Nieuw zwembad: blijft zwemmen betaalbaar voor iedereen? Een analyse.

De stad Sint-Niklaas laat een nieuw zwembad bouwen door Sportoase in de Watermolendreef. PVDA-gemeenteraadslid Jef Maes analyseerde het contract met deze zwembadbouwer die in andere steden al in opspraak kwam. “De plaatjes zien er mooi uit en we hebben nu eenmaal meer zwemwater nodig. Maar blijft zwemmen nog wel betaalbaar voor iedereen? Ons tegenvoorstel? Behoud het huidige Sinbad en bouw samen met de provincie een publiek zwembad aan de Ster. Want het geplande publiek-privaat zwembad maakt zwemmen duurder, zorgt voor slechtere werkomstandigheden, en is nadelig voor de zwemclubs.

PVDA-gemeenteraadslid Jef Maes schreef zijn analyse uit voor de gemeenteraad van februari 2022. Hieronder lees je de volledige tekst.

Het nieuwe zwembad de Watermolen oogt mooi, alvast de prentjes die worden gepresenteerd. Hopelijk loopt de bouw op wieltjes, want dat is niet altijd het geval met andere zwembaden van Sportoase. Je moet maar googelen met “problemen Sportoase” en je vindt meerdere problemen met andere zwembaden (bv. Roeselare, Oudenaarde, Deurne... ) Sportoase bouwt hier een zwembad, maar de stad zal pas binnen 30 jaar eigenaar worden, hopelijk.

De locatie is absoluut niet ideaal, midden in een woonwijk. Met 3 à 400.000 bezoekers per jaar gaat dit voor extra verkeersdrukte zorgen in de Watermolenwijk. Buurtbewoners zijn daar erg bezorgd over. De PVDA had dit zwembad liever aan de Ster gezien, in combinatie met het open houden van het Sinbad dat ideaal is gelegen voor de scholen. Maar deze piste werd door het stadsbestuur niet mee in rekening genomen. Een gemiste kans.

Betaalbare tarieven en abonnementen zijn nodig!

Eerst en vooral voor de kansenpassers, de mensen met een laag inkomen. Zij krijgen 50% korting. Maar dat is wel een korting op een hogere prijs. Het is dus ten opzichte van de huidige tarieven een stijging met 33%.

Voor de frequente baantjeszwemmers zijn de tarieven wel erg hoog. Vooral voor mensen die meer dan één keer per week gaan zwemmen, voor hen is er op dit ogenblik geen abonnementsformule voorzien, enkel een 10 beurtenkaart. Die is behoorlijk wat duurder dan de huidige tarieven. Bijvoorbeeld, iemand gaat 2 x per week zwemmen, gedurende 40 weken = 80 beurten. Die zou 240 € gaan betalen. Een jaarabonnement in het Sinbad kost nu 90€. In Temse kost een jaarabonnement voor inwoners van Temse 120€. Een regelmatige zwemmer betaalt hier dus het dubbele van Temse en bijna drie keer meer dan in het Sinbad, enkel om baantjes te zwemmen. “Maar je kan wel 50 meter zwemmen in plaats van 25 meter”, zei de verantwoordelijke van Sportoase op de commissie. Hij heeft duidelijk zin voor humor, maar of de frequente zwemmer er mee kan lachen, betwijfelen we.

Schepen Buysrogge antwoordde dat ze gaan bekijken of een abonnementsformule mogelijk is. Met de PVDA gaan we deze belofte op de voet volgen en eisen we het behoud van een jaarabonnement op het niveau van het Sinbad, dus 90€ per jaar.

Betaalbare gezinskaart nodig!

Het all-in zwemmen, dus het recreatiebad met glijbanen e.d. erbij, ziet er mooi uit, maar het is wel erg duur. Voor een gezin met 2 kinderen betaal je 35€. Met een abonnement is dat nog 27€. Als we dat bijvoorbeeld vergelijken met Sportoase Brasschaat, daar is er wel een gezinskaart. Kostprijs: 65€. Zo’n gezinskaart geeft recht op 20 beurten voor gezinsleden op hetzelfde adres. Voor hetzelfde gezin, geeft dit dus recht op 5 bezoeken wat neerkomt op 13€ per bezoek voor een gezin. Dat is minder dan de helft dan in Sint-Niklaas.

“Als Jan Jambon dat klaar krijgt in Brasschaat, dan mag u hier toch niet voor onder doen", stelde Jef Maes (PVDA) op de gemeenteraad. Voor de PVDA is dit in een belangrijk punt: zorgen dat gezinnen op een betaalbare manier kunnen gaan zwemmen.

Gratis zwemlessen voor kinderen moeten blijven!

Wat ons ook opvalt is dat Sportoase exclusiviteit krijgt qua aanbod voor zweminitiatie. Dus geen zweminitiatie meer vanuit de clubs of de stad. Vandaag biedt de stad gratis zwemlessen aan iedereen die 6 jaar wordt. Zij moeten enkel toegang betalen van 12,5 euro. Als dit verdwijnt is dat wel zeer pijnlijk in een stad waar kansarmoede zo hoog is. Als de stad het label “Stad voor de jeugd” claimt, dan moet het ook inzetten op zwemlessen voor kinderen. Hoeveel het zou kosten bij Sportoase is nog niet bekend, maar het zal zeker duurder zijn dan huidige situatie ( https://sinbad.sint-niklaas.be/zwemlessen.) Als de stad toch zou opteren voor zwemlessen, dan kost dit volgens het contract aan de stad 40.000€/jaar. Dat is een zeer stevig bedrag wat er op wijst dat de tarieven voor de zweminitiatie niet van de poes zullen zijn.

“Is het stadsbestuur niet meer geïnteresseerd dat elk kind gratis kan leren zwemmen?” vroeg Jef Maes (PVDA) tot twee maal toe aan schepen Buysrogge. Want de schepen probeerde de vraag telkens te ontwijken. Uiteindelijk kwam hij toch met een antwoord: “Het stadsbestuur gaat geen gratis zwemlessen meer aanbieden.” Met de PVDA eisen we dat de gratis zwemlessen voor kinderen ook in de toekomst mogelijk blijven. Dat ook de zwemclubs geen zwemlessen meer kunnen aanbieden gaat een grote impact hebben op het doorstromen van leden naar de zwemclubs, iets wat nefast is voor het sportleven in de stad.

Wat met het personeel?

De overname van personeel is nu nog niet geregeld in dit contract. Dat moet nog onderhandeld worden, “dit maakt geen deel uit van deze overeenkomst en heeft impact op de werkingssubsidie.” De schepen beloofde dat voor iedereen die nu in het zwembad werkt een alternatief zal worden uitgewerkt. Wij zijn benieuwd of hij dit hard kan maken. Een overstap naar de privé is niet interessant voor het personeel. Het is algemeen geweten dat de loon- en arbeidsvoorwaarden in de private zwembaden heel wat slechter zijn dan in de publieke zwembaden. Wie gaat het verschil betalen? Als personeel toch zou overstappen, dan zouden de extra kosten voor rekening zijn van de stad! Ook dat gaat voor extra kosten zorgen.

Hoeveel kost het voor de stad?

Volgens het stadsbestuur gaat het nieuwe zwembad gemiddeld jaarlijks 2,1 miljoen kosten. Voor de investering (37 miljoen voor de bouw) rekent men op een jaarlijkse stijging van 1,78% op de investering. Dat is in de huidige financiële context erg laag. Volgens de Gouverneur van de Nationale Bank is de tijd van het goedkope geld voorbij. Daarnaast zijn er ook de energiekosten. De jaarlijkse stijging wordt op 2,41% ingeschat. Gezien de huidige prijsstijgingen van energie is dit veel te laag ingeschat. Voor de overige kosten rekent men een jaarlijkse stijging met 1,13%. Ook dat is zeer laag ingeschat. Met een huidige jaarinflatie van 7,5% is dit toch niet geloofwaardig. Voor het gedeelte van de werkingstoelage exclusief de investering wordt de gezondheidsindex +1% extra voor het gedeelte dat betrekking heeft op werkingskosten. Dat lijkt ons zeer voordelig voor Sportoase, maar duur voor de stad. Idem dito voor de lonen. Die volgen de loonindex +1% extra voor gedeelte van personeelskost. Ook dat is zeer voordelig voor Sportoase. Volgens de PVDA is de raming van 2,1 miljoen per jaar veel te laag ingeschat. 2,5 miljoen per jaar, dus 75 miljoen op 30 jaar lijkt ons dichter bij de werkelijkheid te liggen. Dat zal later duidelijker worden. Maar nu doet het stadsbestuur alsof zijn neus bloedt.

Behoud van Sinbad!

Schepen Buysrogge zei op de gemeenteraad duidelijk dat Sinbad gaat sluiten. Wij betreuren deze beslissing. SINBAD is pas in 2006 van de grond af compleet vernieuwd en is ook erg goed gelegen, zeker voor de vele scholen die vlakbij gelegen zijn. Nu zullen verschillende scholen verplicht zijn om busvervoer te voorzien. Gaat het stadsbestuur tussenkomen in die kosten?

Conclusie

De prentjes van het nieuwe zwembad zien er mooi uit. Jammer dat het op de verkeerde plaats staat en het geen publiek zwembad is. De PVDA dringt aan op een betaalbare abonnementsformule en een goedkope gezinskaart zoals in Brasschaat. Ook de gratis zwemlessen voor kinderen moeten blijven!