Fietsveilige stad
Sinds 2021 vonden er twee dodelijke ongelukken met fietsers plaats. In het recente VeloVeilig Rapport van HLN staan er “246 gevaarlijke fietspunten” en vindt slechts “32% van de bewoners Sint-Niklaas een veilige fietsgemeente voor jonge fietsers”. Er is nog veel ruimte voor verbetering als we de fiets als een veilig alternatief naar voor willen schuiven, zeker voor schoolgaande jongeren. Met PVDA maken we van Sint-Niklaas een échte fietsveilige stad.
Wat wij willen
1. Prioritair gevaarlijke kruispunten aanpakken
- We pakken zo snel mogelijk het zwarte kruispunt Singel – Raapstraat onder handen.
- We maken alle drukke kruispunten met verkeerslichten conflictvrij (vierkant groen) om dodehoekongevallen uit te sluiten.
- We zorgen voor veilige fietsoversteekplaatsen op het kruispunt Vijfstraten richting Slachthuisstraat en in de Raapstraat richting de Nieuwe Molenstraat.
- We passen de kruispunten aan waar er wekelijks tot maandelijks (bijna) ongevallen zijn, zoals het kruispunt Mercatorstraat – Truweelstraat en het kruispunt Singel – Oosterlaan (aan Solidaris).
Meer achtergrondinformatie
Prioritair zwarte kruispunten wegwerken
In 2019 werden er 5 kruispunten in Sint-Niklaas als een zwart kruispunt beschouwd. Na het dodelijke ongeval in 2021 op het kruispunt van de Plezantstraat met de Guido Gezellelaan en onder druk van de Fietsersbond, Critical Mass Sint-Niklaas en PVDA zijn 3 van de 5 zwarte kruispunten al (deels) aangepakt. Maar er rest nog werk:
- Singel - Raapstraat. We maken dit kruispunt versneld conflictvrij (edit: deze werken zijn begin augustus gepland), met aandacht om de doorstroming vanuit de Antwerpse Steenweg en Breedstraat te verbeteren.
- We voeren zo snel mogelijk de geplande aanpassing van Hertjen-Prins Boudewijnlaan uit.
- We voorzien veilige fietsoversteekplaatsen op de kruispunten Vijfstraten - Slachthuisstraat en Raapstraat - Nieuwe Molenstraat.
We maken elk druk kruispunt met verkeerslichten conflictvrij om dodehoekongevallen te voorkomen en de veiligheid van zwakke weggebruikers te waarborgen.
Enkele voorbeelden:
- Singel / Raapstraat (Antwerpse Steenweg) (edit: deze werken zijn begin augustus gepland)
- Moerland / Parklaan
- Hertjen / Prins Boudewijnlaan
- Vijfstraten / Begijnestraat / Sparrenhofstraat / Nieuwe Molenstraat
- Tereken / Prinses J Charlottelaan
Daarnaast zijn er nog een heleboel gekende kruispunten waar wekelijks tot maandelijks ongevallen plaatsvinden met zwakke weggebruikers. We pakken al deze kruispunten gedurende de komende legislatuur aan.
Enkele voorbeelden:
- Rond punt aan Sinbad: we zetten druk op het Agentschap Wegen en Verkeer om hier verkeerslichten te voorzien die zowel de doorstroom bevorderen als het kruispunt conflictvrij maken
- Kruispunt Singel – Oosterlaan (aan Solidaris)
- Kruispunt Vijfstraten - Sparrenhofstraat
- Mercatorstraat – Truweelstraat: we activeren de verkeerlichten opnieuw
- Verbindingsstraat - Blokmakerstraat - Clement Heirmanstraat
We verbeteren preventief ook de veiligheid van een aantal kruispunten. Enkele voorbeelden:
- Moerland - Verbindingsstraat - August Nobelstraat: slechte zichtbaarheid
- Antwerpse Steenweg – Lamstraat: geen rugdekking en tegenliggers voor fietsers komende uit Antwerpse Steenweg die willen afslaan in Lamstraat
- Lamstraat - Lodewijk De Meesterstraat: slechte zichtbaarheid voor auto’s komende uit de Lodewijk De Meesterstraat
- Knaptandstraat – Moerlandstraat: slechte zichtbaarheid van fietsers komende van Tereken voor automobilisten vanuit Moerlandstraat
- Antwerpse Steenweg – Raapstraat – Breedstraat: zeer druk kruispunt in de spits met veel schoolgaande zwakke weggebruikers.
- Kuildamstraat - Louis Francklaan - Mechelen-Terneuzenwegel: onveilige situatie voor fietsers die van de Mechelen-Terneuzenwegel komen en richting de Louis Francklaan willen fietsen of omgekeerd, zeker tijdens de spits als schoolgaande jeugd en automobilisten elkaar moeten kruisen.
- Kruispunten Broederstraat met de Abingdonstraat en de Pater Segersstraat.
2. Meer en beter onderhouden fietspaden
- We voorzien afgescheiden fietspaden in elke ‘Zone 50’.
- We zorgen voor het nauwgezette onderhoud van de fietspaden op het vlak van kuilen, drempels, obstakels…
Meer achtergrondinformatie
Sensibiliseren over en uitbreiden van fietsstraten
Spijtig genoeg is het concept van een fietsstraat nog steeds te weinig gekend bij weggebruikers, zowel autogebruikers als fietsers. We sensibiliseren hierover breed via alle mogelijke communicatiemiddelen zodat alle doelgroepen worden bereikt.
We richten de fietsstraten zo in dat het inhaalverbod gerespecteerd wordt. Anders blijft het een symbool, in plaats van een echte verbetering.
In overleg met de buurtbewoners bekijken we om schoolomgevingen en alle straten waar geen 1,5 meter kan worden tussengelaten bij het inhalen van een fietser (cfr regel Belgische Wegcode) om te vormen tot fietsstraat, zoals gevraagd door de Fietsersbond, met bij voorkeur rode asfalt of rode lijn. Op die manier creëren we grotere en duidelijkere fietszones. Zo creëren we veiligere en vooral duidelijkere fietszones in onze stadskern. Daarnaast vormen we straten in de bebouwde kom zonder afgescheiden fietspad om tot zone 30.
3. Sensibiliseren over en uitbreiden van onze fietsstraten
- We richten de fietsstraten zo in dat het inhaalverbod gerespecteerd wordt. Anders blijft het een symbool, in plaats van een echte verbetering.
- We sensibiliseren over het correct gebruikt van fietsstraten en maken ze allemaal herkenbaar met bij voorkeur rode asfalt.
- We bekijken of meer fietsstraten aangewezen zijn in de smalle straten in onze stadskern (waar auto’s geen 1,5 meter kunnen tussenlaten bij het inhalen van een fietser) en in schoolomgevingen, in overleg met de buurtbewoners.
- Aaneengesloten fietsstraten vormen we om tot fietszone. Zo creëren we veiligere en vooral duidelijkere fietszones in onze stadskern.
Meer achtergrondinformatie
Sensibiliseren over en uitbreiden van fietsstraten
Spijtig genoeg is het concept van een fietsstraat nog steeds te weinig gekend bij weggebruikers, zowel autogebruikers als fietsers. We sensibiliseren hierover breed via alle mogelijke communicatiemiddelen zodat alle doelgroepen worden bereikt.
We richten de fietsstraten zo in dat het inhaalverbod gerespecteerd wordt. Anders blijft het een symbool, in plaats van een echte verbetering.
In overleg met de buurtbewoners bekijken we om schoolomgevingen en alle straten waar geen 1,5 meter kan worden tussengelaten bij het inhalen van een fietser (cfr regel Belgische Wegcode) om te vormen tot fietsstraat, zoals gevraagd door de Fietsersbond, met bij voorkeur rode asfalt of rode lijn. Op die manier creëren we grotere en duidelijkere fietszones. Zo creëren we veiligere en vooral duidelijkere fietszones in onze stadskern. Daarnaast vormen we straten in de bebouwde kom zonder afgescheiden fietspad om tot zone 30.
4. Meer (overdekte) fietsenstallingen, ook voor bakfietsen
- We voorzien voldoende (overdekte) fietsenstallingen doorheen de stad, die ook geschikt zijn voor bakfietsen, steps en elektrische fietsen.
- We voorzien in elke grotere fietsenstalling ook de mogelijkheid om uw banden op te pompen en elektrische fietsen op te laden.
Meer achtergrondinformatie
We voorzien voldoende (overdekte) fietsenstallingen doorheen de stad, die ook geschikt zijn voor bakfietsen, steps en elektrische fietsen. We voorzien in elke grotere fietsenstalling ook de mogelijkheid om uw banden op te pompen en elektrische fietsen op te laden. Bijkomend voordeel is dat de voetpaden in onze woonwijken zo ook vrijkomen en er minder hinder zal zijn voor o.a. rolstoelgebruikers.
We maken extra werk van het opsporen en verwijderen van achtergelaten fietswrakken in onze fietsenstallingen.
Voor veel mensen zijn steps een handige manier om zich te verplaatsen, maar ze zorgen ook voor veel overlast. Wij willen betere regels en controles zodat steps niet zomaar overal kunnen worden achtergelaten met o.a. vaste parkeerzones.
Gezien steeds meer fietsenwinkels weigeren om fietsen die niet bij hen zijn aangekocht te repareren, voorzien we stedelijke herstelateliers (zie Hoofdstuk 7 Af van zwerfafval).
5. Autoluwe schoolomgevingen
- Wij willen evolueren naar autoluwe schoolomgevingen.
- We voorzien ook aan scholen een veilige ‘Kiss & Ride’ zone, indien de school gelegen is nabij een verbindingsweg of een ontsluitingsweg.
- Op korte termijn maken we van elke straat in een schoolomgeving een fietsstraat om de veiligheid van schoolgaande jongeren te garanderen.
- We installeren extra fietsparkings in de nabijheid van de schoolpoort.
Meer achtergrondinformatie
Autoluwe schoolomgevingen
Wij willen op termijn evolueren naar autoluwe schoolomgevingen, zowel om de veiligheid van de schoolgaande jongeren te verhogen als de luchtkwaliteit aan de scholen te verbeteren. Om dit mogelijk te maken, ontwikkelen we een globaal fietsnetwerk dat elke school en elke wijk ontsluit, maken we gescheiden fietspaden op alle hoofdwegen van en naar scholen en investeren we in een betere uitbouw van gratis openbaar.
Op korte termijn maken we van elke straat (zonder afgescheiden fietspad) in een schoolomgeving een fietsstraat. In een fietsstraat mogen auto’s de fietsers niet inhalen, zodat de veiligheid van de schoolgaande jeugd wordt vergroot.
We verhogen indien nodig het aantal schoolstraten en installeren extra fietsparkings in de nabijheid van de schoolpoort.
We voorzien ook in de nabijheid van de school een 'kiss en ride' zone, indien de school gelegen is nabij een verbindingsweg of een ontsluitingsweg.