Bereikbare stad (duurzaam mobiliteitsplan)

Het verkeer in onze stad is een groot probleem: automobilisten staan in de file, de stadsbussen werden afgeschaft, fietsen is niet altijd veilig en voetpaden zijn er vaak slecht aan toe. Dit moet beter. De stad moet voor iedereen bereikbaar blijven (ook voor minder mobiele mensen en arbeiders die werken in shiften). Meer, beter en gratis openbaar vervoer in kleine, toegankelijke en duurzame stadsbussen vormt de ruggengraat van ons duurzaam mobiliteitsbeleid.

Wat wij willen

1. Meer, beter en gratis openbaar vervoer: geef onze stadsbussen terug

  • We voeren de afgeschafte stadsbussen opnieuw in, net als de bediening van de begraafplaats Heimolen, het station van Nieuwkerken en de industrieparken.
  • We verhogen het aanbod (ook ’s avonds en in het weekend) met een fijner net zodat onze stadsbussen een echt alternatief vormen voor de auto.
  • Wij dringen aan bij De Lijn om snel over te schakelen naar kleinere, stillere en milieuvriendelijkere stadsbussen. 
  • We maken alle voertuigen van De Lijn toegankelijk voor mensen met een beperking of voor wie een rollator of kinderwagen bij heeft.
  • Wij maken het openbaar vervoer gratis, zoals in Duinkerke (Frankrijk) en Luxemburg, zodat veel meer mensen kunnen overstappen van de auto naar de bus en het toegankelijker is voor jongeren en ouderen.
  • We verzetten ons volledig tegen de plannen van de federale regering en de NMBS om de huidige rechtstreekse verbinding naar Brussel in december 2024 af te schaffen.

Meer achtergrondinformatie

2. Geen pestbeleid voor automobilisten

  • We schaffen de scanwagens af en gaan opnieuw over op een menselijk en openbaar parkeerbeleid. We zetten het contract met de privépartner OPC stop.
  • We schaffen de registratie van amper 2 nummerplaten per parkeerkaart voor personen met een handicap af, gezien deze beperking onwettelijk is.
  • We maken de verhoging van het tarief pleinparkeren en de parkeerboetes ongedaan, net als de inkorting van de termijn om te protesteren tegen een parkeerboete. 
  • We pakken de patserbakken en snelheidsduivels streng aan.
  • We zorgen voor meer wijkagenten en parkeerwachters die ook een oogje in het zeil houden bij (onregelmatig) dubbel parkeren en die ingrijpen indien nodig om de veiligheid van eenieder en een goede doorstroming te garanderen.

Meer achtergrondinformatie

3. Onze stad moet voor iedereen bereikbaar blijven

  • We verbeteren de doorstroming van gekende kruispunten waar vaak files staan.
  • We voorzien in elke wijk gratis buurtparkings. We maken de bewonerskaarten gratis.
  • We voorzien voldoende parkeerplaatsen voor professionele hulpverleners, o.a. thuiszorg en zorgchauffeurs, en voor personen met een handicap.
  • Straten onderbreken kan een oplossing zijn voor sluipverkeer, maar enkel na een brede raadpleging van de buurtbewoners en voldoende randmaatregelen en capaciteit zodat niet de hele stad in de file staat.
  • We voeren venstertijden in voor het vrachtvervoer, zodat dit vervoer zo weinig mogelijk met school- en woon-werkverkeer in contact komt.
  • We voorzien gratis randparkings zodat bezoekers vlot kunnen parkeren zonder de stad binnen te rijden. We voorzien frequente busverbindingen vanaf deze randparkings naar het stadscentrum.
  • We zorgen ervoor dat het Agentschap Wegen en Verkeer het rond punt aan het Sinbad omvormt in een kruispunt met verkeerslichten om zowel de doorstroming te verbeteren als de veiligheid voor zwakke weggebruikers te verbeteren.
  • We zetten de Vlaamse regering onder druk om de Oostelijke Tangent zo snel mogelijk te realiseren.

Meer achtergrondinformatie

4. We maken van Sint-Niklaas een veilige fietsstad

  • We pakken versneld alle gevaarlijke kruispunten aan in onze stad. Drukke kruispunten met verkeerslichten maken we conflictvrij (vierkant groen), zodat we dodehoekongevallen uitsluiten. 
  • We voorzien afgescheiden fietspaden in elke ‘Zone 50’. We zorgen voor het nauwgezette onderhoud van de fietspaden op het vlak van kuilen, drempels, obstakels…
  • We bekijken of meer fietsstraten aangewezen zijn in de smalle straten in onze stadskern (waar auto’s een fietser niet veilig kunnen inhalen) en in schoolomgevingen in overleg met de buurtbewoners.
  • We voorzien voldoende (overdekte) fietsenstallingen doorheen de stad, ook geschikt voor bakfietsen, steps en elektrische fietsen.
  • Voor veel mensen zijn steps een handige manier om zich te verplaatsen, maar ze zorgen ook voor veel overlast. Wij willen betere regels en controles zodat steps niet zomaar overal kunnen worden achtergelaten.
  • We sensibiliseren zowel fietsers als gebruikers van steps over het verkeersreglement en starten hiermee op alle scholen in alle graden. Hardnekkige overtreders pakken we kordaat aan.

Meer achtergrondinformatie

5. We voorzien goed begaanbare voetpaden

  • We maken een plan op waarbij de slechtste voetpaden de komende jaren systematisch worden vernieuwd.
  • We zetten meer in op het onderhoud en de reparatie van onze voetpaden om losliggende stenen en oneffenheden te voorkomen.
  • We zetten in op voldoende brede voetpaden.

Meer achtergrondinformatie

6. We richten een publiek stadsdistributieplatform op

  • We richten een publiek stadsdistributieplatform op. Dit stadsdistributieplatform zorgt ervoor dat de distributie in de binnenstad efficiënter en duurzamer verloopt waardoor minder vrachtwagens in de binnenstad moeten komen. 

Meer achtergrondinformatie