Wie wint de Harteklop 2023?

Jaarlijks reikt PVDA Waasland de Harteklopprijs uit. De prijs, die dit jaar voor de achtste keer wordt uitgereikt, gaat naar het verdienstelijkste sociale initiatief van het afgelopen jaar. Wie de Harteklop wint, en dit jaar ons hart het snelst liet slaan, wordt bepaald door het publiek.

Vorig jaar sleepte het Platform Scheepsbouwers en hun Boelwerfkraan de Harteklop-publieksprijs in de wacht. Het Platform was er in geslaagd om de kraan die symbool staat voor duizenden scheepsbouwers, te redden van deklassering.

Dit jaar selecteerden de PVDA-leden vier nieuwe initiatieven die “hun hart sneller laten slaan”. Hierbij de vier genomineerden waaruit u kunt kiezen:

1. Samenwerking Stille Wake voor Gaza. Dit samenwerkingsverband van ACV, ABVV, VLOS, Sint-Niklaas zonder Racisme, Intal en verschillende andere organisaties bracht duizend mensen op de been in Sint-Niklaas om op een vreedzame manier te eisen dat de genocide in Gaza zou stoppen. Het was een breed gedragen initiatief dat alle vredelievende mensen in het Waasland samen bracht voor een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza en voor een Vrij Palestina.

2. Platform voor meer en betere kinderopvang. Het 8 maars-collectief dat bestaat uit o.a. de vakbonden ACV en ABVV, vrouwenbewegingen zoals Zelle enz…organiseerden in 2023 diverse acties voor meer investeringen in de kinderopvang. Ze brachten ouders, kinderverzorgsters en kinderen samen om bellen te blazen om zowel op Vlaams als op lokaal niveau te zorgen voor meer en kwalitatief betere kinderopvang. Elk kind heeft recht op een plaats in een kwaliteitsvolle en betaalbare kinderopvang.

3. Stoff vzw. Deze vzw wil een stem geven aan asbestslachtoffers in de regio van het Land van Waas. Hier sterven veel mensen aan asbest, meer dan elders. Het zijn niet alleen de arbeiders van de asbest verwerkende bedrijven (SVK, de Boelwerf en de Antwerpse haven) maar ook hun familieleden, de omwonenden en de velen die asbest gebruikten in en rond hun huis. De vzw wil luisteren naar wat verzwegen wordt, de kennis over de ziekte documenteren en ter beschikking stellen en een levend monument bouwen om de slachtoffers te herdenken.

4. Kattenopvang Waasland. Kattenopvang Waasland vzw is een vereniging, die 100% met vrijwilligers werkt, en probeert het zwerfkattenprobleem in verschillende gemeentes in het Waasland aan te pakken. Zij hangen hiervan volledig af van giften, en zoeken voor elk katje een geschikte thuis. Euthanasie is geen optie!

Stemmen voor jouw favoriet kan nog tot en met 28 januari 2024.

De prijs wordt uitgereikt op de Nieuwjaarsreceptie van de PVDA op vrijdag 2 februari 2024 om 20u in ’t Bau-huis,  Slachthuisstraat 60, 9100 Sint-Niklaas. Iedereen, lid of geen lid van PVDA is welkom. Inschrijven kan hier.

Wie wint de Harteklop 2023? Stem hier: