Warme jassen voor een winter van solidariteit

SINT-NIKLAAS - Om mensen in armoede tijdens de feestdagen te verwennen, levert PVDA Sint-Niklaas vandaag 10 grote dozen verzorgingsproducten af.  “Onze vrijwilligers zamelen al 2 maanden lang speelgoed, verzorgingsproducten en winterjassen in voor zes armoedeorganisaties in zowel Sint-Niklaas, Temse, Beveren als Kruibeke”, zegt Debby Burssens van actiecentrum De Werf.  “Nog tot 31 januari zamelen we nieuwe en tweedehands winterjassen in voor kinderen en volwassenen.  En we verkopen ook nog keramiek waarvan de aankoop volledig gaat naar winterjassen.”

Voor wie armoede kent, die weet: de feestdagen zijn hoe dan ook een moeilijke periode.  “De Sint-Niklazenaars die het financieel zeer moeilijk hebben een feestpakketje verzorgingsproducten schenken, dat was het opzet van onze inzamelactie.  En de respons was enorm: we kunnen vandaag tien dozen gaan afleveren, nadat we eerder al dertig dozen speelgoed inzamelden voor kinderen in armoede!  Wat me opvalt is dat ook veel mensen die het zelf niet breed hebben, toch naar ons actiecentrum De Werf komen om iets te schenken.  Dat is zo hartverwarmend.”

“Dit is natuurlijk geen structurele oplossing voor het probleem van armoede”, duidt Debby Burssens meteen, “maar we kunnen de signalen van de mensen die nú kopje ondergaan moeilijk negeren.  Steeds meer mensen kunnen moeilijk de eindjes aan elkaar knopen door de huidige energiecrisis.”  Met deze acties wil PVDA de mensen bewust maken van de groeiende armoede, en hen ook informeren dat dit zo niet hoeft te zijn.  “Armoede is geen natuurwet, maar een politieke keuze”, benadrukt Burssens.

“Mensen in armoede hebben ook hun fierheid en willen zich wel eens verwennen met een zachte, geurende lichaamsverzorging waar ze vaak de centen niet voor hebben.  We zamelen nu al het derde jaar op rij verzorgingsproducten in, waarmee weer andere vrijwilligers kerst- en nieuwjaarsgeschenkjes kunnen maken voor mensen die het echt nodig hebben”, zegt Ronny Vanderkelen van PVDA Sint-Niklaas die zich elk jaar opnieuw met hart en ziel engageert voor de campagne Winter van de Solidariteit.

Praktische info
Nog tot en met 31 januari zamelen we winterjassen in voor zowel kinderen als volwassenen.  Zowel nieuwe jassen als tweedehands jassen in zeer goede staat zijn welkom.  Stuur een mailtje naar sint-niklaas@pvda.be om concreet af te spreken.