Nieuws - PVDA Sint-Niklaas

COVID-Afdelingen AZ Nikolaas winnen de Harteklop-Prijs 2020 - Sint-Niklaas

Geschreven door Admin | 24 maart 2021

Vandaag overhandigde PVDA-voorzitter Chris Wauman de zesde Harteklop-Prijs aan Dirk Andries, hoofdverpleegkundige van de afdeling intensieve zorgen van AZ Nikolaas. Hij nam de prijs in ontvangst namens de vele covid-afdelingen van AZ Nikolaas. Naar jaarlijkse gewoonte reikt de PVDA Waasland deze prijs uit aan een initiatief dat “onze harten sneller deed slaan” het voorbije jaar. Er waren vier projecten genomineerd, maar het publiek koos met voorsprong de covid-afdelingen van het AZ Nikolaas als meest “hartroerende project” van het voorbije jaar.

Vier projecten werden door de leden van de PVDA naar voren geschoven. De chauffeurs en vakbonden van de Lijn; het personeel van de verschillende woonzorgcentra in het Waasland en het personeel van de thuiszorg als de gesmaakte derde genomineerde. En ten slotte de covid-afdeling van AZ Nikolaas.

Het publiek bepaalde via een online stemming wie de prijs won en koos voor de covid-afdelingen van AZ-Nikolaas. Velen zijn duidelijk nog niet vergeten dat ze wekenlang ‘s avonds hebben geapplaudisseerd voor het personeel van de zorg. Maandenlang en tot vandaag geven zij het beste van zichzelf om ervoor te zorgen dat mensen die ziek worden door een corona-besmetting hun ziekte kunnen overwinnen. Verplegers, verpleegsters, dokters, intensivisten, kuispersoneel enz… iedereen werkt in zeer moeilijke omstandigheden met een inzet die ons respect verdient. Dat zij dit engagement nu al meer dan een jaar moeten volhouden maakt deze prijs nog waardevoller.

Hart onder de riem

Directeur verpleegkundig- en paramedisch directeur Henk Cuvelier, was ook bij de uitreiking aanwezig en reageerde heel tevreden. “Onze mensen hebben al maandenlang heel hard gewerkt in moeilijke omstandigheden en deze prijs steekt hen echt een hart onder de riem.”

Chris Wauman, voorzitter van de PVDA Sint-Niklaas overhandigde de trofee, een glazen ereteken, en, feliciteerde de winnaar maar ook de andere projecten omwille van hun positief engagement. Hij overhandigde ook 25 medailles voor de “coronahelden 2020” om onder het personeel te verdelen. “Er zijn nog nooit zoveel stemmen uitgebracht voor onze Harteklop-prijs dan dit jaar. Het toont aan dat de mensen, ook niet-leden van de PVDA, het belangrijk vinden om hun steun uit te drukken aan het verzorgend personeel van AZ Nikolaas.”

Fijn dat mensen ons werk appreciëren

Dirk Andries bedankte iedereen die voor hen heeft gestemd en was blij met de erkenning. “Er zijn heel wat covid-afdelingen in ons ziekenhuis. Het is op dit moment erg moeilijk om hier iedereen aanwezig te laten zijn. Het is ook opnieuw erg druk in de afdelingen want het aantal covid-patiënten neemt weer toe en dat maakt ons erg bezorgd. Maar het is fijn te merken dat de mensen ons werk appreciëren.”