel Sint-Niklaas is de kansarmoede in 2019 gestegen van 24,3% naar 24,8%. Als we naar de deelgemeenten kijken krijgen we het volgende plaatje:

• Sint-Niklaas stad, van 28,8% naar 29,3%, of bijna 1 kind op 3!
  • Sinaai, van 5,5% naar 4,9%
  • Belsele, van 11,9% naar 11,8%
  • Nieuwkerken-Waas, van 7,6% naar 13,3%, een gigantische stijging met 5,6 punt

Waar blijft het nieuwe armoedeplan?

De PVDA pleit al meer dan een jaar om in Sint-Niklaas een ambitieus armoedeplan uit te rollen om de armoede te bestrijden en de kinderarmoede fors terug te dringen. De partij verzamelde daar zelfs meer dan 800 handtekeningen voor. Ondanks talrijke constructieve voorstellen, o.a. invoering van een armoedetoets of een verbod op het afsluiten van water, enz… is er vandaag nog steeds geen nieuw en ambitieus armoedeplan. Dat het kan bewijzen steden als Leuven en Kortrijk. Maar we kunnen starten met twee eenvoudige voorstellen die de PVDA op de volgende gemeenteraad zal voorstellen.

Herbruikbare pampers bij geboorte

PVDA gemeenteraadslid Jef Maes: “Waarom sturen we niet naar elke pas bevallen moeder een maatschappelijk werker? Geef ze een startpakket herbruikbare pampers als geschenk van de stad, om te zeggen: ‘Je ben welkom, we gaan voor je zorgen’.” Als de maatschappelijk werker een probleem ziet, dan kan ze die in kaart brengen en kan het gezin een coach krijgen. Deze maatschappelijk werker kan dan het gezin begeleiden voor alle problemen. Op die manier wachten we niet tot de mensen bij het OCMW aankloppen maar gaan we naar de mensen toe.

Stad stuurt acht deurwaarders per dag op pad

De PVDA stelt ook vast dat de stad massaal een beroep doet op deurwaarders. In 2018 stuurde de stad 3.101 keer een deurwaarder op pad om een factuur te innen. In 2019 was het 1.604 keer. De laatste vijf jaar in totaal 10.873 keer, of gemiddeld 2.174 keer per jaar, 42 keer per week, 8 deurwaarders per dag! Vrederechters spreken van een echte schuldindustrie die is ontstaan.

Jef Maes: “Ook hier hebben we een simpel voorstel: stuur in de plaats van een deurwaarder een sociaal werker om te bemiddelen en oplossingsgericht te werken. Zeker nu in coronatijden waarin mensen het nog moeilijker gaan krijgen, moeten we hen niet in de armoede duwen. Want een factuur niet kunnen betalen is vaak een eerste signaal dat het aan het mislopen is en dan is hulp een betere oplossing dan er nog eens een factuur van de deurwaarder bovenop te gooien.”