Besparingsplan: personeel en bevolking betaalt de rekening van prestigeprojecten

Bijna alle stadsdiensten kreunen onder een te hoge werkdruk en personeelstekort. En dan beslist dit stadsbestuur om 23 jobs te schrappen om te besparen. Wie kan dit begrijpen? Daarnaast zet ze haar politiek van de uitverkoop van stadsgebouwen verder. Dit alles om maar niet te moeten besparen op de geplande prestigeprojecten.

Bijna alle stadsdiensten kreunen onder een te hoge werkdruk en personeelstekort. Hierdoor vertrekken er velen en vallen de anderen uit met o.a. burnouts. En dan beslist dit stadsbestuur om 23 jobs te schrappen om te besparen. Wie kan dit begrijpen? Ze beweren dat het geen impact zal hebben op de dienstverlening, maar deze kreunt nu al door een gebrek aan personeel. In 2024 volgen er dan nog “meer ingrijpende maatregelen” om te komen tot een “slankere en meer wendbare organisatie”. Onbegrijpelijk. Al onze steun aan het personeel en de vakbonden van de stad.

Ook de leefbaarheid van de inwoners van de Elisabethwijk mag eraan geloven, want de herinrichting van hun wijk wordt uitgesteld tot na 2025.

Daarnaast zet ze haar politiek van de uitverkoop van stadsgebouwen verder: nu worden ook de Salons en de Heilig Hartkapel in de uitverkoop gestald, nadat eerder al beslist werd om Sinbad, het Huis van het Kind en de oude bibliotheek te verkopen. Waar gaat dit eindigen?

Dit alles om maar niet te moeten besparen op de geplande prestigeprojecten. Ja, de bouw van de nieuwe bibliotheek wordt wel uitgesteld, maar het ontwerp is wél nog deze legislatuur gepland. Dit stadsbestuur wil dus beslissen hoe de nieuwe bibliotheek er zal uitzien, maar schuift de factuur door naar het volgende stadsbestuur. Wie kan garanderen dat het volgende stadsbestuur de keuze van dit stadsbestuur effectief zal willen realiseren? Grote kans dat de 1,3 miljoen euro voor het ontwerp weggesmeten geld wordt. De plannen van 23 miljoen voor de Grote Markt en de keuze voor een privézwembad van 80 miljoen euro blijven ongewijzigd.

Het enige mogelijke positieve nieuws is het oprichten van een energiefonds om verenigingen te helpen. De details zijn nog niet gekend, dus we blijven voorzichtig. Maar het lijkt veelbelovend dat er deels gehoor wordt gegeven aan onze 1 jaar oude vraag om een noodfonds op te richten.