Nieuws - PVDA Sint-Niklaas

PVDA wil politiek wakker schudden - Sint-Niklaas

Geschreven door Admin | 23 augustus 2018

Op zondag 26 augustus geeft de PVDA Sint-Niklaas de aftrap van haar verkiezingscampagne en stelt de partij ook twee nieuwe kandidaten voor: muzikant Pathé Thiam en dichteres Frieda Groffy. “Wij willen in 2018 voor het eerst in de gemeenteraad zetelen. Als je ziet dat we het asbeststort dicht kregen zonder een vertegenwoordiger in de gemeenteraad, wat zal er dan mogelijk zijn mèt verkozenen in het stadhuis?”, zegt lijsttrekker Jef Maes.

Schud ze wakker” is de opvallende slogan waarmee de partij haar intrede wil doen in de gemeenteraad. “De politiek in Sint-Niklaas is ingedommeld en is vergeten wat er leeft onder de gewone mensen.’, zegt PVDA-lijsttrekker Jef Maes. “Steeds meer mensen hebben het moeilijk om de eindjes aan mekaar te knopen. Wonen wordt erg duur en een rusthuis bijna onbetaalbaar. Eén op de 4 kinderen groeit op in armoede en velen kunnen op het einde van de maand hun facturen niet betalen.”

Lijsttrekker Jef Maes komt ook op voor een beter en gratis openbaar vervoer, zodat er een echt alternatief is voor het gebruik van de auto in de binnenstad. “Natuurlijk is dit betaalbaar. In tientallen andere Europese steden gebeurt dit al. Waarom dan niet bij ons? Op vele plaatsen in de stad, ook in de buurt van scholen, is de luchtkwaliteit trouwens ondermaats, dus we moeten dringend alternatieven aanbieden. PVDA Sint-Niklaas roept ook een halt toe aan de vele groene plekjes die volgebouwd worden door de immobedrijven die vaak carte blanche krijgen voor hun dure inbreidingsprojecten. “Omwonenden hebben recht op inspraak!”

PVDA Sint-Niklaas vraagt de bevolking om een duidelijk signaal te geven op 14 oktober en de politiek wakker te schudden van onderuit. De PVDA wil daarbij een voortrekkersrol spelen in de warme onderstroom van de stad, maar wil dat vooral realiseren sámen met andere mensen en bewegingen. Dat werk zal niet af zijn op 14 oktober. De PVDA belooft alvast één ding “Wij beloven dat we zes jaar lang de mensen zullen betrekken bij onze voorstellen. Wij beloven dat onze agendapunten zullen vertrekken van wat er leeft in de wijken. En wij beloven vooral dat wij zullen durven de mensen te mobiliseren om zaken te veranderen. Met andere woorden, wij beloven om de politiek wakker te schudden. Als je ziet dat we het asbeststort hebben dicht gekregen zonder een vertegenwoordiger in de gemeenteraad, wat zal er dan mogelijk zijn mèt verkozenen in het stadhuis?” besluit Jef Maes.

2 Bekende koppen op de PVDA-lijst

Op de aftrap stelt de partij ook twee nieuwe creatieve sterkhouders voor. Het zijn muzikant Pathé Thiam en dichteres Frieda Groffy.

Pathé Thiam, een Belg met Senegalese roots is erg bekend in muzikale middens en treedt ook vaak op in het Waasland. “Ik vind het belangrijk om te streven naar een maatschappij waarin iedereen zich goed voelt. Dat is waar ik graag een steentje aan wil bijdragen.”

Frieda Groffy, 82 jaar, is dichteres en in 2016 verkozen tot Vredesvrouw. Zij is al jaren actief in Sint-Niklaas en in Zuid-Afrika waar ze verschillende jaren workshops gaf in Soweto. “Te vaak zie ik dat mensen van mijn generatie in een hoekje gedrukt worden of met 'verkleinwoordjes' worden aangesproken alsof we kleuters zijn. Ik ben nog in staat om mijn stem zelf te laten horen, loud and clear. Het vuur van binnen is nog lang niet geblust. Daarom wil ik mijn stem laten horen en is jouw stem geen verloren stem.”

Picknick: zondag 26 augustus van 11 tot 14u Castrohof, H.Heymanplein Sint-Niklaas: formule pot luck: iedereen brengt zijn picknick mee en deelt die met alle ander aanwezigen

• Het duo Faes-Verstraeten brengt liederen van Jacques Brel en Kurt Weil
  • Kinderanimatie