Bereikbare stad (duurzaam mobiliteitsplan)
Het verkeer in onze stad is een groot probleem: automobilisten staan in de file, de stadsbussen werden afgeschaft, fietsen is niet altijd veilig en voetpaden zijn er vaak slecht aan toe. Dit moet beter. De stad moet voor iedereen bereikbaar blijven (ook voor minder mobiele mensen en arbeiders die werken in shiften). Meer, beter en gratis openbaar vervoer in kleine, toegankelijke en duurzame stadsbussen vormt de ruggengraat van ons duurzaam mobiliteitsbeleid.
Wat wij willen
1. Meer, beter en gratis openbaar vervoer: geef onze stadsbussen terug
- We voeren de afgeschafte stadsbussen opnieuw in, net als de bediening van de begraafplaats Heimolen, het station van Nieuwkerken en de industrieparken.
- We verhogen het aanbod (ook ’s avonds en in het weekend) met een fijner net zodat onze stadsbussen een echt alternatief vormen voor de auto.
- Wij dringen aan bij De Lijn om snel over te schakelen naar kleinere, stillere en milieuvriendelijkere stadsbussen.
- We maken alle voertuigen van De Lijn toegankelijk voor mensen met een beperking of voor wie een rollator of kinderwagen bij heeft.
- Wij maken het openbaar vervoer gratis, zoals in Duinkerke (Frankrijk) en Luxemburg, zodat veel meer mensen kunnen overstappen van de auto naar de bus en het toegankelijker is voor jongeren en ouderen.
- We verzetten ons volledig tegen de plannen van de federale regering en de NMBS om de huidige rechtstreekse verbinding naar Brussel in december 2024 af te schaffen.
Meer achtergrondinformatie
Meer, beter en gratis openbaar vervoer: geef onze stadsbussen terug
Op 6 januari 2024 werd het nieuwe vervoersplan van de Lijn in gebruik genomen. Dit plan werd opgesteld door de Vervoerregio en goedgekeurd door het huidige stadsbestuur. De vier stadsbuslijnen werden geschrapt (waardoor o.a. de Clementwijk en de Don Boscowijk geen bushalte meer hebben). In totaal verdwenen niet minder dan 102 bushaltes in Sint-Niklaas en deelgemeenten (bv de bushalte aan de begraafplaats Heimolen en het station van Nieuwkerken, alsook meerdere bushaltes in het Industriepark Noord en West). Via ons meldpunt verzamelden we meer dan 50 klachten. Dit nieuwe vervoersplan is voor ons onaanvaardbaar. We hebben er geen begrip voor dat ons stadsbestuur (mét Groen) hierin meegaat. We hebben net meer en beter openbaar vervoer nodig, zeker om de klimaatverandering en luchtvervuiling aan te pakken. Bijna 4.000 stadsgenoten steunen onze eisen en tekenden onze petitie (https://sint-niklaas.pvda.be/de_stadsbussen_moeten_blijven). Onder onze druk van onderuit en dankzij onze acties samen met de busreizigers en de vakbonden van De Lijn kwam het stadsbestuur met enkele toegevingen (zoals de invoering van een nieuwe stadslijn), maar die zijn totaal onvoldoende. Wij blijven ons verzetten tegen dit nieuw plan ‘basisbereikbaarheid’. We voeren de afgeschafte vier stadsbuslijnen en alle geschrapte bushaltes opnieuw in.
De oplossing voor de groeiende files, luchtvervuiling en klimaatverandering ligt in de shift van de auto naar het openbaar vervoer. Wij voorzien meer, beter en gratis openbaar vervoer met kleinere, stillere en duurzame stadsbussen, zodat deze een echt alternatief voor de auto vormen. Daarnaast vragen we dat de nieuwe bussen van de Lijn ook gemakkelijk toegankelijk zijn voor minder mobiele mensen, voor mensen met een rollator en een kinderwagen. Zowel de bushaltes en de nieuwe bussen maken we toegankelijk voor iedereen.
Duinkerken (Frankrijk) en Luxemburg hebben nu al gratis openbaar vervoer en bewijzen dat het kan én werkt.
De treinverbindingen met Gent en Antwerpen zijn geoptimaliseerd, ook al is niet elke trein even toegankelijk om in te stappen noch beschikt elke trein over airconditioning. Daarentegen is er slechts één rechtstreekse IC-trein naar Brussel per uur. Dit is zogezegd een Inter City, maar stopt in Belsele, Sinaai, Lokeren, Zele, Dendermonde en Jette. Een rit duurt hierdoor maar liefst 1 uur en 6 minuten en rijdt meer met vertraging dan op tijd. Naast deze in realiteit Inter Regionale trein dringen wij er bij de NMBS op aan om een echte rechtstreekse IC-trein in te leggen met enkel haltes in Lokeren en Dendermonde, zodat er twee rechtstreekse treinen per uur rijden van en naar onze hoofdstad.
We verzetten ons volledig tegen de plannen van de federale regering en de NMBS om deze rechtstreekse verbinding af te schaffen. We hebben ook geen begrip dat de P-trein over Gent naar Schaarbeek een uur wordt vervroegd (vertrekt vandaag om 7u19) . We dringen aan bij de minister van Mobiliteit om een beter treinaanbod voor Sint-Niklaas uit te werken en geen inperking.
2. Geen pestbeleid voor automobilisten
- We schaffen de scanwagens af en gaan opnieuw over op een menselijk en openbaar parkeerbeleid. We zetten het contract met de privépartner OPC stop.
- We schaffen de registratie van amper 2 nummerplaten per parkeerkaart voor personen met een handicap af, gezien deze beperking onwettelijk is.
- We maken de verhoging van het tarief pleinparkeren en de parkeerboetes ongedaan, net als de inkorting van de termijn om te protesteren tegen een parkeerboete.
- We pakken de patserbakken en snelheidsduivels streng aan.
- We zorgen voor meer wijkagenten en parkeerwachters die ook een oogje in het zeil houden bij (onregelmatig) dubbel parkeren en die ingrijpen indien nodig om de veiligheid van eenieder en een goede doorstroming te garanderen.
Meer achtergrondinformatie
Sinds enkele maanden krijgen we meer en meer meldingen van GAS-boetes voor (verkeerd) geparkeerde wagens. In wijken waar de parkeerdruk veel te hoog is, is het aangewezen dat het stadsbestuur gratis buurtparkings voorziet (zie punt 3 Gratis buurtparkings houden onze stad bereikbaar). Een beleid dat buurtbewoners pest met GAS-boetes van 58 euro is onaanvaardbaar. De bewoners van de Landbouwersstraat klaagden het gewijzigde beleid aan met een petitie. Hiermee gesteund boekte ons gemeenteraadslid Chris Wauman een overwinning: de pestboetes werden opgeborgen en het stadsbestuur zal zorgen voor een kleine buurtparking op de parking van de Lidl Plezantstraat. Ook de buurtbewoners van de Elisabethwijk startten een petitie op die 79 keer werd getekend op amper een week tijd. Hier reageerde de schepen van Mobiliteit echter laconiek dat het hun eigen fout was omdat ze zelf geen locatie voor een buurtparking hadden aangebracht. Je moet maar durven.
De PVDA is voorstander van de aanpak van zwartparkeerders, maar we zijn tegen een onmenselijke scanwagen. Deze boetemachines organiseren een heksenjacht op automobilisten en hierdoor verliezen bovendien personen met een handicap een deel van hun rechten. Amper twee nummerplaten registreren per parkeerkaart is illegaal en discriminerend volgens de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap en belangengroep Samana. Bovendien schrikt dit pestbeleid ook klanten af voor de horeca en middenstand in onze stad. Als Genk en Oostende eind vorig jaar de privatisering van hun parkeerbeleid terugdraaiden na de vele klachten, begrijpen wij niet dat het stadsbestuur van Sint-Niklaas blijft volharden.
Wij willen een menselijk parkeerbeleid met parkeerwachters, geen scanwagens die automobilisten viseren als melkkoe voor de winsten van een privébedrijf. Om dit te realiseren nemen we het parkeerbeleid opnieuw in openbare handen.
De privatisering van het parkeerbeleid en de invoering van de scanwagens ging ook gepaard met de verhoging van enkele tarieven: namelijk van het pleinparkeren en van de parkeerboetes. Bovendien werd de termijn om te protesteren tegen een boete ingekort. Beleid op maat van de privé, alles om de winst van de privépartner te vergroten. Een schande. Wij willen deze beslissingen terugdraaien.
De dienstverlening van het privébedrijf in de parkeerwinkel op het Heymanplein laat ook te wensen over. Wekelijks ontvangen we getuigenissen van mensen die werden afgeblaft, die men weigerde te helpen (mensen die de QR-code niet konden inscannen werden wandelen gestuurd en verzocht aan hun eigen familie hulp te vragen) en protest tegen (onterechte) boetes wordt steevast afgewimpeld (“De scanwagen maakt geen fouten.”).
Dit blijkt ook uit het verslag van de Ombudsdienst: "Daarnaast leefde ook het gevoel dat er soms menselijkheid of empathie ontbreekt in de contacten met de parkeerwinkel. Een van de verzoekers formuleerde het als volgt: als de controle al geautomatiseerd verloopt, door een scanwagen, dan mag je toch hopen dat de beoordeling wél door een mens gebeurt. Op zich een zeer terechte opmerking. Automatisering kan leiden tot vereenvoudiging en meer efficiëntie, maar uiteindelijk moet er toch een menselijke beoordeling aan te pas komen, zelfs al is dit maar in tweede instantie. Net deze redenering is vaak de reden waarom mensen zich tot de ombudsdienst wenden. Ze hebben eerst de geijkte weg gevolgd, maar voelen zich niet gehoord. Doorgaans wordt er wel een oplossing gevonden, maar feitelijk zou die er ook moeten kunnen komen zonder tussenkomst van de ombudsdienst." Ook hier is de winst maximaliseren de eerste drijfveer en niet een correcte behulpzame dienstverlening aan de bevolking.
Ondanks herhaaldelijk aandringen door ons gemeenteraadslid Chris Wauman, blijven de beloftes tot beterschap van de schepen van Mobiliteit dode letter. Ook hier is de Ombudsdienst duidelijk: “Belangrijk in deze is dat de stad mee de vinger aan de pols blijft houden als ‘opdrachtgever’. De stad bepaalt het beleid, de parkeerwinkel past dit toe. De stad moet bewaken dat het beleid wordt uitgevoerd zoals werd vooropgesteld.” Het stadsbestuur steekt echter zijn kop in het zand.
We krijgen bijna dagelijks meldingen van snelheidsduivels of patserbakken in de Mercatorstraat, Moerlandstraat, Landbouwerstraat, Ankerstraat, Elisabethlaan, Lepelhoekstraat… Dit zorgt niet enkel voor zeer onveilige situaties, maar vaak ook voor geluidsoverlast.
We zetten in op preventie en sensibilisatie van overdreven snelheid en de overlast van patserbakken. Hiervoor voorzien we extra controles in die omgevingen die gekend zijn vanwege de overlast. Indien waarschuwingen niet helpen, gaan we over tot strenge (werk)straffen. Sinds de gemeenteraad van juni 2024, kreeg de politie een belangrijke nieuwe hefboom in handen: de inbeslagname van de patserbak. Nu is het tijd voor actie.
We laten parkeerwachters en wijkagenten ook een oogje in het zeil houden bij (onregelmatig) dubbel parkeren en ingrijpen indien nodig om de veiligheid van eenieder en een goede doorstroming te garanderen.
3. Onze stad moet voor iedereen bereikbaar blijven
- We verbeteren de doorstroming van gekende kruispunten waar vaak files staan.
- We voorzien in elke wijk gratis buurtparkings. We maken de bewonerskaarten gratis.
- We voorzien voldoende parkeerplaatsen voor professionele hulpverleners, o.a. thuiszorg en zorgchauffeurs, en voor personen met een handicap.
- Straten onderbreken kan een oplossing zijn voor sluipverkeer, maar enkel na een brede raadpleging van de buurtbewoners en voldoende randmaatregelen en capaciteit zodat niet de hele stad in de file staat.
- We voeren venstertijden in voor het vrachtvervoer, zodat dit vervoer zo weinig mogelijk met school- en woon-werkverkeer in contact komt.
- We voorzien gratis randparkings zodat bezoekers vlot kunnen parkeren zonder de stad binnen te rijden. We voorzien frequente busverbindingen vanaf deze randparkings naar het stadscentrum.
- We zorgen ervoor dat het Agentschap Wegen en Verkeer het rond punt aan het Sinbad omvormt in een kruispunt met verkeerslichten om zowel de doorstroming te verbeteren als de veiligheid voor zwakke weggebruikers te verbeteren.
- We zetten de Vlaamse regering onder druk om de Oostelijke Tangent zo snel mogelijk te realiseren.
Meer achtergrondinformatie
Gratis buurtparkings houden onze stad bereikbaar
Iedere inwoner van Sint-Niklaas heeft recht op een gratis parkeerplaats dicht bij huis, zeker indien je over een bewonerskaart beschikt. In de Landbouwersstraat zijn er slechts 38 parkeerplaatsen voor 91 bewonerskaarten. Een bekend probleem in het centrum van onze stad. Toen de buurtbewoners van de Landbouwersstraat plots gepest werden met GAS-boetes, zijn we meteen tussengekomen. De bewoners hebben een petitie opgesteld die 52 keer werd ondertekend en op basis hiervan kwam ons gemeenteraadslid Chris Wauman tussen. Dankzij deze samenwerking kwam er de belofte van de schepen voor mobiliteit om meteen te stoppen met de GAS-boetes uit te schrijven en de belofte voor een buurtparking. Strijd loont.
Met PVDA voorzien we in elke wijk gratis buurtparkings. We zorgen ervoor dat parkings van supermarkten en andere handelszaken ’s avonds en in het weekend gratis ter beschikking worden gesteld van buurtbewoners. Elke bouwaanvraag voor een privéparking krijgt enkel nog een vergunning mits deze voorwaarde. Alle inwoners van Sint-Niklaas betalen al gemeentebelastingen op basis van hun inkomen. We schaffen dan ook de kost voor een bewonerskaart af. Deze vlaktaks is onrechtvaardig, zeker voor bijvoorbeeld werkende mensen die geen andere keuze hebben dan de auto te nemen naar hun werk (bv werken in ploegen, in de haven van Antwerpen of Gent…). Dankzij deze gratis buurtparkings blijft elke wijk ook bereikbaar voor het bezoeken van je familie, vrienden… Een mooi voorbeeld hier is de nieuwe Clementwijk. Zo kunnen we ook wijk per wijk met de buurtbewoners bekijken waar we parkeerplaatsen in het straatbeeld eventueel kunnen vervangen door groen, open ruimte of een andere invulling.
We beantwoorden vragen tot aanleg van een parkeerplaats voor een persoon met een handicap spoedig en correct na een persoonlijk contact met de betrokkene. We voorzien voldoende gratis parkeerplaatsen in de woonwijken voor professionele hulpverleners, zoals o.a. de thuiszorg.
We zetten in op gratis randparkings in plaats van parkeerroutes en betaalparkings in het centrum. Bezoekers kunnen hier vlot parkeren zonder de stad binnen te rijden en gebruik maken van ons frequent en gratis openbaar vervoer (zie punt 1 Meer, beter en gratis openbaar vervoer) om zich te verplaatsen naar ons centrum. Dit komt ook onze horeca en middenstand in het centrum ten goede die nu oneerlijke concurrentie ervaren van het Waasland Shopping Centrum en baanwinkels met gratis parking. In tegenstelling tot de huidige (betalende) randparkings, zoals Parking Westerplein, zullen ook buurtbewoners hier gratis van gebruik kunnen maken.
We onderzoeken hoe we de doorstroming van gekende kruispunten met files kunnen verbeteren. Enkele voorbeelden:
- We optimaliseren preventief de doorstroming op de ring om de geplande knip van de Grote Markt op te vangen. Het is onbegrijpelijk dat het stadsbestuur pas gegronde maatregelen plant ná de knip.
- We ijveren bij het Agentschap Wegen en Verkeer om het rond punt aan Sinbad om te vormen in een conflictvrij kruispunt met verkeerslichten zodat zowel de doorstroming verbetert als de veiligheid voor zwakke weggebruikers.
- We zorgen ervoor dat het kruispunt Singel – Raapstraat - Antwerpse Steenweg – Breedstraat omgevormd wordt tot een conflictvrij kruispunt en nemen de nodige maatregelen om de file, die in de spits soms kan aangroeien tot aan de Lidl, gevoelig te verminderen.
- We zoeken een oplossing voor de kruispunten Vijfstraten-Begijnenstraat en ook Vijfstraten-Slachthuisstraat, waar het ellenlang is aanschuiven tijdens de spitsuren.
- We zetten de Vlaamse regering onder druk om de Oostelijke Tangent zo snel mogelijk te realiseren. Dit kan de files van en naar het kruispunt aan Sinbad voorkomen.
4. We maken van Sint-Niklaas een veilige fietsstad
- We pakken versneld alle gevaarlijke kruispunten aan in onze stad. Drukke kruispunten met verkeerslichten maken we conflictvrij (vierkant groen), zodat we dodehoekongevallen uitsluiten.
- We voorzien afgescheiden fietspaden in elke ‘Zone 50’. We zorgen voor het nauwgezette onderhoud van de fietspaden op het vlak van kuilen, drempels, obstakels…
- We bekijken of meer fietsstraten aangewezen zijn in de smalle straten in onze stadskern (waar auto’s een fietser niet veilig kunnen inhalen) en in schoolomgevingen in overleg met de buurtbewoners.
- We voorzien voldoende (overdekte) fietsenstallingen doorheen de stad, ook geschikt voor bakfietsen, steps en elektrische fietsen.
- Voor veel mensen zijn steps een handige manier om zich te verplaatsen, maar ze zorgen ook voor veel overlast. Wij willen betere regels en controles zodat steps niet zomaar overal kunnen worden achtergelaten.
- We sensibiliseren zowel fietsers als gebruikers van steps over het verkeersreglement en starten hiermee op alle scholen in alle graden. Hardnekkige overtreders pakken we kordaat aan.
Meer achtergrondinformatie
5. We voorzien goed begaanbare voetpaden
- We maken een plan op waarbij de slechtste voetpaden de komende jaren systematisch worden vernieuwd.
- We zetten meer in op het onderhoud en de reparatie van onze voetpaden om losliggende stenen en oneffenheden te voorkomen.
- We zetten in op voldoende brede voetpaden.
Meer achtergrondinformatie
We voorzien goed begaanbare voetpaden
De staat van vele voetpaden is zorgwekkend. Bij regen is het vaak onmogelijk om je broek droog te houden door de losliggende tegels en plassen. Vaak zijn de voetpaden ook te smal voor een vlotte doorgang met rolstoel, rollator of kinderwagen, zeker op die dagen dat het vuilnis wordt opgehaald. Het gebrek aan fietsenstallingen (zie punt 4 4. We maken van Sint-Niklaas een veilige fietsstad) zorgt eveneens voor vermijdbare obstakels. Met een rolstoel een straat oversteken is vaak onmogelijk door de stoepranden. Een inhaalbeweging is dringend nodig en wij willen de komende bestuursperiode (6 jaar) alle voetpaden in slechte staat systematisch aanpakken. Projecten die deze elementen bevatten en door het huidige stadsbestuur werden uitgesteld (bv vernieuwing Elisabethwijk) voeren we versneld uit.
6. We richten een publiek stadsdistributieplatform op
- We richten een publiek stadsdistributieplatform op. Dit stadsdistributieplatform zorgt ervoor dat de distributie in de binnenstad efficiënter en duurzamer verloopt waardoor minder vrachtwagens in de binnenstad moeten komen.
Meer achtergrondinformatie
We richten een publiek stadsdistributieplatform op
Wij willen groot vrachtverkeer bannen uit de bebouwde kom. Hiervoor richten wij een publiek stadsdistributieplatform op dat de distributie in de binnenstad efficiënter en duurzamer laat verlopen. Goederen worden zoveel mogelijk verzameld aan de stadsrand, zodat vrachtwagens de binnenstad niet meer in moeten. Vanuit een distributiecentrum vertrekken de goederen vervolgens gebundeld naar hun eindbestemming, met milieuvriendelijke vervoermiddelen die optimaal beladen worden. Dit zorgt zowel voor meer verkeersveiligheid als voor betere luchtkwaliteit.