Definitieve sluiting van het asbeststort: Waar wacht het stadsbestuur nog op ?

Gisteren tijdens het bezoek van het  actiecomité tegen het asbeststort  en vandaag in de pers  wordt   nogmaals bevestigd dat SVK op en rond het asbeststort de  regels  met voeten treedt en  blijft spelen met de gezondheid van de  bewoners. Opnieuw zijn grondstalen genomen, ook   in de toegangswegen tot het stort,  die  asbest bevatten.

Dezelfde vaststellingen hadden   het actiecomité en de PVDA eerder al gedaan   in eigen staalnames.  Volgens de milieu-inspectie   is het PV over deze nieuwe overtreding   overgemaakt aan het parket. Wanneer treedt het parket op? Wie houdt SVK een hand boven het hoofd?

De milieu inspectie stelt als bijkomende voorwaarde dat SVK zelf regelmatig stalen gaat nemen. Bepalen ze dan zelf waar, wanneer en door wie? Dit is hetzelfde als vragen dat renners zelf hun dopingcontrole gaan verzorgen. Kan het nog gekker?

Voor de PVDA is het   duidelijk:  dit stort moet  onmiddellijk en blijvend dicht. Niet alleen omdat  SVK  doorgaat met  de opgelegde  voorzorgregels   aan zijn laars te lappen, maar ook en vooral omdat  een dergelijk stort  gewoon niet thuishoort  zo dicht bij   bewoning.  Eerder maakten wij al bekend dat volgens internationale studies  asbest behandeling  binnen een straal van 500m een onaanvaardbaar risico voor de volksgezondheid inhoudt.

Nu ook de minister van leefmilieu duidelijk stelt dat de  stad de bevoegdheid heeft om de procedure  tot sluiting  op te starten begrijpen wij niet waarop  het bestuur nog wacht.

Verder uitstel komt neer op schuldig verzuim.

Ondertussen zet de PVDA haar  petitieactie verder. Tot  het stort definitief dicht is.

PVDA Sint Niklaas

Jef Maes I  0477 60 07 35