Fietsveilige stad

Sinds 2021 vonden er twee dodelijke ongelukken met fietsers plaats. In het recente VeloVeilig Rapport van HLN staan er “246 gevaarlijke fietspunten” en vindt slechts “32% van de bewoners Sint-Niklaas een veilige fietsgemeente voor jonge fietsers”. Er is nog veel ruimte voor verbetering als we de fiets als een veilig alternatief naar voor willen schuiven, zeker voor schoolgaande jongeren. Met PVDA maken we van Sint-Niklaas een échte fietsveilige stad.

Wat wij willen

1. Prioritair gevaarlijke kruispunten aanpakken

  • We pakken zo snel mogelijk het zwarte kruispunt Singel – Raapstraat onder handen.
  • We maken alle drukke kruispunten met verkeerslichten conflictvrij (vierkant groen) om dodehoekongevallen uit te sluiten.
  • We zorgen voor veilige fietsoversteekplaatsen op het kruispunt Vijfstraten richting Slachthuisstraat en in de Raapstraat richting de Nieuwe Molenstraat.
  • We passen de kruispunten aan waar er wekelijks tot maandelijks (bijna) ongevallen zijn, zoals het kruispunt Mercatorstraat – Truweelstraat en het kruispunt Singel – Oosterlaan (aan Solidaris).

Meer achtergrondinformatie

2. Meer en beter onderhouden fietspaden

  • We voorzien afgescheiden fietspaden in elke ‘Zone 50’. 
  • We zorgen voor het nauwgezette onderhoud van de fietspaden op het vlak van kuilen, drempels, obstakels…

Meer achtergrondinformatie

3. Sensibiliseren over en uitbreiden van onze fietsstraten

  • We richten de fietsstraten zo in dat het inhaalverbod gerespecteerd wordt. Anders blijft het een symbool, in plaats van een echte verbetering.
  • We sensibiliseren over het correct gebruikt van fietsstraten en maken ze allemaal herkenbaar met bij voorkeur rode asfalt.
  • We bekijken of meer fietsstraten aangewezen zijn in de smalle straten in onze stadskern (waar auto’s geen 1,5 meter kunnen tussenlaten bij het inhalen van een fietser) en in schoolomgevingen, in overleg met de buurtbewoners.
  • Aaneengesloten fietsstraten vormen we om tot fietszone. Zo creëren we veiligere en vooral duidelijkere fietszones in onze stadskern.

Meer achtergrondinformatie

4. Meer (overdekte) fietsenstallingen, ook voor bakfietsen

  • We voorzien voldoende (overdekte) fietsenstallingen doorheen de stad, die ook geschikt zijn voor bakfietsen, steps en elektrische fietsen.
  • We voorzien in elke grotere fietsenstalling ook de mogelijkheid om uw banden op te pompen en elektrische fietsen op te laden.

Meer achtergrondinformatie

5. Autoluwe schoolomgevingen

  • Wij willen evolueren naar autoluwe schoolomgevingen.
  • We voorzien ook aan scholen een veilige ‘Kiss & Ride’ zone, indien de school gelegen is nabij een verbindingsweg of een ontsluitingsweg.
  • Op korte termijn maken we van elke straat in een schoolomgeving een fietsstraat om de veiligheid van schoolgaande jongeren te garanderen. 
  • We installeren extra fietsparkings in de nabijheid van de schoolpoort.

Meer achtergrondinformatie