ACOD/LRB wint de 1ste Harteklop Prijs

Op zaterdag 23 januari reikte de PVDA Waasland voor de eerste keer de Harteklop Prijs uit op zijn Nieuwjaarsreceptie. Drie initiatieven, allemaal hoopvolle projecten die de solidariteit in onze regio versterken, waren genomineerd: ACOD/LRB voor haar volgehouden strijd voor het behoud van de keukens van de kinderdagverblijven in Sint-Niklaas, vzw TOURIKIA uit Temse voor haar werking met en voor kinderen van verschillende culturen en de Mars Wel Welkom op de Westakkers, een mars die aantoonde hoe mensen begaan zijn met slachtoffers van oorlog en ellende.

Het publiek bepaalde via een online stemming wie de prijs won en ACOD/LRB Sint-Niklaas kwam als winnaar uit de bus. Dirk De Rudder die namens de ACOD de prijs in ontvangst nam was zichtbaar blij en ontroert. Hij prees iedereen, mensen vanuit diverse strekkingen, voor de steun aan hun project. Hij vergeleek de stedelijke kinderkribbe met de winnaars van de Gouden Schoen in het voetbal. Want begin 2015 ontving de stedelijke kinderkribbe Driekoningen te Sint-Niklaas reeds “de Gouden kinderschoen 2015” uit handen van minister Van Deurzen omwille van “het inzetten op de keukenwerking, de opvoedende rol en sociale functie van de kinderopvang door diversiteit en variatie in de maaltijden”.  Maar in tegenstelling tot de winnende voetballers die alom geprezen worden, kregen de kinderverzorgsters weinig erkenning vanuit het Stadsbestuur. Hoewel ze hun slag niet volledig hebben thuis gehaald, zag hij verschillende pluspunten als resultaat van hun volgehouden actie.

Tom De Meester, provinciaal voorzitter van de PVDA, die de trofee, een glazen ereteken, overhandigde, feliciteerde de winnaars maar ook de andere projecten omwille van hun positief engagement. De goed gevulde zaal juichte de winnaars fel toe.

De PVDA maakte meteen bekend dat ze de volgende jaren zullen doorgaan met deze prijs om initiatieven die bijdragen tot een warme solidariteit in de regio, verder in de kijker te plaatsen en een erkenning te geven die ze verdienen.