‘Droge Kroegentocht’ ter ondersteuning van horeca: gesloten maar niet vergeten!

Onder het motto “Gesloten maar niet vergeten” organiseerde de PVDA vorige zaterdag een 'Droge Kroegentocht' in Sint-Niklaas. Actievoerders hingen aan een zes cafés/restaurants en 2 jeugdhuizen een wasdraad op. Iedereen kon er boodschappen aan hangen ter ondersteuning van de horeca. Voorbijgangers en cafébazen reageerden alvast enthousiast. Drooggelegde inkomsten, hoogoplopende kosten en ondermaatse compensatie dreigen bij alsmaar steeds meer uitbaters te zorgen voor een blijvende financiële kater.

Een twintigtal PVDA-leden en sympathisanten trotseerden de vrieskou om de horeca in de stad te ondersteunen. Enkele tientallen enthousiastelingen brachten steunboodschappen voor de caféuitbaters mee en hingen ze aan de wasdraden. Heel wat toevallige passanten reageerden enthousiast op de actie en schreven een steunboodschap op een bierviltje: “Ons hart is bij jullie”, “Wij steunen jullie ten volle,” “Contacttracers, in welk café ben ik mijn jas vergeten,” enz… Sommigen brachten ook bloemen mee. De caféuitbaters waren erg opgetogen over de aandacht die hiermee op hun problemen wordt gericht.

Check fotoverslag op Facebook

“Het water staat ons aan de lippen. Want nog meer dan de restaurants lijden de cafés onder deze crisis. Voor ons geen takeway,” reageerde de uitbater van het Hemelrijk.” “Hopelijk krijgen we deze zomer van de stad een voorkeurbehandeling tegenover de vele pop-up initiatieven, om onze omzet toch nog een beetje op te krikken,” wist een andere cafébaas ons te vertellen. “Wij hebben geluk dat onze brouwer soepel is met de huishuur, maar ik ken collega’s die nog altijd hun huishuur moeten betalen, wat hen voor grote problemen stelt.”

Ook jeugdhuizen zwaar getroffen

Ook de jeugdhuizen Den Eglantier en De Gemeenschap werden niet vergeten in deze Droge Kroegentocht. Ook zij hebben het zwaar: “Wij missen ook de inkomsten van de drankverkoop en kunnen geen beroep doen op de horecasteun. Daardoor hebben de jeugdhuizen het financieel heel moeilijk.” Den Eglantier moet zelfs noodgedwongen afscheid nemen van een van hun jeugdwerkers.

De voorstellen van PVDA:

“Wij pleiten ervoor om alle facturen tijdelijk op te schorten tot de cafés terug open kunnen. Ook de kosten voor SABAM zouden moeten kwijtgescholden worden zolang de sector dicht moet blijven,” stelde initiatiefneemster Debby Burssens (PVDA) en tevens dochter van een cafébaas. “De banken die wij hebben gered met overheidssteun zouden nu ook hun maatschappelijke rol moeten opnemen. Want de pandemie treft ons niet in dezelfde mate. Sommigen, zoals de horeca worden heel wat zwaarder getroffen terwijl er enkele zijn die zich in deze crisis kunnen verrijken. De horeca verdient onze steun en onze solidariteit.”

Winter van Solidariteit

Na de actie overhandigden de actievoerders alle boodschappen aan de caféuitbaters die ze met plezier in ontvangst namen.

Met deze grootscheepse solidariteitsactie sluit de PVDA op een feestelijke manier haar campagne van 'Winter van Solidariteit' af. Op het einde van de actie kwamen alle actievoerders samen om hun hart en ledenmaten te verwarmen. Met een groepsfoto sloten ze een succesvolle solidariteitscampagne af, waarbij honderden wenskaarten werden afgegeven aan de bewoners van de woonzorgcentra, meer dan 50 laptops warden ingezameld voor kansarme scholieren en tal van inzamelacties voor de sociale kruidenier erg veel succes kenden.

Overzicht acties PVDA Sint-Niklaas tijdens Winter van Solidariteit:

1. Gigantische krijttekening voor zorgpersoneel AZ Nikolaas.
  2. Honderden wenskaarten en kunstwerken verdeeld over twee woonzorgcentra en Vesta.
  3. Koekjes bakken voor de postbodes en stickers verdeeld om hun te bedanken.
  4. Twintig dozen verzorgingsproducten voor armoedeorganisatie De Springplank ingezameld.
  5. Meer dan vijftig computers en laptops ingezameld voor kwetsbare leerlingen van VTS en Scholen Da Vinci.
  6. Een bedankje voor de medewerkers van het Covid-testcentrum aan het zwembad.
  7. Koekjes bakken voor de medewerkers van de vakbonden die de tijdelijke werkloosheid in orde brengen.
  8. Gesensibiliseerd over huishoudelijk geweld en de noodnummers waar slachtoffers terecht kunnen.
  9. Medailles uitgedeeld aan supermarktmedewerkers.
  10. Deze 'Droge Kroegentocht' ter steun van horeca én de jongeren.