Skip to content

Actievoerders halen slag thuis: bushaltes Fabiolapark en Voskenslaan zijn terug!

Sint-Niklaas, 18 januari 2022. Zo’n veertigtal actievoerders kwamen dinsdagnamiddag samen aan de bushalte van de Voskenslaan om te eisen dat buslijn 2 daar en aan het Fabiolapark opnieuw zou passeren. De dag voordien hadden ze bericht gekregen dat hun vraag werd ingewilligd. De actie werd omgevormd tot een overwinningsdrink. PVDA gemeenteraadslid Jef Maes, ACOD-delegee Marc Meys en buurtbewoonster Marie-Louise Poppe klonken dan ook tevreden, maar riepen op tot waakzaamheid. “Deze twee haltes zijn gered. Maar wij blijven alert want de 81 andere bedreigde bushaltes in Sint-Niklaas zijn nog niet gered,” zei Jef Maes aan de grote groep actievoerders.

“Ik heb het nog niet dikwijls meegemaakt dat een actie voordat ze plaats vindt, al resultaat heeft”, sprak Jef Maes de groep toe. De dag voordien was hij officieel op de hoogte gebracht door het stadsbestuur dat er een akkoord was met de Lijn om buslijn 2 opnieuw langs het Brugsken te laten rijden, zodat de bushaltes aan de Voskenslaan en het Fabiolapark opnieuw kunnen bediend worden.

Ook ACOD-delegee Marc Meys klonk tevreden maar vastberaden: “We hebben al heel lang aangedrongen om terug langs hier te rijden, want het stadsbestuur wilde ons langs de N41 sturen. Maar die plek is veel te gevaarlijk, zeker in de spits.” Dit traject geldt tot de basisbereikbaarheid wordt ingevoerd, weet de Lijn te melden. “Maar uit betrouwbare bron weet ik dat de geplande datum van 1 januari 2023 niet haalbaar is. Wij hopen dan ook dat met de verkiezingen van 2024 in het verschiet, de plannen in de vuilbak belanden. Wij blijven daarvoor ijveren,” besluit Meys.

“Voor ons buurtbewoners, vaak oudere mensen, is het een groot verschil of er een bus passeert of niet. Wij zijn naar hier komen wonen omdat hier een bushalte was, en begin vorig jaar schaften ze die af,” vertelde buurtbewoonster Marie-Louise Poppe. Met een glas in de hand, overhandigde ze een bos bloemen aan de chauffeur van de bus die passeerde. “Ik ga ze uitdelen aan mijn collega’s,” reageerde Hassan, de gelukkige chauffeur. “Want wij steunen dit met z’n allen.”

 

Jef Maes sloot de overwinningsdrink af met een oproep om de petitieactie voor het behoud van de stadsbussen verder te zetten. “Wij werken nu naar 3.000 handtekeningen. Wanneer we dit aantal bereiken trekken we opnieuw samen naar het stadhuis om die te overhandigen. Om zo druk te zetten op de beleidsmakers om te zorgen voor meer openbaar vervoer en niet minder, want dat is nodig als we de stad leefbaar willen houden.”