PVDA Sint-Niklaas vaardigt onafhankelijke kandidaten af in cultuurorganisaties

Bij het begin van de legislatuur schuift nieuwkomer PVDA drie onafhankelijke kandidaten naar voor om mandaten in te vullen in de culturele instellingen van de stad. Tom De Rocker zal in de adviescommissie van d’Academie Podium zetelen, Hanna Vandercammen in die van d’Academie Beeld en Ilan Amar in de bibliotheekcommissie. "Wij vinden burgerparticipatie heel belangrijk," legt Jef Maes uit. "Net daarom is het voor ons zo cruciaal dat daar mensen zitten die hun sporen hebben verdiend op het terrein en op een onafhankelijke manier hun ding kunnen doen."

"Deze drie afgevaardigden staan voor een geëngageerde en progressieve visie op kunst en cultuur," zegt gemeenteraadslid Jef Maes. "Maar wij willen vooral dat zij in volle vrijheid en onafhankelijkheid hun rol kunnen spelen in deze adviesorganen. De PVDA ijvert voor een democratische cultuur op mensenmaat, waarin alle bevolkingsgroepen zich herkennen. Kunst is emancipatie. Wij willen echt inzetten op jongerencultuur, volkskunst, en het ondersteunen van cultuuraanbieders van diverse afkomst. Met deze mensen zijn wij er van overtuigd dat Sint-Niklaas heel wat stappen in de goede richting kan zetten."

Tom De Rocker is zelf muzikant en kan vanuit zijn ervaring als muzikant en organisator van muziekevenementen jongeren op weg helpen en tips geven.

Hanna Vandercammen is gewezen leerkracht en heeft in de loop der jaren verscheidene ateliers gevolgd, zowel aan d’Academie Podium als Beeld. Als fervent theater- en filmliefhebber (zowel actief als passief) en vanuit haar onderwijservaring en betrokkenheid met d’Academie, wil ze een concrete bijdrage leveren aan de werking van d’Academie Beeld. “De academie zoals wij die kennen, is een unicum – in mijn huidige atelier Film en Animatie is er iemand die vanuit Amsterdam ùren pendelt om hier les te kunnen volgen. Om die kwaliteit te behouden en zo mogelijk nog te verbeteren, wil ik mijn ervaring en energie ten volle inzetten.” zegt Hanna zelf.

Ilan Amar is leerkracht en al jarenlang gepassioneerd door literatuur en boeken. De bibliotheek van Sint-Niklaas is één van de meest dynamische van de provincie, maar staat voor een grote uitdaging de komende zes jaar met de uitbouw van de nieuwe bibliotheek. Hij heeft een passie voor cultuur in het algemeen. Een mooi of goed verhaal kan hem altijd boeien, in welke vorm dan ook: boek, strip, muziek, film, serie, schilderij,... noem maar. Vanuit zijn ervaring als leerkracht kan hij zorgen voor positieve adviezen voor de werking.