Skip to content

PVDA vraagt behoud van bushaltes in het Brugsken, Hertjen, Voskenslaan en Fabiolapark

PVDA vraagt behoud van bushaltes in het Brugsken, Hertjen, Voskenslaan en Fabiolapark

De Lijn heeft begin oktober de tijdelijke omleiding van buslijn 2 definitief ingevoerd. Daardoor verdwijnen de bushaltes op het Brugsken, Hertjen, Voskenslaan en het Fabiolapark. “Hiermee worden uitgerekend een aantal volkswijken waar heel wat mensen een beroep doen op de stadsbus zonder bushalte geplaatst,” reageerde PVDA gemeenteraadslid Jef Maes verbaasd op de gemeenteraad. “Heel wat mensen spreken mij hierover aan en willen hun bushalte terug.”

De mensen uit het Fabiolapark moeten nu naar het Shopping Center om daar de bus te nemen. Voor mensen die slecht te been zijn is dat niet zo simpel. Ook de mensen van het Peter Benoitpark namen tot nu toe de bus op het Brugsken en moeten nu naar de halte aan AZ Nikolaas. Binnenkort opent ook de vernieuwde Kriekepitte in de Voskenslaan waar ook een 45-tal gezinnen hun intrek zullen nemen, vaak ook mensen die gebruik maken van de stadsbussen en moeilijker te been zijn. Iedereen in de buurt vraagt zich af waarom dit nu gebeurt. Niemand werd op de hoogte gebracht.

Heeft het stadsbestuur dit goedgekeurd?

Bij PVDA-gemeenteraadslid Jef Maes roept dit heel wat vragen op. “Is het stadsbestuur bij deze wijziging betrokken geworden en is het stadsbestuur daar mee akkoord gegaan? Waarom is het alternatief dat de chauffeurs hebben voorgesteld niet aangenomen? Met dat alternatief zouden de mensen uit die buurten nog steeds een bushalte in de omgeving kunnen behouden.”

Er is een alternatief voor de afschaffing

De vakbondsafgevaardigden van de Lijn hebben voorgesteld om buslijn 2 in één richting langs het Brugsken te behouden en voor de andere richting vanuit het Hertjen af te slaan richting Glycineplein om zo terug de normale route te hervatten.

Schepen Hanssens antwoordde dat de Lijn testritten heeft gereden langs deze alternatieve route en dat die route meer dan 4 minuten langer duurde dan nu, wat voor problemen zorgt voor de huidige regeling. Is dat echt zo’n onoverkomelijk probleem? De schepen heeft voorgesteld aan de Lijn om de bussen van lijnen 93 en 95 (vanuit Temse) te laten omrijden langs de Voskenslaan, zodat het Fabiolapark toch om de twintig minuten een busverbinding zou behouden.

Behoud de stadsbussen

De PVDA hoopt dat er snel een oplossing komt voor dit probleem en dat er ook nog wordt gezocht voor een oplossing voor de mensen uit het Brugsken die nu zonder bushalte vallen. In elk geval wordt het nu voor heel wat mensen duidelijk wat het betekent als er geen bushalte meer is in de buurt. De PVDA blijft ijveren voor het behoud van de vier lijnen van de stadsbussen want heel veel mensen hebben die bushaltes nodig. Ondertussen heeft de linkse partij al meer dan 1.600 handtekeningen ingezameld om deze eis kracht bij te zetten. In november is er opnieuw overleg voorzien met de schepen van mobiliteit hierover.

Wil jij helpen om de stadsbussen te behouden door een affiche op te hangen of handtekeningen te verzamelen bij je buren, vrienden of familie? Laat het ons hier weten.