Hou Sinbad minstens open tot en met december 2025

De uitbating van Sinbad wordt verwaarloosd met problemen van hygiëne en onverwachte sluitingen tot gevolg. Doordat de bouw van het nieuwe zwembad vertraging oploopt, vroegen wij de garantie op een kwalitatieve opening van Sinbad minstens tot en met december 2025. Zowel de meerderheid als Vlaams Belang stemden tegen.

“Is dit een grap of om te huilen?” Het is een bekend zinnetje uit het liedje “Waar blijft de tijd” van Herman Van Veen, maar het is nu het meest uitgesproken zinnetje in onze stad als het over de prestigeprojecten gaat.

Eerder lichten we ons standpunt toe over de heraanleg van de Grote Markt waarbij we voorstellen om alternatieven uit te werken samen met de burgers, middenstand en middenveld en deze aan de kiezer voor te leggen.

Nu gaan we dieper in op het andere prestigeproject in onze stad: de aanleg van een nieuw privézwembad in de Watermolenwijk. We zullen ook nog een korte stand van zaken geven over de heraanleg van het Heymanplein en de bouw van een nieuwe bibliotheek.

Stadsbestuur erkent eindelijk kritiek oppositie

Het verhaal van het nieuwe privézwembad De Watermolen is gelijkaardig aan dat van de heraanleg van de Grote Markt (zie onze analyse). Ook hier waarschuwde de PVDA al voor de oplopende kostprijs, de slecht gekozen locatie (in een woonwijk en zonder goede oplossing voor bezoekers met de auto zoals feitelijk wordt aangetoond in de mobileitsstudie) en mogelijke problemen met de bouwaanvraag. Ook hier moeten de plannen effectief worden aangepast nadat het stadsbestuur alle problemen ontkende. Onbegrijpelijk toch?

Wat is meerkost en werkelijke bouwprijs?

Zelfde vraag als bij de heraanleg van de Grote Markt: wat is de meerkost voor de aanpassing van de plannen en het uitstel voor de stad? En vooral kunnen we asap een nieuwe inschatting krijgen van de totale kostprijs? Want de 2 miljoen euro per jaar gedurende 30 jaar is totaal achterhaald, erkende ook schepen Buysrogge in de laatste commissie. Een gemiddelde indexatie van 2% waarop de begroting van het stadsbestuur is gebaseerd blijkt, zoals we consequent voor waarschuwden, een totale onderschatting met een inflatie van rond de 10%. Op de gemeenteraad van februari kwamen er geen antwoorden op deze vragen. We volgen het de komende weken van nabij op.

In Schoten en Brasschaat werpen stadsbesturen van N-VA en Open VLD Sportoase een eenmalige reddingsboei toe van in totaal 185.000 euro. Wij willen vroegen het stadsbestuur een garantie dat er géén eenmalige extra subsidies naar sportoase zullen vloeien met belastinggeld. Die garantie wou het stadsbestuur op de gemeenteraad van februari niet geven.

Op basis van de nieuwe inschatting en door de opportuniteit van de wijziging en het uitstel, lijkt het ons ook hier opportuun om te bekijken of de keuze niet moet worden overgelaten aan de kiezer en de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad na de verkiezingen.

Sinbad moet blijven

Door het uitstel van de bouw van het nieuwe zwembad moet Sinbad sowieso langer open gehouden blijven. Het stadsbestuur heeft meermaals beloofd, ook in de gemeenteraad, dat Sint-Niklaas niet zonder zwemwater zal vallen. Maar ondertussen komen er steeds meer meldingen van slecht beheer en verwaarlozing: problemen met hygiëne, onverwachte en onaangekondigde sluitingen door gebrek aan personeel, zelfs een onaangekondigde gesloten deur als de redders op opleiding waren… Dit kan toch niet?

Nu er de zekerheid is dat we Sinbad nog zeker nodig hebben tot en met de zomer van 2025 en de geplande verkoop in 2024 sowieso niet kan doorgaan, willen we voorstellen om hier een duidelijke beslissing over te nemen. Dit laat toe om zowel nieuw personeel aan te trekken voor een duurtijd van 3 jaar als de nodige maatregelen te nemen om Sinbad nog minstens 3 jaar kwalitatief operationeel te houden.

Wij legden in de gemeenteraad van februari hiervoor een voorstel tot beslissing ter stemming voor in de hoop dat we unaniem als gemeenteraad die zekerheid konden bieden dat er kwalitatief zwemwater is in onze stad minstens tot en met december 2025. Die zekerheid ontbreekt nu immers voor de zwemmers, sportclubs en personeel. De meerderheid van N-VA, open VLD en Groen stemden samen met Vlaams Belang tegen ons voorstel.

Met PVDA zijn we trouwens voorstander om Sinbad definitief open te houden als goedkoper en openbaar alternatief voor het nieuwe privécomplex. Onze stad kan twee zwembaden gebruiken. Dat standpunt legden we niet ter stemming voor, omdat we vooral eenheid wilden creëren op een constructieve manier, maar daarvoor blijven we wel handtekeningen ophalen om druk te zetten van onderuit.

Teken onze petitie

Bibliotheek en heraanleg Heymanplein

Gezien het fiasco van de heraanleg van de Grote markt en het nieuwe zwembad, vroegen we het stadsbestuur ook om de plannen voor de nieuwe bibliotheek en het Heymanplein te heroverwegen.

Met de PVDA hebben we al meermaals gewaarschuwd dat het een slecht idee is en bovendien ondemocratisch dat dit stadsbestuur meer dan 1 miljoen euro zal spenderen aan studiebureaus voor het opmaken van de plannen en de bouwaanvraag waarvan vervolgens verwacht wordt dat het nieuwe stadsbestuur na de verkiezingen van 2024 deze braaf zullen uitvoeren en de factuur van meer dan 30 miljoen euro zal betalen. Daar is geen enkele zekerheid over.

Gezien de slechte ervaringen met de heraanleg van de Grote Markt en het nieuwe zwembad, vroegen we of het stadsbestuur eindelijk open en proactief over dit dossier in dialoog te gaan en niet dezelfde fouten te maken en belastinggeld in de vuilbak te werpen. Onze stad heeft echt nood aan goed bestuur. Het stadsbestuur ging echter niet in op onze vraag en zet ook hier koppig door.