Wie wint de Harteklop 2018?

Op zaterdag 19 januari 2019 reikt de PVDA Waasland de Harteklop 2018 uit. Het is een prijs voor verdienstelijke sociale initiatieven die het afgelopen jaar 'ons hart sneller lieten slaan'. Initiatieven die uitblinken op het vlak van solidariteit. Jij bepaalt de winnaar: stem op één van de drie genomineerde initiatieven. Stemmen doe je onderaan deze pagina.

Iedereen is welkom op de uitreiking van de prijs op zaterdag 19 januari 2019 om 20 uur in scholen Da Vinci, Parklaan 71, 9100 Sint-Niklaas op de Nieuwjaarsreceptie van PVDA Waasland.

De genomineerden:

Sociale kruidenier De Springplank. Steeds meer mensen in armoede doen een beroep op deze voedselbank. Er zijn nu al meer dan 2.300 Sint-Niklazenaren die wekelijks langs komen. De Springplank doet aan “voedselhulp in verzet” want ze vinden dat in een rijk land als België het een onrecht is dat mensen in armoede moeten leven. Daarnaast werken ze ook rond andere problemen die mensen in armoede ervaren en proberen ze hen een stem te geven. Met deze nominatie willen we het werk van De Springplank een extra duwtje in de rug geven, en de armoede in onze stad aan de kaak stellen.

- Plastic Attack Waasland.  In 2050 zal er meer plastic dan vis in onze oceanen zijn. De burgerbeweging ‘Plastic Attack Waasland’ roept dit een halt toe en startte in juni met acties aan de supermarkten. Waarom? Om mensen te motiveren om minder wegwerpplastic te gebruiken, en vooral om supermarkten en overheden te dwingen om ons met veel minder plastic op te zadelen. De actie kende een groot succes, werd opgepikt door de nationale media en gevolgd door een tweede ‘Plastic Attack’ in september. Ondertussen werden de eerste wetgevende initiatieven tegen wegwerpplastic gelanceerd en ontwikkelen vele supermarkten plots alternatieven.  In 2019 staan alvast nieuwe acties gepland!

BBTK-militanten van Lidl. In april 2018 brak er een staking uit bij supermarkt Lidl. De werknemers waren de hoge werkdruk simpelweg beu en de voorstellen van de directie waren slechts een doekje voor het bloeden. BBTK (bediendencentrale van het ABVV) ging de strijd aan. De solidariteit onder de werknemers was groot. Om te kunnen winnen blokkeerden de vakbondsmilitanten het depot in Sint-Niklaas gedurende gans de nacht van 30 op 31 april 2018. Na een nachtje doorzetten gaf de directie zich gewonnen met een prachtig akkoord voor het personeel van Lidl als resultaat.

Welk initiatief laat jouw hart sneller slaan?

• Tom Van Braeckel
    antwoordde 2018-12-07 22:57:47 +0100